Vasárnap, 1994. november (1. évfolyam, 29-32. szám)

1994-11-13 / 30. szám

1994. november 13. Privatizációs törvény Legfőbb úr a pénzügyminiszter Bár még nincs az Országgyűlés előtt az új privatizációs törvény, az eddig nyilvánosságra került szakértői viták egy eredménnyel mindenképpen jártak: sikerült újból feltérképezni az állami va­gyont. Valószínűleg a törvény­­javaslat előkészítőit is meglep­te, hogy jelenleg nyolc minisz­ter és a Miniszterelnöki Hivatal ugyanúgy jelentős vagyonok fe­lett rendelkezik, mint az ÁVÜ és az ÁV Rt. Az igazi vállalati kény­úr azonban a Pénzügyminiszté­rium, amely az 1994-es évben véghezvitt bankkonszolidáció révén a több mint háromszáz­­milliárd forintnyi tőkeemelés­sel a bankok legnagyobb tulaj­donosává vált. A kisebbek között viszont meg­találjuk az Állami Fejlesztési Rt.-t, a Magyar Befektetési és Fejlesztési Bankot, a Pénzinté­zeti Központot. S megindult egy sajátos újraállamosítás is, miu­tán a csőd- és felszámolási eljá­rások miatt mintegy 100 milli­árd forintnyi, egyszer már pri­vatizált vagyon került az állami felszámolószervezetekhez, pél­dául a Reorg Gazdasági és Pénz­ügyi Rt.-hez, ugyanakkor a Kincstári Vagyonkezelő Szerve­zet kezelte a szovjet hadsereg, az MSZMP, a Munkásőrség, il­letve a társadalmi szervezetek mintegy 90 milliárd forintnyi vagyonát. Az új törvény életbelépésével az Állami Privatizációs és Va­gyonkezelő Részvénytársaság magába olvasztja az ÁVÜ-t s a kincstárivagyon-kezelő szerve­zetet, de nem maradnak szegé­nyek a minisztériumok sem. A legújabb felosztás szerint a Mi­niszterelnöki Hivatal még gaz­dagodott is, mert a Közlöny és Lapkiadó Kft. mellett még a Kopint Datorg Rt. részvényei­nek 25 százalékát plusz 1 szava­zatot is magáénak mondhat majd. Az ÁPV-nél maradna 27 cég, köztük az Országos Taka­rékpénztár és Kereskedelmi Bank Rt., a MOL, a Mineralim­­pex, de például az Ipoly Erdő Rt. is. A földművelésügyi mi­niszter viszont körülbelül a dup­lájára szeretné növelni a hozzá tartozó cégek számát. A tör­vénytervezet kimondja, hogy a legfőbb hadúr a pénzügymi­niszter, vagyis az ÁPV Rt.-ben a részvényesi jogokat a pénzügy­­miniszter gyakorolja, de a cég megszüntetéséről a kormány dönthet. A vezető szerv áll tagból álló igazgatóság, akik­nek megbízatása a cég megszű­néséig, de legfeljebb három év­re szól, viszont tisztségükből bármikor visszahívhatók. Az igazgatóság elnökét és az igaz­gatóság tagjait a pénzügymi­niszter javaslatára a kormány nevezi ki és menti fel. Az igaz­gatóság tagj­a nem lehet ország­­gyűlési, illetve önkormányzati képviselő, valamint betegség­­biztosítási és nyugdíj-biztosítá­si önkormányzati képviselő. A 11-ekből egy-egy képviselőt küld az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium, a közlekedési tár­ca, a Földművelésügyi Minisz­térium és a Pénzügyminisztéri­um. Az Érdekegyeztető Tanács munkavállalói oldala is dele­gálhat valakit, és hosszas har­cok után a hoppon maradt tár­cák közül a Munkaügyi Minisz­térium, a Környezetvédelmi, va­lamint a Gazdasági Versenyhi­vatal elérte, hogy az igazgató­ság ülésein állandó meghívott­ként részt vegyen. A felügyelő­bizottság elnökét az Állami Számvevőszék javaslatára ne­vezi ki a kormány, és egy tagot az Érdekegyeztető Tanács mun­káltatói oldala delegálhat. A szervezeti és működési sza­bályzatot a törvény elfogadása után 30 nappal kell megalkotni, amit majd a Magyar Közlöny­ben hoznak nyilvánosságra, ahogy a versenyeztetés általá­nos szabályait is. Az eddig kiszi­várgott hírek szerint a legtöbb vita azon volt, hogy kell-e és mikor, meddig versenyeztetni a befektetőket. Az általános sza­bály az, hogy először ilyen mó­don kell megpróbálni eladni a vagyont, viszont a törvényterve­zet már felsorolja a kivételeket. Tehát mellőzni lehet a verse­nyeztetést, ha olyan részvény­­társaságok papírjait adják