Színes Vasárnap, 1996. október (3. évfolyam, 40-43. szám)

1996-10-06 / 40. szám

Zamárdiban csönd van, Szántó­don is. Olyan őszi csönd, gyö­nyörű, amilyen csak a Balaton partján lehet, sehol máshol. Az odatévedő gyanútlannak legföljebb az lehet kicsit föltűnő, hogy ha mondjuk Tihany felől a réven jön az ember, akkor Szán­tódra érkezik. Ha valami dolga van Földváron, akkor visszafelé Zamárdi-Szántódra ér. Ha vi­szont Siófok felé hagyja el ezt a nagyközséget, akkor utoljára azt látja a táblán áthúzva, hogy ,,Zamárdi". Ez egy felderítő szá­mára sokat mondhat, de az őszi jegyekként lézengő szezonon tú­li turisták észre se vesznek sem­mit. Pedig­­ alighanem nevezetes hely lesz a magyar - és talán a világ - jogtörténeti példatárai­ban. Valahogy így: „Szántód el akart szakadni Zamárditól. Ezért - sok jogi csűrcsavar után - 1995. október 15-re népszava­zást írtak ki. Ám a Zamárdiban élő lakók közül 130-an - kizáró­lag a szavazáson való részvétel miatt - Szántódon fiktív lakóhe­lyet létesítettek. Miután ők nem vettek részt a választáson, a va­lódi szántódiak szavazatai nem voltak elegendők az érvényes­séghez. Az Alkotmánybíróság azonban ezt érvénytelennek minősítette, ki kellett írni az újabb népszavazást." Ez október 27-én lesz. Közben öt ember ellen közokirat-hamisí­tás, valamint népszavazás és a népi kezdeményezés rendje elle­ni bűncselekmény alapos gya­nújával folyik az eljárás. Amíg nincs ítélet, nem beszélhetünk bűnös emberekről, de ami tör­tént, az e­kkor is igen tanulsá­gos, ha mindenkit fölmentenek. Természetesen nem gondoltuk azt, hogy az ügy szereplői be­szélni fognak, de reméltük, ta­lán valamit megtudunk. De az se könnyű. Szántódon az emberek mondanak egy-két szót, de aztán inkább azt mond­ják meg, hogy ki az, aki sokkal többet mondana. (Egy-két szó: már kilencvenben is el akartak szakadni, akkor ezt úgy akadá­lyozták meg, hogy az üdülőtulaj­­donosokat is fölvették a listára, az ügy már akkor alkotmánybí­rák elé került.) Az is mond vala­mit­­egy-két szó: Szántódnak egyetlen képviselője sincs, mert ahhoz legalább ötszáz lakos kel­lene, ott meg csak 300 van), az­tán továbbirányít. Ha megtalál­juk a legújabb egy-két szavas embert, az esetleg elmondja, hogy július 3-án ítélt az Alkot­mánybíróság, de merészeltek jú­lius 27-én 220 ezerért falutáblát cseréltetni. Szerinte már ez is elég válóoknak. És így tovább (egy-két szó: most meg a nyara­lókba valamiért állandóra beje­lentetteket üldözi levelekkel az önkormányzat, hogy jelentkez­zenek ki, mert így kevesebben lennének Szántódon, és talán megint érvénytelen lenne a sza­vazás). Az utolsó útmutató ezt azzal egészíti ki, hogy itt a Cse­metekert utca 2. alatt volt Euró­pa legsűrűbben lakott vidéke - állítólag 130-an éltek abban a házban. Így jutottunk el Szántódon dr. Karabinszky Gyulához, aki már csak hivatalból is beszélt, hiszen a népszavazást előkészítő bizott­ság társelnöke. Nem nagyon bí­zik a sikerben, mert szerinte a zamárdiak minden eszközt be­vetnek majd, ahogy azt eddig is megtették. - Hogyan mérgesedett idáig a dolog? Miért nincs egyetlen kép­viselője se Szántódnak? - Maga a kislistás választási rendszer az egyik oka ennek a kialakult szituációnak. Régeb­ben legalább volt helyi képviselő a tanácsi apparátusban, de azt törölték. A jogalkotók azt mond­ják, hogy titkos szavazás alap­ján jussanak be a képviselők. Igen ám, de így innen soha nem fog bekerülni senki. Hát akkor el kell válni. Helyi népszavazást csak a képviselő-testület tagja kezdeményezhet - ez ránk nem vonatkozhat -, vagy­ megfelelő számú állampolgár. Nyolcvan ember jelent meg azon a fa­lugyűlésen, ahol