Színház, 1975 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1975-08-01 / 8. szám

naik-e hazajáró lelkek, vagy békésen nyugszanak a túlvilágon; vajon a szá­mok a fiatalember képzeletének a szü­löttei, vagy valóban a szellem súgta meg neki, és hia igen, neki akarta el­árulni a vagyont szerző számokat, vagy tévedett, és a fiának akart segíteni. A józan ész tiltakozik, a válasz csak egy le­het. A cselekmény azonban az abszur­dumba fordul. Ferdin­ando nem nyug­szik meg a sors döntésében. Biztos vélt igazában, bár bizonyítani nem tudja. Halott apjához fordul támogatásért, és megátkozza a fiatalembert, akit valóban üldözni kezd a balszerencse. Mi mást tehet, lemond a nyereségről. Ferdinan­­do győz, mert volt ereje harcolni, mert bízott önmagában, és nem adta fel a reménytelennek látszó küzdelmet. Meg­békélve, az elért győzelemtől büszkén a fiataloknak adj­a hozományul a mesés összeget. A sziporkázó ötletekben, szel­lemes fordulatokban bővelkedő egyfel­­vonásos kétségtelenül De Filippo egyik legszórakoztatóibb, legvidámabb, ízig­­vérig nápolyi és csakis nápolyi darabja, hiszen ez sehol másutt nem történhetett volna meg. Az egyetlen De Filippo gaz­dag írói repertoárjában, amely felhőt­lenül derűs, amely mentes De Filippo jellegzetes keserű humorától, megnevet­tet anélkül, hogy azt éreznénk, ezen in­kább sírni kellene. Ez az egyetlen igazi vígjátéka. Pasquale Lojacono, a Vannak még kísértetek (Questi fantasmi, 1946) fő­szereplője is győz a darab végén. De az ő győzelmének már nem tudunk szívből örülni. Szánalmas, szívszorítóan kilátás­talan sors az övé, s ezen a véletlen „szerencse” sem tud ténylegesen változ­tatni. Lojacono szegény, szerencsétlen ördög, már mindent megpróbált, hogy kiutat találjon a nyomorból, hogy éle­te egyetlen értelmének, feleségének bol­dog, nyugodt életet tudjon biztosítani. Látja, hogy a szegénység megöli a sze­relmet, a nyomor áthatolhatatlan falat von közéjük. Fortuna­­ megszánja, s le­hetőséget nyújt neki, talán az utolsót, hogy szerencsét próbáljon. Öt évre in­gyen beköltözhet egy lakatlan házba. A néphiedelem azt tartja, hogy a házat kísértetek lakják, ezért mindenki kerüli. Pasqualéra vár a feladat, hogy min­dennapos ottlétével bizonyítsa: ez csu­pán tévhit. Kísértetek nincsenek, nem szabad hinnie bennük. A helyzet azon­ban új fordulatot hoz. Felesége szere­tője gyakran egy-egy kisebb összeget helyez pizsamája zsebébe. Ez a pénz te­szi lehetővé, hogy berendezhessen egy panziót. A pénzt tehát el kell fogadnia, hogy gazdag lehessen, és felesége sze­­retetét visszaszerezhesse. A pénz erede­tét azonban valahogyan meg kell ma­gyaráznia. Hinni kezd ő is a kísértetek­ben. Nekünk kell eldöntenünk, Pasqua­le valóban hisz-e bennük, vagy csak számításból nem vesz tudomást fele­sége hűtlenségéről. A mű maga nem ad választ, bár Pasquale szánalmas, esen­dő vívódása, hiábavaló vergődése va­lószínűtlenné teszi az utóbbi feltevést. Pasquale sorsa részvétet és együttér­zést kelt. Látjuk, milyen szánandó ez a hit, milyen nyomorúságos ez a kiút, megértjük, hogy Pasquale ahelyett, hogy megtalálta volna szerencséjét, az utolsó lehetőséget, hogy emberhez méltóan él­jen, pontosan ebben a megalázó hely­zetben veszti el emberi mivolta utolsó morzsáit is. A hétköznapi történetet lí­rai poézis hatja át, az illúziókba vetett h­it varázsa, egy emberi élet utolsó re­ménysugara. A külvilággal szemben az író is tehetetlen, de mélységes huma­nitással és segíteni akarással ábrázolja a kiúttalan, kegyetlen korlátokkal hatá­rolt, nyomorúságos életben tengődő kis­ember