el, amelyeket portfóliócsomagok kezelésére hoztak létre, ha rész­vénycserét hirdetnek meg, ha tőzsdei értékesítésre adnak meg­bízást, ha bizonyos gazdasági társaságoknak adnak át nem pénzbeli hozzájárulásként álla­mi vállalati részvényt, vagy ha az ÁPV Rt. a munkavállalók részé­re értékesíti a vagyont a tör­vényben meghatározott kedvez­ményes mértékig. A szakértők szerint az eljárás mindenesetre hosszabb lesz, mint ahogy eredetileg tervez­ték, a munkavállalók szava pe­dig nagyobb, mint ahogy egy piacgazdaságban illenék. Mindenesetre azt senki sem tartja teljes mértékben kizárt­nak, hogy január 1-jéig megszü­lessen az új törvény. Lakatos Mária Fúrják az államkasszát Az APEH szokásos sajtótájékoz­tatóján szinte minden évben el­hangzik, hogy az alkalmazottak több jövedelemadót fizetnek fe­jenként, mint a vállalkozók. A tavalyi adatok pedig még arról is tanúskodnak, hogy Magyar­­országon összesen mintegy 12 ezer mezőgazdasági vállalkozó működik, ugyanis ennyien ad­tak adóbevallást, de csak mint­egy kétezer lépi át az adómentes küszöböt és fizet valamit az ál­lamkasszába. Sokak szerint min­dennek ellenszere, ha az embe­rek nyugtát adnak és kérnek. Egy 1993. február 9-én kibocsá­tott pénzügyminiszteri rende­let a kereskedelemben és a ven­déglátóiparban működő vállal­kozóknak nyugtaadási kötele­zettséget rendelt el, és pénztár­gép vételére utasította azokat. Az eredmény hamar megjött - megindult az első kofasztrájk, mondván: ők nem bírják kézzel azt a sok írást. Majd jött a válasz: akkor vegyenek pénztárgépet, amelyet 1993. június 1 jéig tel­jesen ingyen lehetett kapni. Mert az APEH állta a cechet. Nos, a közelmúltig a Samsung cég felmérése szerint a magyar vállalkozók többsége nem sze­rezte be a gépet. Pedig a nyugta­adási kötelezettség elmulasztá­sát meglehetősen szigorúan bün­tetik: első alkalommal százezer forint, másodjára kétszázezer a tarifa, és harmadjára, ha két éven belül fordul elő az eset, már négy­­százezer forintot is kérhetnek. A gyártók persze mindenféle ked­vezménnyel próbálják a porté­kájukat kelendővé tenni, s hű tár­sai az APEH-nek, aki a maga szerény eszközeivel megpróbálja végrehajtani a jogszabályt. Az 1993-as rendeletet mindeneset­re a szakemberek a következő év elején áttekintik, és ahol kell, mó­dosítják. A gyártók persze azt re­mélik, az ő javukra. 1. m. GAZDASÁG HungarHotels -privatizáció Lánccal vagy lánc ellen? A Pannónia és a Danubius pri­vatizációja után a HungarHo­tels többségi állami tulajdoná­nak eladása kínálja az utolsó lehetőséget arra a nagy nemzet­közi szállodavállalkozásoknak, hogy Magyarországon jelentős érdekeltséget szerezzenek. A HungarHotels esetében ugyan korábban felmerült a tőzs­dei privatizáció lehetősége is, de ez lassan elhalt, bár sokan már készültek egy, az emlékeze­tes „700 százalékos” hozammal kecsegtető, a Danubius-rész­­vényakcióhoz hasonló befekte­tési lehetőségre. A HungarHotelst az idők so­rán folyamatosan faragták a va­gyonkezelők - bevallásuk sze­rint főként profiltisztítási céllal. A két karcsúsításon átesett cég azonban Magyarországon még most is tizenöt szállodával ren­delkezik, és Németországban is van kettő. A vagyona tehát tete­mes, jegyzett tőkéje 9 milliárd forint, tavalyi árbevétele 51 szá­zalékos kihasználtság mellett ed­dig elérte a 6,3 milliárdot, adó­zás előtti nyeresége pedig 430 millió forint volt, ez azonban jóval kevesebb, mint amennyi 1992-ben volt. Az ÁVÜ a részvé­nyek 51 százalékát kétfordulós pályázaton szakmai befektetők­nek kínálta fel május elején. Az ajánlatokat csak készpénzben fo­gadták el. Az állami tulajdon­ban maradó 27 százalékot kite­vő részvénycsomagot egy későb­bi időpontban kisbefektetőknek akarják felajánlani, hacsak be nem kapja ezt a nagy falatot a társadalombiztosítás, amely a hí­rek szerint ennél nagyobb tulaj­donrészt sem utasítana vissza. A 4,5 milliárd forint névérté­kű részvényének értékesítésére kiírt pályázatra kéttucatnyian je­­lentkeztek, de az első forduló után az ÁVÜ IT döntése alapján öt pályázó maradt talpon a má­sodik menetre: a Saffary Rt., a Tara International Ltd., az In­­ter-Continental Hotels, a CP Holding Ltd./Interag Holding Rt. és az American General Hos­pitality. A Saffary Rt.