ezt az akaratot ismét megerősítettük. - Mit gondol, milyen büntetést kaphatnak azok, akik az átje­lentkezéseket intézték? - A törvény szerint a tétel há­rom évig terjedhet, de azt hi­szem, legföljebb figyelmeztetés lesz a vége. Nem szabad sírról megfeledkezni, hogy nagyon sok megtévesztett ember keveredett ebbe az ügybe. - Ha jól tudom, képviselők is... - Sajnos még mindig képvi­selők, akik - rossz értelemben - a mundér becsületét védték. Aki bent ül a testületben, az már csak azért se vehetett volna részt egy ilyen akcióban, mert emberileg tartozik azoknak, akik - innen is - megválasztot­ták. Talán még nem nőttek föl a képviselői feladathoz. Zamárdi (vagy Szántód, eset­leg Zamárdi-Szántód?) új pol­gármesterét, akit nemrég vá­lasztottak meg, kiváló, becsüle­tes embernek mondja Kara­binszky úr, akit a szántódiak is tisztelnek. Mielőtt elbúcsúzunk, hosszasan beszélgetünk még a különféle jogi csűrcsavarokról, amelyek az utóbbi években vagy az Alkotmánybíróság, vagy más bíróság előtt végződtek, esetleg a belügyi egyeztető tárgyalások elé kerültek. Azt mondja, a törvény szerint háromszáz lakos levál­hat, és a többi nem számít. Ezt a jogukat a szántódiak érvényesí­teni akarják huszonhetedikén. Zamárdiban tán még kevésbé beszédesek az emberek. Termé­szetesen senki nem mondja meg, hol laknak azok, akik bele­keveredtek a népvándorlási ügy­be. Érdeklődjünk a polgármes­ternél. A szokásos egy-két szó persze elhangzik. („Nézzék meg, fényképezzék le, mi mindent épített oda a falu, most meg el­vinnék?’’ „Nem. Nem. Soha." „Azt kérdezzék meg Pesten, hogy ki súg mindig a szántódiaknak! Ki biztatja őket, és miért érde­ke?") Major Gyulánál aligha van szerencsétlenebb polgármester az országban. Igazán nem tehet semmiről, merő községszere­­tetből vállalta ezt a munkát, de mégis neki kell kiállni az újság­írók elé meglehetősen remény-­­vesztett helyzetben. Azt kérdez­tük tőle, hogy mindazután, ami itt kiderült, nem lett volna egy­szerűbb azt mondani, hogy na akkor inkább menjen Szántód, mindenféle szavazás nélkül? Már csak azért is, mert talán nem is lenne egészséges együtt maradni. - Csakugyan, Szántódon el­mérgesedtek az emberek. - Ott meg azt mondják, hogy Zamárdiban. - Igen, ez kölcsönös. De in­kább azt kellett volna vizsgálni, hogyan tört föl a talajvíz­. Viszont azt is meg kell érteni, hogy az a település sosem volt önálló. Mi együtt nőttünk föl. Az ezerki­­lencszázharminckettes lexikon szerint... - Én is utánanéztem, csak­ugyan nem volt önálló község. De ennek az égvilágon semmi­lyen jelentősége nincs. Ha 300 ember el akar szakadni, joga van hozzá. - Na jó, de hogyan váljunk el, ha még össze se házasodtunk? - Ez jó fordulat, de nézzük úgy a dolgot, hogy Zamárdit is csatol­hatták volna mondjuk Siófokhoz. A fejlődés és a demokrácia bizo­nyos pontján önök is úgy érez­­hetnék, hogy válni kell. Nyilván­való, hogy itt anyagi érdekekről van szó... - Természetesen. - Elegánsabb lett volna, ha egy képviselőjük valahogy ott ül az önkormányzatban. - Ebben igaza van. Nem jó mondat, de akkor nem én vol­tam a polgármester. Értse meg, ha már az anyagi érdekekről be­szélünk: mi ott fejlesztettük az infrastruktúrát, mert ott volt hely. Ott van az Oázis, a komp­lejáró melletti üzletek, a benzin­kutak, nem beszélve a kempin­gekről... Mi adtunk kárpótlást a kisajátított telkekért. Ez pont ugyanolyan helyzet, mint Ka­zincbarcikán és Beremenden. Kazincbarcika is Beremenden fejlesztette az infrastruktúrát, és most Beremend akar leválni. Most mi vagyunk Kazincbarci­ r­agytól, nagyközségtől ka. Szántód a terület negyven 1-\ százalékát akarja elvinni. ErtsaXO £,{/) meg, hogy ez sok, ez bántja az it­teni embereket. Nekem a község /.1 / * egészét kell néznem, és a le- W 'hi­hetőség szerint megmenteni, «q­y egyben tartani. Tudom, hogy túl ' ' későn kerültem a polgármesteri székbe, de megpróbálok még tárgyalni.