Színes Vasárnap, 1997. május (4. évfolyam, 18-21. szám)

1997-05-04 / 18. szám

fAtáSi* »,*y ^ 3 ^ v­ IV. évf. 18. szám Ára: 44 Ft 1997. május 4. •*■ - iJTr•■'•l^k jj2*xL NATO-népszavazás Elutasítják Mécs javaslatát Jövő májusban, a parlamenti választással egy időben lenne a legcélszerűbb megtartani a népszavazást a NATO-csatla­­kozásról - nyilatkozta az MTI-nek pénteken Mécs Imre, az Or­szággyűlés Honvédelmi Bizottságának elnöke. Az SZDSZ vezetése még nem foglalt állást arról, támogatja-e a bizottsá­gi elnök javaslatát, a többi parlamenti párt viszont nem tarta­ná szerencsésnek, ha azonos időben lenne az országgyűlési választás a NATO-népszavazással. Mécs szerint, ha a terveknek megfelelően már ez év végén le­zárulnak a csatlakozási tárgya­lások, akkor jövő májusban, a parlamenti választással együtt lehetne megtartani a népsza­vazást. Ehhez azonban az is szükséges, hogy a NATO-csat­­lakozás ügye csak annyiban le­gyen a választási kampány té­mája, hogy a pártok azt egyér­telműen támogatják. Ha sike­rülne a parlamenti választást és a népszavazást összekötni, azzal mintegy 2 milliárd forin­tot lehetne megtakarítani, to­vábbá biztosan magas lenne a részvételi arány a referendu­mon. Folytatás: 3. oldal A veszteséget az önkormányzat fedezi majd? Kényszerbérletek: lassú felszámolás Az önkormányzatok többsége az elmúlt években - leginkább a kényszerbérbeadók és a kényszerbérlők érdekvédelmi szervezeteinek engedve - már nemcsak felmérte a helyi kény­szerbérletek számát, hanem feladatánál fogva folyamatosan fel is ajánlott cserelakásokat a bérlőknek. Ennek ellenére a tervezett határidőre, 1996 vé­gére, néha a pereskedések mi­att, nem sikerült megoldani az ügyeket. Jövő héten kedden harmadszor is összeül a parla­ment kényszerbérletek felszá­molására létrejött albizottsága, hogy döntsön arról a még ki­dolgozás alatt lévő törvényja­vaslatról, amely az önkor­mányzatokat a többlettámoga­tási lehetőségen túl érdekeltté is tenné a kényszerbérletek mi­előbbi felszámolásában... A kényszerbérlet fogalmát a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló - az 1994. évi XVII. tör­vénnyel módosított - 1993. évi LXXVIII. tv (lakástörvény) 62. paragrafusának (3.) bekezdése határozza meg. Eszerint kény­szerbérlet az állampolgár tulaj­donában álló lakásra 1953. áp­rilis 1. előtt bármilyen jogcímen vagy azt követően a lakásügyi hatóság kiutaló határozata alapján létrejött lakásbérlet. Folytatás: 4. oldal Megtartják a lépéstávolságot Berendezkedett az új brit kormány Az új brit munkáspárti kor­mány belső kabinetje már teg­nap dolgozott, s mára a teljes, tágabb kormányzat is a helyén lesz, miután Tony Blair minisz­terelnök beterjesztette a név­sort, s a szombat esti Korona­tanácson a királynő áldását adja rá. A legsürgősebb feladatok a Robin Cook vezette külügyi tárca előtt állnak, hiszen az új Labour-kormánynak alig hat hete van arra, hogy az EU in­tézményi reformjának további menetrendjét felvázolni hiva­tott kormányközi konferencia végéig, vagyis a júniusi amsz­terdami zárócsúcsig végleges formába öntse elképzeléseit. A munkáspárti kabinet alapállá­sát Cook - mintegy a londoni kormányváltással kapcsolatos, eufórikus brüsszeli remények lehűtéseként - már első hivata­los sajtónyilatkozatában meg­erősítette, mondván: Nagy-Bri­­tannia vezető szerepre törek­szik „a független nemzetálla­mok Európájában”. A kijelentés kulcselemét az utolsó három szó alkotja, ezek­kel Cook külügyminiszter ugyanis egyértelműen utalt ar­ra: a Labour hatalomra kerülé­sével sincs változás a párt által korábban is hirdetett EU-poli­­tika legalapvetőbb kérdésében, vagyis abban, hogy a Munkás­párt a konzervatívokhoz ha­sonlóan mereven ellenzi a föde­rális európai állammal kapcso­latos elképzeléseket. Tony Blair kormányfő még