Színház, 1978 (11. évfolyam, 1-12. szám)

1978-01-01 / 1. szám

század második felében az elmélet terén nem született eredeti és jelentős Hamlet­­interpretáció, a színházművészetben vi­szont annál inkább. Az elmélet, ha konk­rét tapasztalatok alapján is, de túlha­ladva rajtuk, ember és világ, a főhős és a többi szereplő által képviselt külső való­ság viszonyának végső sematizálására törekszik. Az ilyen sémák pedig elvon­tak, és számuk véges. A színház ezzel szemben képes minden tapasztalatot metaforikusan feldolgozni és megőrizni, s a történelmi tapasztalatokat a Hamlet­­dráma által, illetve a Hamlet-drámát a történelmi tapasztalatok által „utolérhe­­tetlenül szimbolikussá növekvő érzéki­ségben” ábrázolni. Ez az oka annak, hogy a Hamlet ma elsődlegesen színházi ügy-A Hamlet mint színházi ügy régóta együtt jár valamiféle esztétikai maxima­­lizmussal. Belinszkij már 1838-ban így írt: ,,Hamleti Értitek, mit jelent ez a szó ? Magasztos és mély dolog: az emberi élet, maga az ember, én, ti, mindegyi­künk, többé vagy kevésbé magasztos vagy nevetséges, de mindig szomorú és szánalmas értelemben . . . Aztán Hamlet - csillogó gyémánt a drámaköltők kirá­lyának fényes koronáján . . . Shakespeare »Hamlettje a moszkvai színpadon ! Világ­hírre számítás, szánalmas elbizakodott­ság, a hiúság vak öncsalása, amiért bün­tetésül el fogja olvasztani vias­­szárnyait a forró nap sugara, amelyhez könnyel­műen olyan közel merészkedett ? . . .” A Hamletta kapcsolatban mind az ambí­ciók, mind az elvárások végletesen fel­fokozottak. Ez a jelenség cseppet sem normális, de részint magában a műben gyökerezik, részint szükségszerűen kö­vetkezik a kulturális közeg természeté­ből és állapotából. Ráadásul manapság mintha nem is annyira maga a mű for­mátuma volna megfélemlítő, mint inkább az a külső és belső kényszer, hogy feltét­lenül a kor legnagyobb, végső kérdéseit kell felvetni és végiggondolni megfor­málásával, sőt az előadásnak a megfor­málás, a színházművészet alapkérdéseit is meg kell válaszolnia. A jelen szellemi szituációban az a három kérdés, hogy „miért nem cselekszik Hamlet?”, hogy „milyen lehetőségei vannak az ember­nek?” s hogy „mi a színház feladata, azaz milyen színházat kell csinálni?” - ekvivalens. Hamlete­t rendezni ma­­ a Doktor Faustus ördögének egy metaforá­jával élve „zarándokút tojástánccal egybekötve”. A koncepció Ádám Ottónak van eredeti Hamlet-kon­­cepciója. A Hamlet-felfogások durván két fő típusra oszthatók. Az egyik - a korábbi - Hamlet pszichológiájára he­lyezi a súlyt, s a tragikus tehetetlenséget e nemes lélek bűnéül tudja, még ha eré­nyéből fakad is. Ez a Hamlet-kép tehát az alapvető pozitivitás ellenére is tartal­maz negatív mozzanatot, distanciát. A másik - a későbbi - az objektivitásra, a kizökkent időre, a rút világra helyezi a súlyt, s ennek nyomasztó hatalmához képest persze Hamlet tehetetlenségét értelmetlen bűnnek nevezni. Tehát para­dox módon nem a pszichologizáló, ha­nem az objektivista felfogás párosul a fő­hős iránti féktelen szeretettel. Ádám Ottó eredeti egyensúlyt teremt a két szemlélet­­mód között. Hamlet ebben a koncepció­ban szép lélek, goethei-schilleri-hegeli értelemben schöne Seele, olyan jellem, amelyben az érzékiség és az ész, a hajlam és a kötelesség természetes harmóniában egyesül, amely ösztönösen eltalálja és megteszi a jót, amelyet nem fenyeget az a veszély, hogy konfliktusba kerül az er­kölcsi akarat döntéseivel; tehát nem egyes cselekedetei erkölcsösek, hanem az egész jellem az. Persze a klasszikusok világosan látták, hogy a szép lélek a belső tökéletesség, a szubjektív harmónia elle­nére fonák jelenség, hiszen - Hegel sza­vaival - „hiányzik neki a külsővé­ válás ereje, az az erő, hogy dologgá tegye ma­gát, és a létet elviselje. Abban a félelem­ben él, hogy cselekvés és létezés által beszennyezi belsejének nagyszerűségét, s hogy megőrizze szíve tisztaságát, kerüli a valósággal való érintkezést. . Vi­szont Ádám Ottó Hamlet-koncepciójá­ban az erkölcs világa és a világ erkölcse olyan messze szakadt egymástól, hogy Hamlet valóban csak akkor nem kerül ellentétbe az erkölcsi akarat parancsaival, ha kivonja magát a világi erkölcs hatalma alól; hogy a cselekvés és a létezés által mindenképpen beszennyezné belsejének nagyszerűségét, hogy tényleg csak úgy őrizheti meg szíve tisztaságát, ha kerüli a valósággal való érintkezést. Ahhoz, hogy a lélek külsővé váljék, dologgá tegye magát és a létet elviselje, nem kell erő; elég, ha „merő síp a sors ujja közt, oly hangot adni, milyent billeget”. Erő itt éppen ahhoz kell, hogy az igényes lélek magában fenntartsa a künn hiányzó erkölcsi rendet. Hamlet és a világ töké­letes ellentétei egymásnak, és semmiféle benső kapcsolat nincs közöttük. A ki­zökkent idő persze iszonyú súllyal nehe­zedik a hősre, de csak kívülről, belső harmóniáját nem tudja eltorzítani. Ebben a felfogásban tehát az az eredeti, hogy a világ fonáksága miatt a szép lélek, az ön­magába vonult kedély, a nemcselekvés nem fonák jelenség, hanem tiszta, feltét­len pozitivitás. Hamlet és a világ viszonya ebben a koncepcióban nem drámai ellentét, ha­nem lírai polaritás. Itt Hamletre is érvé­nyes az, amit a drámában apjáról mond: „oly összetétel és idom, valóban, hogy minden isten, úgy látszik, pecsétet nyo­mott reája, biztosítani egy férfit a világ­nak”. ,,A­man” - mondja az eredeti, mint akkor is, amikor Arany így fordítja: „ő volt az ember, vedd akármi részben, másat e földön nem látok soha”. Ham­let létezése az előadásban a humanista értékek érvényességét, feladhatatlanságát demonstrálja. A rendezés alapvető inten­ciója - úgy értem - biztosítani egy erköl- Hamlet: Huszti Péter

Next