­­ Akkor miért kell most száz­ezrekért a szántódiakat ide­gesítő táblákat kipakolni, miért kell az embereket levélben zak­latni, hogy ha nem itt laknak, je­lentkezzenek be máshova... Ez talán nem elegáns azok után, ami itt a bejelentkezésekkel tör­tént. - A leveleket azért küldtük, mert készítjük a jövő évi költség­­vetést - úgy kell terveznünk, hogy együtt maradunk - és a tervezéshez tudnunk kell, való­jában kik élnek a községben... - Én is így magyaráznám, de mégis tartózkodnék mindentől, amit félreérthetnek a választók. A Csemetekert utca kettőbe hány levelet írtak? - Természetesen onnan min­denki visszajelentkezett. Illetve pontosabban: a visszajelenté­sük megtörtént. - Elbeszélgetett azokkal, aki­ket most vád alá helyeznek? Mi­ért tették ezt? - Ha megengedi, nem mondok erről semmit. Talán csak annyit, hogy ezek az emberek nem akarják, hogy Szántód leváljon. - Ez kiderült. Na de ennyire! - Nézze, csak azt mondhatom, hogy én a törvényt tisztelem, föl is esküdtem rá. Garantálom, hogy a huszonhetediki választás tiszta lesz. De megint ki kell je­lentenem, hogy nagyon sajná­lom, hogy idáig jutottunk. Talán mind a két településrésznek ön­kontrollt kellett volna gyakorol­ni. - Talán erre Szántódnak keve­sebb lehetősége volt. - Sajnos ezt is el kell ismer­nem. ♦♦♦ Ha a szántódiak huszonhetedi­kén úgy döntenek, hogy elsza­kadnak - ez valószínű, hiszen legutóbb is csak pár szavazat hiányzott -, akkor Zamárdi­­nak 2551 lakosa lesz, Szántód­nak 304. A területen 60:40 arányban osztoznak. Nem kap­tunk pontos adatokat arról, hogy mekkora a két falurész adóbevételi aránya, de szemre­vételezéssel megbecsültük: ta­lán nem tévedünk, ha 100-100 milliót saccolunk. Talán ha egyetlenegy szántódi képviselőt „pozitívan bediszkrimináltak” volna az önkormányzó testü­letbe, akkor minden másképp alakul. . ■^/(ndrassew ^ A révnél Földvár felé, félúton Karabinszky Gyulával A süllyedő ladikon Major Gyula, Zamárdi polgármestere A táblaháború egyik darabja (Fotók: Benkő Imre) 4­­ Néha összeszá­molom a szeren­cséimet. Biztos azért, hogy jobban érezzem magam. Hogy mégis, mind­ennek ellenére va­lami elégedettség töltsön el. Az utób­bi pár napban pél­dául ott lehettem, amikor Jehudi Me­nuhin vezényelt a Zeneakadémián. Van­nak öregek, akik lassan áttetszőkké lesz­nek. A szépség csak nem bennük, körülöt­tük, de rajtuk is dereng. Ahogy Menuhint néztem, nem lepődtem volna meg, egy­szer csak megszólal valami hang, nem nagyon erős, de szépen lassan betölti az egész teret, a Mester egyre halványabb lesz, és elmúlik, átszellemül ott a szemünk láttára. Talán a zene teszi ezekkel a rémisztően okos és gyönyörű öregekkel, talán valami másféle tudás, ugyanolyan, mint a zene. Mondjuk, a rend tudása. Akkora szerencsém volt, hogy Balogh János akadémikussal is beszélgethettem a múlt héten. Negyedóra alatt öt ponton megváltoztatta a világnézetemet. Nyolcvanéves volt, amikor először szá­mítógéphez ült, most nyolcvannégy, és azért hálás az életnek, hogy megélte a multimédia megszületését. Azt mondta, az újságírók jól teszik, ha a tudósokkal köt­nek üzletet, mert azok százszorosan visszafizetnek mindent ebben az egyre unalmasabb világban. Azt mondta, már jobban szeret első osztályosok közé járni, mert az egyetemi oktatás hatása túlságo­san lassú ahhoz képest, amekkora bajban van az emberiség. Azt mondta, ökológiai