Színház, 1972 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1972-01-01 / 1. szám

ház újrakeresztelésére. Az addig Váro­si Színház most, méltó módon, Katona József nevét vette fel. A Tanácsköztársaság ideje alatt Mari­­házy a proletárdiktatúra szellemében ve­zeti a színházat. 1919. május elsején ün­nepi előadás keretében mutatják be Bar­­ta Lajos Tavaszi mámor c. egyfelvoná­­sosát. Június 3-tól a színház mint szocia­lizált üzem működött — új közönséggel, új helyárakkal. A párt- és szakszervezeti tagoknak kedvezményeket biztosítottak, a munkásnők számára ingyenes előadá­sokat szerveztek. A fehérterror felülkerekedésével Ma­ri­házy helyzete tarthatatlanná válik; röp­lapokon uszítanak ellene - távoznia kell Kecskemétről. A város színházi élete siváran telik a két világháború között. A mind szorí­­tóbb gazdasági problémákkal szemben a színház egyre hígítottabb művészettel manipulál: fővárosi divatdarabok után­­játszásával, operettekkel, díszmagyaros színművekkel próbálja aktivizálni a kö­zönséget. Ám a közönségnek az effajta művészetet egyébként igénylő része (nagygazdák és kereskedőréteg) is in­kább társalkodás vagy szünetbeni tőzs­dézés okán látogatja a színházat. A kul­turáltabb, haladóbb szellemű réteg igé­nyeit csak nagy ritkán elégíti ki a szín­ház: Miklóssy Imre „filléres klasszikus előadásai” lehettek ilyen alkalmak. Mi történt mégis feljegyzésre méltó eb­ben az időszakban? 1920- ban a Belvárosi Színház vendég­szerepei a városban­­ a színészek között találjuk Bajor Gizit. 1921- ben megünneplik a színház fenn­állásának 25 éves jubileumát. Fölmerül egy Katona-múzeum létesítésének gon­dolata. 1924-ben Alapi Nándor Országos Ka­mara Színháza vendégszerepel Kecs­keméten. Műsorukon a Rosmersholm, a Danáti György, a Gólyakalifa. Joós Ferenc Kecskemét színészetéről szóló, imponálóan gazdag tényanyagú könyvé­ben (A vándor színé­szettől az állami szín­házig) így ír Alapi társulatának vendég­játékáról: „Előadásait együttesének szín­vonalas összjátéka jellemezte és ez kü­lönös összehasonlításokra nyújtott alkal­mat a szerződéses igazgatók társulatai­nak sablonossá váló készületlenségével szemben ... A közönség haladó művé­szetre szomjas része . . . értékelni tudta a színpadról a padsorokba áramló sza­badabb eszmék levegőjét.” 1934-ben a gazdasági válság közepette Miklóssy Imre klasszikus ciklusra hirdet bérletet. A közönség 22-110 fillérért láthatja a Lear király és a Szentivánéji álom előadásait. 1939-től országosan kamararendszerű­vé alakul a vidéki színészet. 1944. június 16-ig Kecskeméten is cseretársulatok sze­repelnek. A német megszállás és nyilas rémura­lom közepette a városba érkezett Szo­­koly Gyula, az 1944-4­5-ös évad igaz­gatója, egy újfajta színház létrehozásá­nak akkor naivnak tűnő hitével. A fölszabadult Kecskeméten 1945. március 14-én nyitja meg kapuit a szín­ház. Szokoly nehéz körülmények között vezeti a színházat­­ s 1947-ig tartó igaz­gatósága alatt nem sikerül színvonalas műsorrendet kialakítania. 1947-48-ban Szalay Károly az igazgató. Nagy ese­ménye a színháznak Sárközy György Dózsa c. drámájának ősbemutatója; szép kritikai és közönségsikert arat. A szín­ház utolsó magánigazgatója 1948-49-ben Radó László volt. Ebben az időszakban jelennek meg a színpadon a szocialista szellemiségű magyar és szovjet drámák; a közönség aktív szervezésével, egy-egy bemutató széles körű megvitatásával élénkebbé, pezsgőbbé válik a város szín­házi élete. 1949-30: az államosított kecskeméti színház első évadja. Szép számú társu­lattal, haladó programmal kezdi új éle­tét a színház. A népfront helyi lapja méltán írhatja 1950 januárjában: „Dol­gozóink megszerették a színházat, bizo­nyítja ezt a látogatottság, amit az elmúlt években nem tapasztalhattunk. Új mű­vészettel, új műsorral állt elő a színház, olyannal, ami szolgálja a kultúra terjesz­tését.” Valóban: a társulat rendszeresen jár falvakba, tanyaközpontokba a kul­túra mécsesét gyújtani a munkásság és parasztság körében - s bérlői, állandó látogatói között egyre több a kétkezi munkás. A külföldi és a szovjet-orosz klasszikusok bemutatói mellett mind gyakrabban követik egymást az új ma­gyar dráma jelentős alkotásainak bemu­tatói. „A vidéki színészet, az állam tá­mogatásával, művészi színvonalának emelkedésével Kecskeméten is révbe ju­tott” - állapítja meg Joós Ferenc idézett könyvében. S a fejlődés bizonyosságául szolgálhat Ráday Imre cikke is, ame­lyet a színház 1953-as budapesti vendég­­szereplése alkalmából írt a Népújság szeptember 17-i számában: „A Hírös város főreáliskolájának harmadik osztá­lyos tanulója voltam, amikor először lát­tam színházi előadást az ottani színház diákállójáról. Az első színházi élmény és a Katona József Színház nyújtotta mai élmény között oly nagy a távolság, hogy ezt évekkel nem, valóban csak korsza­kokkal lehet lemérni.” 1954 novemberében a piarista gimná­zium dísztermét karamaszínházzá alakí­tották át - amint az Irodalmi Újság be­számolt az eseményről: ez volt az ország első vidéki kamaraszínháza. 1958-tól napjainkig­­ Radó Vilmos vezeti a színházat. Irányítása s a tehet­séges rendezők munkája nyomán a szín­ház büszkén tekinthet vissza az elmúlt tizenhárom évre. Különösen sokat tett ez időszakban a színház az új magyar drámáért. (Raffai Sarolta, Tímár Máté, Végh Antal, Galgóczi Erzsébet, Boldi­zsár Miklós, Szakonyi Károly darabjai­nak bemutatóira gondolunk.) 1971-ben megalakul a Stúdió színház, hogy korszerű színházi törekvések mű­helye legyen . . . Gazdag, sokszínű, eredményes törté­net a Kecskeméti Katona József Színhá­zé. Fejezetei szerves részét alkotják az egyetemes magyar színháztörténetnek­­ mostani, 75 éves jubileuma az egész ma­gyar szocialista színházművészet jelentős, szép ünnepe! KÖVETKEZŐ SZÁMAINK TARTALMÁBÓL Hámos György: Bátorítás történelmi drámája Boldizsár Iván: Bartók jelenléte Hermann István: Egy színpadi emlékmű a Tháliában Breuer János: Népművelés nem középiskolás fokon Földes Anna: Gondolkoztató agitáció a színpadon Koltai Tamás: Tűnődés a jelenlétről Sziládi János: Fényes szelek Bart­a András: A tüzes kandúr és Peer útja Telegdi Polgár István: A tények tisztelete Pályi András: Korszerűsítés vagy korszerűség? Köröspataki Kiss Sándor: Színházak Szlovákiában Siklósi Olga: Színházi esték Berlinben

Next