Színház, 1980 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1980-03-01 / 3. szám

és kegyetlenül meggátolja abban, hogy újabb kölcsönöket vegyen fel a re­ménybeli mintagazdaság terhére. Szakh­­máry Zoltán nem az értetlenség követ­keztében bukik el. Nem is azért, mert tehetetlen vagy tehetségtelen lenne. Ha­nem saját értetlenségébe. Szűkebb kör­nyezetének korlátait, hibáit jól felismeri, csupán egy nem világos előtte, az, hogy a birtokos nemes ebben a korban már végképp nincs abban a helyzetben, hogy társadalmilag érvényes cselekedete­ket hajtson végre. Társai csak annyival okosabbak nála, hogy még csak el sem gondolkodnak effélében. Ösztönösen vállalják a történelmi szükségszerűsé­get, amely egy osztály végzetét jelenti, teszik, amit tehetnek: szabadon esznek, isznak, a halálba mutatják magukat. Ezt a jelenséget hajlamosak vagyunk ellen­tétes érzelmekkel fogadni. Ez elsősor­ban Móricz írói erényeinek köszönhető. Ha pamfletet vagy irányregényt írt vol­na, könnyebben lenne illeszthető a szé­pen kimódolt irodalomtörténeti skatu­lyákba. Tehát könnyedén elintézhetnénk azzal, hogy az író elítéli a gaz úri osz­tályt, mely a nép zsírján élősködik, mind­eközben még arra is marad ideje, hogy elfojtsa a nemesebb kezdeményezéseket. Móricz oly érzékletesen, sőt érzékien tud szólni a nagy energiákat felemésztő murikról, hogy ezzel eleve kizár minden­féle leegyszerűsítő magyarázatot. Kom­lós Aladár azt írja: „A regény főhősé­nek tragédiája szinte érdektelenné válik a magyar élet széles rajza mellett.” Ezt az éles szembeállítást ugyan túlzottnak érezzük, de a megállapítás érzékeny meg­figyelőre vall. A főszereplő környezeté­nek ábrázolása messze túlmegy azon, amit általában környezetfestésnek hí­vunk. S ez az írói erény különösen a drámai változatnak vált hasznára. Nincs fölösleges mellékszereplő, az ismétlődő murik pedig jól húzó dramaturgiai mo­toroknak bizonyulnak. Illés István rendezése megkísérli a mű sokoldalúságának ábrázolását. Erre mu­tat a szimultán jelenetezés alkalmazása is. Kiemelkedően jól sikerült példája ennek a szakadatlan mulatozások egyik részlete. A színpad előterében Wagner, az urakhoz törleszkedő zsidó zenetanár bukdácsol holtrészegen, a háttérben pe­dig két tősgyökeres úr, Kundera és Bor­bíró virtuskodik: fejjel mennek egymás­nak, eldöntendő, melyikük koponyája keményebb. A kegyetlen pusztai kakas­viadal résztvevőit szinte önkívületben biztatják a muri hölgytagjai, a summás­­lányok. A vad kiáltozásokkal kísért véres játék szelíd és reménytelen ellen­pontja a főhős népdaléneklése, ponto­sabban annak a dalnak a felhangzása (Kötöttem lovamat), amely a duhaj nó­­tázással szemben egy tisztább, mélyebb kultúrájú érzelemvilágot kíván jelezni. A rendező dramaturgként is közre­működött az előadás létrejöttében. Ez azt jelenti, hogy a korábbi változathoz képest egyszerűsödött a cselekmény szerkezete, Illés követte azt a nemrég kezdeményezett Móricz-előadási gya­korlatot, mely szerint a rendezés inkább Móricz Zsigmond Úri murija Kecskeméten Jelenet az Úri muri előadásából

Next