szempontból a demokrácia katasztrófát je­lent az emberiség számára, hiszen a poli­tikusok négyévekben gondolkoznak, és uralkodásuk második esztendejében már bénák, semmibe nem kezdenek, mert fél­nek, elvesztik a következő választásokat. Amikor kikísért, egyetemista gyerekek ül­tek egy szobában, Balogh professzor rá­juk mutatott, és azt mondta: nagyon sok tisztességes kölyök van köztük annak da­cára, amilyen világban nevelkednek. Beszélgethettem Thassy Jenővel, aki kiváló, bár Magyarországon inkább csak lábjegyzetekből ismert író. Az előzőekhez képest ifjú még, hetvenhat éves. Hacsak nem öregíti az embert az, ha az anyja ha­sában éli át az apja és négyéves testvére legyilkolását. Most végre magyarul megje­lent hatalmas önéletrajzának egy része. Arról beszélgettünk, hogy egy ilyen élet­kezdet után természetes-e, hogy írónak készülő katonatiszt létére embereket ment, ellenálló lesz, aztán rendőrtiszt. Meg az is természetes, hogy negyvenhat­ban menekülnie kellett, minden bizonnyal azért, mert az akkori urak jól tudták, hogy az ellenállás mesterség, és aki egyszer megtanulta, az bármikor megint rákaphat. Már nem találkozhatom Erdős Pállal, a zseniális matematikussal, aki most halt meg nyolcvanhárom évesen. Igen keveset értettem a tanításaiból, sőt néha még azt se fogtam föl, hogy mit kellene megérte­nem, de mindent, ami vele vagy róla ké­szült, elolvastam. Mert nemcsak matema­tikusnak volt zseniális. Csak pár mondatot Staar Gyula interjújából, az Élet és Tudo­mányból: „­...mi is az a könyv?­­ Csupán egy vicc, nem kell komolyan venni. Azt szoktam mondani, Istennek van egy transzfinit könyve, amelyben minden tétel és a legjobb bizonyítások is benne foglaltatnak. Hozzá szoktam tenni: ha nem hiszel Istenben, a Könyvben hinned kell! És néha még azt is: talán az Isten maga a Könyv." Aztán beszélgettem még Lukáts Andor­ral, Jordán Tamással, Biszak Sándorral, az elektronikus Biblia egyik megteremtőjé­vel... de ők mind nagyon fiatalok. Elolvas­tam egy regényt, Háy Jánostól a Dzsiger­­dilent (avagy: A szív gyönyörűsége). Két drámát: Jerofejevtől a Walpurgis-ért (avagy a kővendég léptei, Baka István for­dította) Dürrenmattól a Csendestársat (nincs „avagy”, viszont Kertész Imre fordí­tásában). Ez azért nem mindegy, mert az ember igyekezzen Kertész Imre minden sorát elolvasni, akkor is, ha „csak" fordí­tott. Ilyen szerencsém van nekem. És néha elgondolkodom: mindezt annak köszön­hetem, hogy le tudok néhány sort írni, fo­lyamatosan és úgy, hogy akadnak, akik végig is olvassák. És ezért megtisztelnek, hajlandók szóba állni velem. De ezek az emberek mindenkivel szóba állnak. Lord Menuhin, amikor int a kölyök­­nek, hogy belekezdhet Mendelssohn he­gedűversenyébe, Balogh professzor, ami­kor az egyetemi dolgozószobáját neki ké­szített kölyökrajzokkal rakja tele, Thassy Jenő az Amerika Hangján szólít... de miért nem ezek az leghangosabbak? Biztos azért, mert túl jó a modoruk, vala­hogy úgy nevelték őket meg magukat, hogy csak szép csöndesen, mert úgy is nagyon jó. Csak csöndesen, mert még nem volt olyan, hogy a hangos ne lett vol­na hamis is. Aztán, ha valakinek olyan szerencséje van, hogy behallgat a mocs­kos zajba és mégis őket hallja meg, akkor velük szellemülhet. Ha meg nem, akkor nem. Érte kár, nem azokért, akikről nem tudhat semmit. Van az a játék, hogy ha kezet fogok ve­led, a te nagyapád pedig kezet fogott mondjuk Radnóti Miklóssal, akkor az uno­kám is kezet fogott Radnótival. Bárcsak, ha én egy este a Zeneakadémián Menu­hint hallgatok, az meglátszana egyszer, sokára, valakin. Andrassew Iván Vasárnapla, szellemülve ZÍNES VASÁRNAP 11

Next