-t magyar termé­szetes személyek kifejezetten a HungarHotels privatizációjára hozták létre. Az egyetlen jogi személy a társaságban éppen maga a valódi befektető, amely­ben egy ismeretlen nyugat­európai céget tisztelhetünk. Ez a cég azonban, hasonlóan a a Tara International Ltd.-hez, nem adott be érvényes anyagot a második körre. Maradtak te­hát hárman. Az egyik jelölt kö­zülük az az American General Hospitality Inc., amelynek ez lenne az első európai befekteté­se. Ehhez a hírek szerint a Cre­ditanstalt segítségét venné igénybe. Az American General Hospitality Inc. a második leg­nagyobb független szállodaüze­meltető vállalat az USA-ban. Mintegy 90 szállodája van kü­lönböző márkanevek alatt, ame­lyek között megtalálható a ná­lunk is jól csengő Hilton, Radis­­son, Mariott, Holiday. A másik, még ringben lévő versenyző az InterContinental­­csoport, amely a német Dorint szállodalánccal kötött szövetsé­get a HungarHotels-részvények megvásárlására. A négy- és öt­csillagos szállodák piacán veze­tő szerepet játszó, amerikai köz­pontú, japán tulajdonú szállo­dacsoport választása azért esett az alacsonyabb kategóriájú, a két-, illetve háromcsillagos szál­lodákat és üdülőket üzemeltető német cégre, mert a Hungar­Hotels szállodák nagy része a háromcsillagos kategóriába tar­tozik, és ezen a téren az Inter­continentalnak szüksége van egy tapasztalt partnerre, amely ráadásul ismeri a vendégkör je­lentős részét kitevő német turis­ták szokásait, elvárásait. A be­adott üzleti tervében az Inter­Continental a legfontosabb fel­adatának Hungar márkanév to­vábbfejlesztését, a szállodák üze­meltetéséhez szükséges techno­lógiák meghonosítását és az egész világra kiterjedő marke­ting-, értékesítési és szobafogla­lási hálózatba való csatlakozást, illetve az ezekkel kapcsolatos be­ruházások mielőbbi megvalósí­tását tekinti. A két említett pályázóval szem­ben - akik láncuk részévé tennék a HungarHotelst - a harmadik jelölt, az Interag szerint a Hun­­garHotelsnek az utazási irodák­kal önálló kapcsolatokat kiala­kítva kellene versenyeznie a nem­zetközi láncokkal. Úgy vélik, a magyar cég két-három csillagos szállodái nehezen illeszthetők egy nemzetközi, magasabb kategóri­ájú láncba. A pályázó Interagban egyébként 67,3 százalékos érde­keltségű az Investor, amelyben viszont 60 százalékos tulajdonré­sze van az amerikai N­C-nek. Az NIC többségi tulajdonosa a C.P. Holding, amely izraeli szállodai érdekeltségei révén már szerzett bizonyos tapasztalatokat az ipa­rágban. Ők tehát a versenyzők­­ a produkciójukat már bemutat­ták, most a pontozóbírókon a sor. (Munkatársunktól) Drága a menyasszony Bankkiárusítás A bankok privatizációja speciális dolog - mondta Farkas István, a Pénzügyminisztérium bank és priva­tizációs főcsoportfőnöke hiszen a bankon keresz­tül, a hitelekkel magyar vállalatot ad el. A bankpriva­tizáció kormánybiztosa hangsúlyozta: a magyar kor­mány rá volt kényszerülve, hogy bankügyben lépése­ket tegyen. Farkas István, a bankprivatizá­ció kormánybiztosa, a Pénzügy­minisztérium csoportfőnöke, az Állami Vagyonkezelő Részvény­­társaság megbízott elnöke a múlt héten számolt be elképzelései­ről. Véleménye szerint az egész pénzügyi rendszert kell rendbe tenni. Szeretné, ha ez a fogalom tág értelmezést kapna, és bele­értenék a bankokon kívül az egyéb tőkepiaci közvetítőket, például a biztosítókat is. Kívá­natosnak tartotta, hogy a ban­kok kétes kintlévőségeinek be­hajtása az erre szakosodott cé­gekhez