reménytelen próbálkozásait. Az egyetlen eduardói hős, aki külső vagy misztikus segítség nélkül, saját ere­jéből képes kiharcolni igazságát, aki tényleges győzelmet arat,­­ha csupán csak szűk környezetben is, az a Filumena házassága (Filumena Miai­turano, 1946) hősnője. Sophia Loren és Marcello Miastroianni főszereplésével nálunk is bemutatták a drámából készült filmet, Házasság olasz módra címmel. Filume­na sem ismer más kiutat, mint a többi De Filippó-i hős; cselhez folyamodik. De az ő ügye győz, mert a természet törvénye, az anyaság, a család szentsége erősebb az emberi ész alkotta szabá­lyoknál. Az anyai szeretet ad neki erőt a megaláztatások elviseléséhez, és ah­hoz, hogy akár erőszakkal is kicsikarja igazát. A gyermekéért küzdő anya áll­hatatosságának, emberfeletti erejének számos példáját láthatjuk mind az iro­dalomban, mind az életben. Arra azon­ban már ritkábban figyelhetünk fel, hogy az apaság érzése olyan gyökeres változásokat eredményezzen egy férfi­ban, mint amilyen változásokon Soriano ment keresztül. A szellemes, fordulatos és mindvégig reális cselekmény befe­jezése, a konfliktus megoldása talán egy kicsit erőltetettnek tűnik. Ám akár­hogyan ítéljük is meg a mű végét, két nagyo­n fontos tényre rá kell mutatnunk. Az egyik az, hogy Filumenával a cse­lekvő hős kerül színre, aki nem hagyja magát a sors kénye-kedvére, nem tö­rődik bele a „változtathatatlanba”, nem áltatja sem magát, sem másokat, aki szívós kitartással és erkölcsi igazságá­val le tudja győzni környezetét. De csak a környezetét és csak morális téren. Eb­ben rejlik De Filippo mély társadalom­­bírálata. Előző műveiben is érzékeny ecsettel, együttérző képekben ábrázolta a szegény emberek nyomorát, bár talán a legérzékletesebb, legmegindítóbb sza­vakat éppen Filumena szájába adja, amikor elmeséli, milyen körülmények kényszerítették erre az életmódra. Az előző művek hősei azonban tehetetle­nek, elesettek, szerencsétlenek, és fő­leg gyengék, hogy bármit is cseleked­jenek. Filumena nem csupán az anyai szeretet képviselője, hanem olyan em­beri tartással rendelkezik, olyan pozitív emberi tulajdonságokkal, amelyek fel­tétlenül szükségesek a társadalmi elő­ítéletek, megkötéseik legyőzéséhez egy igazabb, humánusabb etika nevében. Filumena erős, harcol, győz. Győzel­me morális erejének eredménye. Filu­mena elérte, amit akart, de a hozzá ha­sonló számtalan kiszolgáltatott „Filu­­menának” nem tud kiutat mutatni. Fi­­lumena ugyan győzött, de csak a fenn­álló korlátok, a társadalmi konvenciók határain belül. A Sanitá negyed polgár­­mestere (Il Sindiaco del Rione Sanitá, 1960) főhőse próbálkozik ezeknek a korlátoknak az áthágásával. A társa­dalom igazságtalan törvénykezését sze­retné helyettesíteni saját, nem mindig törvényes, de mindig igazságos - leg­alábbis önmaga által annak hitt - íté­leteivel. Az önkényes bíráskodás, legyen bár igazságos, nem lehet megoldás. A polgármester kudarcot vall, megölik, és éppen leghívebb társa, mindenkori se­gítője fordul a törvényes hatóságokhoz, hogy igazságot szolgáltasson halott ba­rátjának. Filumena és a polgármester példája mutatja, hogy cselekedni kell, hogy a minden egyes De Filippo-drá­­mában élesen ábrázolt társadalmi prob­lémák valamilyen megoldásra várnak. Azt is láthatjuk azonban, hogy sem az, ha strucc módjára homokba dugjuk a fejünket, és nem veszünk tudomást a külvilágról, sem ha egyedül alkarunk lá­zadni a törvények vagy szokások ellen, nem vezethet tényleges eredményre. De Filippo, bár kommunista érzelmű, nem forradalmár. A társadalom megváltoz- 44

Next