Színház, 1973 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1973-01-01 / 1. szám

Költői színház E tekintetben különösen jellemző Puskin drámai örökségének sorsa. Ő maga ezt írta a Borisz Godunov vázlatos előszavá­ban: „Undorral határoztam el magamat, hogy útjára bocsássam tragédiámat, s bár általában meglehetősen hidegen szokott hagyni, hogy sikert aratnak-e műveim vagy sem, most mégis megvallom, hogy a Borisa Godunov kudarca érzékenyen fog érinteni, pedig majdnem bizonyos va­gyok benne . . . Őszintén megvallom, elkeserítene, ha drámám nem aratna si­kert, mert szilárd meggyőződésem, hogy a mi színházunkhoz a shakespeare-i drá­ma népi törvényei illenek, nem pedig Racine tragédiájának udvari konven­ciói ... és hogy minden sikertelen kísér­let lassíthatja színházunk fejlődését.” Puskint nem csalta meg az előérzete. Legkedvesebb alkotását nem láthatta színpadon. Drámáját 1866-ig egyszerűen betiltotta a cenzúra. Bár az Alekszandrin Színház 1870-ben bemutatta, egy úttörő rendezőre, a hagyományos orosz színház egész színpadi rendszerének megrefor­­málójára volt szükség ahhoz, hogy a Borisz Godunov jelentősége teljes mérték­ben feltáruljon. Ez a rendező Mejerhold volt. Puskin is, Petőfi is - mindegyikük a maga tehetsége szerint - a dráma egy új típusának megalkotására törekedett. Mindketten elégedetlenek voltak azzal a nemzeti színpaddal, amely a pillanatnyi kereslet, a bevett konvenciók hatalmában a kiváltságos nézőknél aratott könnyű si­kert hajhászta. Ezzel a színházzal a költői színházat, a népi színházat, „a shakes­­peare-i dráma törvényei” szerinti szín­házat állították szembe. Mind a Borisz Godunov, mind pedig a Tigris és hiéna kétségkívül új típusú dráma, mindkettő élesen eltér azoktól, amelyeket a nézők már megszoktak a hazai színpa­dokon. Kitörtek a nemzeti drámatörténet fővonalából s annak új, szokatlan, olykor paradoxnak tűnő szabályokat akartak dik­tálni. Az orosz klasszikus dráma Puskin után más irányban fejlődött tovább, mint az, amelyet a Borisz Godunov kijelölt. A tör­ténelmi és helyi adottságok folytán a köznapi élet kérdéseire alapozott realis­ta, lélektani tragédiák és vígjátékok mű­faja a forradalom előtti orosz színpadnak több lehetőséget biztosított, a társadalom szellemi igényeinek jobban megfelelt, mint Puskin általános problematikájú költői színháza. Ez egyébként ugyanazokra a társadal­mi, történeti és lélektani okokra vezet­hető vissza, amelyek révén a lengyelek­nek Mickiewicz romantikus drámája lett az ideáljuk. Itt nem arról van szó, hogy a művészi alkotás egyik típusa különb volna a má­siknál, dehogyis akarjuk az egyiket a másik rovására felmagasztalni - hanem azokról a reális okokról szólunk, ame­lyek minden nemzeti kultúrán belül egy­­egy adott történelmi időszakban a mű­vészi alkotás bizonyos formáinak és esz­méinek privilegizált fejlődést biztosíta­nak. A nemzeti kultúra fejlődésének perspektíváiról van szó, a kultúra művé­szeti erőforrásairól, és arról, hogy műfa­jainak, műformáinak sokfélesége fontos előfeltétele a jövőbeli teljes értékű és ter­mészetes fejlődésnek. A maradandó hagyomány A fő tanulság, amely Puskinnak és Petőfi­nek a gondolatot hangsúlyozó sikertelen drámai próbálkozásából levonható, az, hogy a művészetben az egyetlen mara­dandó hagyomány az újítás, az áttörés hagyománya. A magyar dráma történetében Petőfi után megjelentek olyan