vándoroljon át, hiszen nem igazán tud egy pénzintézet ekkora csődtömeget kezelni. Hozzátette: „Mindenki csinálja azt, amihez ért.” Szerinte nem lehet lokálisan gondolkodni sem a bankprivatizáció, sem más pri­vatizációs ügyekben. Magyaror­szág a Nyugat felé próbál köze­ledni - fejtette ki -, ha Európá­hoz kívánunk csatlakozni, be kell tartani az Unió normáit. Ha a bankok, példának okáért, a szol­gáltatásaikat fejlesztenék - ami­nek egyre nagyobb az aránya a fejlett országban működő szer­vezeteknél -, könnyebben érte­nének szót a külhoni befekte­tőkkel. Ha pedig az ország pénz­ügyi rendszere elfogadható a külföldieknek, nagyobb arány­ban képviseltethetik magukat a privatizációban. Farkas úr le­szögezte: szükség volt a bank­konszolidációra. Funkciója volt, és nem lehetett elkerülni. A bankkonszolidáció több min­dent takar, és a vége az igazán érdekes - mondta. Kitért a bankprivatizáció spe­ciális helyzetére is. Kifejtette: amellett, hogy a magyar gazda­ságot adjuk magánkézba általa, ez bizalmi kérdés is. A bankpri­vatizációban nemcsak tőkeeme­lést akarunk végrehajtani - tet­te hozzá ez tulajdonképpen csak a második helyen lehet a szempontrendszerben. A pénz­intézetek eladásánál inkább szaktudást szeretnének besze­rezni, amely nem­­csupán új pi­acokat, új technológiát jelent, hanem új szervezeti felépítést is. A közeljövőben nem lesz hasz­nálható a bankprivatizáció a költségvetési hiány fedezésére, arra még várni kell, hogy ebből az államnak profitja származ­zon, ez csak az eladások máso­dik ütemében várható. A még ez évben sorra kerülő lépésekről szólva: a Budapest Bank eladása gyorsulhat föl. Per­sze az állami szándékon kívül kell a másik fél, a vevő akarata is, hogy létrejöjjön az üzlet. Han­goztatta: mozdulni kell még az idén a konszolidáció ügyében, a törvény és az ésszerűség is erre kötelezi őket. V. I. VASÁRNAP­I HÍRLAP 11 Miért pont Fuerventura? Fuerventura homokdűnés, gyö­nyörű sárga homokos partjai az afrikai partoktól körülbelül 100 km-re, különlegesen jó adottsá­gnak a Kanári-szigetek tagjai­nak sorában. A második legna­gyobb (200 négyzetkilométer) sziget a csoportban. Felszíne sík, homokdűnés, néhány heggyel, amelyek között a legmagasabb, a Pico de la Zarza is csak 807 méter magas. Az átlaghőmér­séklet az „örök tavasz” szigetén 25 fok. A turista tehát különle­ges dologgal találkozik: a sós tengervízzel feltöltött gyönyörű úszómedencékben fűtik a vizet, hogy télen-nyáron úszhasson az idegen... A Politours spanyol utazási iroda budapesti kirendeltsége, a Viajes Hungária legautenti­­kusabbként utaztatja a magya­rokat a szigetre. A Playa Club apartmanjaiban (maximum 4 személy fér el egy ilyen kétszo­bás lakrészben) félpanziós ellá­tással, magyar idegenvezetővel és különösen gazdag, különle­ges programokkal várják azo­kat, akik egzotikus környezetre, meghatározóan szép élmények­re, de ugyanakkor nagyfokú nyugalomra, tartózkodóan ele­gáns üdülésre vágynak. A Park Club a városközpont­tól 500 méterre, a tengertől 100 méterre épült. A főváros, Puerto de Rosario (ahol a repü­lőtér is van) és Corrulejo, az üdülőhely 29 kilométeres tá­volságát autóbusszal, bérelhe­tő személygépkocsival, bérel­hető kerékpárral, taxival lehet áthidalni. Érdemes! A főváros nyüzsgé­se, bevásárlóhelyei, tipikus me­diterrán bazárai, kanyargós kis utcái és kicsi, fehér falú templo­mai különleges szépségűek. Van két érdekes múzeuma: a területi művészeti kiállítás és a történet­etnikai múzeum. És akinek mindez még nem elég, hát átlátogathat a szom­szédos közeli vagy távolabbi szi­getre, vagy kihasználva az örök­ké fújdogáló szellőt, hódolhat a vízi sportoknak. Ha sikerült érdeklődésüket felkelteni (mert árban kedvező, elérhető), keressék személyesen vagy telefonon a Viajes Hungá­ria Irodát a Budapest XL. Ka­rinthy F. u. 22. alatt, telefon: 185-0381.

Next