ellenzék­ben, a kampány alatt is gyak­ran hangoztatta, hogy a majda­ni Labour-kormány kész lesz akár el is szigetelődni az EU-n belül a „brit nemzeti érdekek védelmében”. A katasztrofális vereséget szenvedett konzervatívok mind­eközben saját új vezetőjük megválasztásának előkészíté­sével voltak elfoglalva, jóllehet egyértelmű értesülések szerint a sorok rendezése június végé­ig eltart, s a vezetőválasztásra ezután kerülhet sor. John Major korábbi kormányfő a példátlan Labour-győzelem délelőttjén közölte, hogy a miniszterelnöki poszttal együtt pártvezetői megbízatását is visszaadja, s egyszerű ellenzéki képviselő­ként ül majd a konzervatív padsorokban. A párton belüli frontvonal egyébként ellenzék­ben is ugyanott húzódik, ahol a kormányzati időszakban, a majdani árnyékkabinet vezető­választási versenyében az éle­sen EU-ellenes tory jobbszárnú és a mérsékelt centrum képvi­selői szállnak majd sorompó­ba. Jegyzetünk a 2. oldalon Robin Cook új hivatala kapujában Egy tábor, kilencszázhetven árva Naponta ezer menekültet szállítanak el az ENSZ repülőgépei a zaire-i táborokból. Ezen a Kigaliban készült felvételen hutu árvák várakoznak, hogy rájuk kerüljön a sor. Ebben a táborban 970 árván maradt gyerek reméli, hogy biztos helyre viszik. •Kötelesperd­á­l­y Elemeztek Bod Péter Ákos is el­mondta véleményét az Erkölcs és társadalom című ankéton (3. oldal) Titkosszolgák Kónya Imre, a parlament Nemzetbiztonsági Bizott­ságának elnöke arról szól, hogy elszabadultak-e az ügynökök (9. oldal) Lobbyzás Schmitt még nem döntött az öt város között (16. oldal) Hatos lottó: 2, 17, 30, 32, 41, 44 Pótszám: 43 Szalay vagy Mádai az ügyvivő Alapszabályviszály az SZDSZ-ben Jelzésértékű döntés vár a szabad demokratákra: a szocialis­tákkal kötött szövetséget hevesen ellenző Szalay Gábort vagy a szociál-liberális platform egyik alapítóját, Mádai Pé­tert engedik-e be az ügyvivők közé. Hivatalos álláspont nincs egyelőre, hogyan kell értelmezni a „széköröklés” sza­bályait a kilencéves pártban. Szalay még nem árulja el, most vállalná-e a posztot, amit januárban visszautasított. Vállalná viszont Mádai, aki Tölgyessy elnöklése alatt már volt ügyvi­vő tíz hónapig. Első ránézésre szimpla alapsza­bály-értelmezési vita zajlik a pártban. Nevezetesen: hogyan kell betölteni az elnökválasztó küldöttgyűlés után megüresedő ügyvivői helyet? Színesebb azon­ban a kép közelebbről, s ha meg­nézzük, kik az érintett politiku­sok. Ebből ugyanis - a döntés után - talán kiolvasható valami a Pető utáni SZDSZ-irányról. Folytatás: 3. oldal Szokatlan, de lehetséges négypárti parlament A legutóbbi közvélemény­kutatási felmérések nyoma­­tékosítják azt a lehetőséget, hogy a jelenleg hétpárti par­lament 1998-ban négy párt­ból áll majd. A közvélemény-kutatók leg­utóbbi értékelései azt tükrözik, hogy az elmúlt egy-másfél hó­napban megszilárdította vezető helyét a Független Kisgazda­­párt, a Magyar Szocialista Párt és a Fidesz-Magyar Polgári Párt. Ugyanakkor a másik négy parlamenti párt nem erősítette meg hadállásait, pozícióik nem javultak. A publikált felmérések mel­lett független kutatók számító­­gépes előrejelzéseket is készí­tettek különböző „esetvarián­sokra". (Az esetvariánsok a fel­tételezett helyzetek lehetséges eltérését veszik számításba, így például a munkanélküliség csökkenését vagy növekedését, az infláció, a reálkeresetek és a nyugdíjak alakulását, az ener­giahordozók esetleges drágulá­sát, vagyis sok mindent abból, ami a választópolgárok közér­zetét befolyásolhatja.) A publi­kált vizsgálatok és a nem nyil­vános számítógépes előrejelzé­sek között meglepően kevés az eltérés, hacsak nem következik be a politikában valamilyen, ma még előre nem látható for­dulat, hét párt semmiképpen nem lesz a parlamentben. Folytatás: 3. oldal

Next