váratlan, az álta­lános színháztörténeti fejlődés vonalától eltérő művek, amelyek közelebb álltak Petőfihez, mint mondjuk, Szigligetihez. Véleményünk szerint Madáchot, Az em­ber tragédiáját kétségkívül bizonyos szál fűzi a hazai drámának Petőfi által terve­zett megújításához. Móricz Zsigmond drámaírói pályafutása pedig minden bi­zonnyal másként alakult volna, ha a ma­gyar színházak nem tekintik saját nem­zeti irodalmukat alárendelt tényezőnek és „mindössze” hagyománynak. Nyilván ezzel függ össze Móricz Zsigmond fájdal­mas megállapítása, amellyel A magyar színpad tradíciói című cikkét befejezte: „. . . nincs sehol olyan író, kinek világá­ba lépve, a valóságos, hamisítatlan, igazi élet illata, szellője csapna meg. Ezt az írót még mindig várjuk.” (1905) A nemzeti dráma gazdagításának vágya, az egyoldalú, „egyműfajú”, vértelen fej­lődése miatt érzett kielégületlenség ugyancsak hozzátartozik Petőfi hagyo­mányához, ugyancsak közel áll az ő drá­mai áttörésének szelleméhez. Ritka, de a magyar színház fejlődésé­nek szempontjából kétségkívül jelentős, az ember sorsáért aggódó gondolatok és szenvedélyek nagy és súlyos dramatur­giája felé mutató áttörések jelentkeztek a fiatal Balázs Béla, továbbá Háy Gyula, Füst Milán és Németh László műveiben, s ezek - tudatosan vagy nem - Petőfi költői színházának hagyományaira tá­maszkodtak. Puskinról írt kitűnő esszéjében Né­meth László a nagy orosz költő műfaji nyugtalanságáról ír, amely arra készteti, hogy „mint gyors ceruza az orosz iroda­lom fehér, beíratlan vásznán, ide-oda száguldjon, s a jellegzetes feladatok he­lyét, a festendő kép körvonalait kijelöl­je”, s ezzel kapcsolatban Németh László párhuzamot von Puskin és Petőfi között: „A mi íróink közt tán Petőfiben volt meg ez a gyorsaság; a reflexek bele nem tö­rődése a beváltba; s ha tovább él, csak annyit, mint Puskin, biztosra vehetjük: ő is tágabb tartományokat jelöl ki az Aranyoknak, Vajdáknak, Reményeknek, még a meg sem született drámaíróknak is, mint amibe azok nehézkesebb tehet­ségükkel a század második felében lesüp­pedtek.” Milyennek képzelte el Petőfi a szín­házat ? . . . Egyszer útközben egy olyan foga­dóban pihent meg, melyben színpad volt felállítva. Lidércnyomásos éjszakája volt. „Valami kísértet bolygatott - írja -, nagyszerű, méltóságos alak, de minden tagja összezúzva. Másnap reggel tudtam meg: ki volt? ... az előttem megjelent éji kísértet kétségkívül az itt agyonvert színművészet szelleme vola.” Ezeket a sorokat Úti jegyzeteiben írta, egy évvel a Tigris és hiéna előtt. A színháznak a művészetek rendszeré­ben betöltött különleges szerepét Petőfi abban látta, hogy hordozójaként az élő ember, a színész lép föl, ő adja „a lelket, életet” annak, mi nélküle „csak árny, amit teremt az költőképzelet” - olvassuk Színészdal c. költeményében. Színházi esztétikájának ez az elvi megállapítása határozza meg egész drámaírói munkás­ságát, melynek során alkotóművészi ak­tív, átformáló szerepet szán a színésznek. Petőfi irányzatos, költői, a valóságot al­kotói módszerrel újjáformáló színháza, bízvást mondhatjuk, programjának eb­ből az elvéből nőtt ki. Szerinte a színház az „apostolok” fel­adatát tölti be a földön. A fent idézett Színészdalban mondja ki ezt. Petőfi népszínháza Kinek az érdekeit szolgálja, kinek az ér­dekeit akarja szolgálni Petőfi színháza? Az igazságot hirdető „apostolok” nyo­

Next