Színház, 1975 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1975-01-01 / 1. szám

jón valami izgalmasan újat. Kipróbálja, hogyan fejezhetik ki a történelem egy adott szakaszának szereplői kortársként a magu­k személyes véleményét, a kórus tagjaiként pedig az utókor ítéletének lehetséges variációit. S hogyan válhat ez a szerkesztési bravúr az egyes figurákon, szerepeken keresztül a történelmi ös­­­szefüggések barométerévé. Legeslegújabb drámáját Illyés nyilat­kozataiban számadásnak, összefoglalás­nak emlegeti. Anélkül, hogy ezzel vi­tatkozni mernék, hadd kezdjem a be­számolót szívem szerint azzal, hogy Il­­­lyés Gyula legújabb, megvalósult kísér­letét köszöntsem. Fausti adó, madáchi kísérlet Ezt a kulcsot is a szerző kínálja a né­zőnek. Méghozzá a pécsi színház műsor­füzetében, ahol Illyés Gyula arról ír, hogy „Alig volt pályakezdő író, aki nem nézett volna bele abba a félelme­tes tükörbe, mit is ért a műve az embe­riség szemszögéből? Mit ér egyáltalán az egyén erőfeszítése az emberi végzetben? Milyen is az a Végzet? Így születtek a­­­ különböző korok és irodalmak Faust­jai, amelyek sorában Goethéé is csak egy volt a sok közül. Értelmes-e, érde­mes-e az emberi lét? - felelősen erre bi­zony csak alapos tapasztalatok birtoká­ban, vagyis­­ akármiféle pályának a végefelé van módunk felelni. Viszont a feleletben ekkor már ítélet is van. Ha nincs értelem és érdem, akkor ezért az egy életért is kár volt; ha pedig van, akkor ide legalább még egy létet, hogy a tapasztalatot méltón hasznosíthassuk - köszönetül az eddigiekért. Innen a darab címe, hogy Dupla vagy semmi.” A lét értelmének felvetésére és meg­közelítésére a történelemben élő ezer alakú és mégis általános Ember - Ádám, Faust vagy Peer Gynt - drámája kínálja az egyik lehetőséget. Illyés ezzel szemben a másikat, a belülről megélt és megszenvedett művészdrámát választja. „Ment-e a könyvek által a világ elébb?” - kérdi Vörösmarty. Illyés, saját létére szűkítve ugyanezt a kérdést, azt veti fel, hogy mit tett egyetlen művész az embe­riségért. Ment-e, mehetett-e előbbre a közösség­­ a művész alkotásának, em­beri példamutatásának, tanításának se­gítségével? A tetteket vizsgálja ebben a művében s nem az alkotásokat, nem is a szándékot. Hanem a művészet ta­nításának, érvényének társadalmi meg­valósulását. Az írástudó felelősségeként - a gyakorlati, közvetlen hatást. (Amit kritikában, polémiában éveken át an­­­nyiszor túlbecsültünk, de legalább olyan mértékben le is becsültünk!) Illyés szín­padán a művészlét értelmét a közösség­nek adott segítség, az emberek érdekét szolgáló, rossz ösztöneiket kordában tar­tó, jobb érzékeiket ébresztgető tanítás adja, illetve adná meg. A téma - egy, a próbájával együtt ki­teljesedő, számon kért ars poetica - in­kább filozófiai vagy költői ösztönzést adhat, mint színpadit. Ezt a feltételezést a Faustok és Az ember tragédiája is in­kább erősítik, mint cáfolják. Ugyanak­kor, születhetett volna személyes ihleté­sű, mai környezetben játszódó, modern művészdráma is Illyés műhelyében. Ám megkockáztatom a feltevést, hogy ha Illyés ilyen módon egyéni drámáját kí­vánja egyetemessé tágítani, lírikusként Illyés Gyula: Dupla vagy semmi (Pécsi Nemzeti Színház), Viola (Szilvássy Annamária), Máté (Vallai Péter), Eszter (Petényi Ilona) és János (Holt István) 2

Next