Színház, 1980 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1980-01-01 / 1. szám

BOLDIZSÁR IVÁN Egyensúlyi helyzet avagy tájkép csata után Ez a cím majdnem olyan szinopszis­szerű, mint Ivó Bresan Paraszt Hamlet­­jéé, amelyet Babarczy László rendezett a nyáron Bogláron. Tulajdonképpen min­den benne van, egy csipetnyi sóval. A magyar színházi világra gondolok, természetesen a cím első sorában, és még természetesebben a másodikban is, a nagy lengyel filmre célozva. Mert csata után nem idill következik, hanem tájkép, egyensúly, amelyben élni és alkotni lehet, művész és közönség jól érzi magát. A csata az a nagyidai ostrom volt, amelyet színházi vitának neveznek. De amint Nagyida, e keserves önmarcangolás, jelképe ezernyolcszáznegyvenkilencnek, úgy, fordított látcső­vel nézve, a mi vitánk ha nem is jelképe, de egyik megnyil­vánulása volt a művészi-írói társadalom, kissé talán az egész társadalom megoldásra váró kérdéseinek, nemzedéki és elvi (itt az és rokonértelmű szavakat jelöl) különbségeinek, egyet­­nem-értéseinek, valódi viszályainak és hamis tudatainak. A SZÍNHÁZ szerkesztőségében mi egy-egy szám megje­lenése után tudtuk meg, hogy beleszóltunk a vitába. Közvetle­nül alig tettük, legföljebb utólag egy-két ilyen bevezető cikkben. Közvetve gyakran: kritikában, drámaelemzésben, a rendező és az írói színház viszonyának taglalásában, a világ­színpadra való utalásban vagy a túlságos színpadi utalások megkérdőjelezésében. Tizenkettedik éve újra meg újra leszö­geztük, elpanaszoltuk, fel-felj aj­dúlva, hogy a magyar szín­házművészet nem foglalja el azt a helyet a nemzet tudatában, a társadalom tudatának formálásában, az egyén életének meg­­rendítésében és felderítésében, tehát emberi, azaz humanista, vagyis szocialista megváltoztatásában, mint amire tehetsége hivatottá teszi. Amikor 1968-ban az a megtisztelő felszólítás ért, hogy segít­sek létrehozni egy lapot, azt, amely most az olvasó kezében van, nem kérettem magam, de e keserédes pohárról előre tudva, és ezért vonakodva, Gyulai Pált, Kölcseyt, Vörös­­martyt, Bajzát olvastam a színházról. Bajza Józsefnek 1838- ban írt Magyar játékszíni krónikájában találtam egy bekezdést. Kimásoltam. Lehetséges, hogy utólagos beleképzelés, de e néhány sor hatására vállaltam pályámnak e legkevésbé hálás, ám a mai tájképben körülnézve mégis érdemes feladatát. Ezért is vettem be mottóm egy részét az 1979-es színházi világnapra írt köszöntőmbe: „Mit akarunk mi színházainkkal ? Nem egyedül mulatságot, gyönyörködtetést; nekünk magasabb célokat kell hozzáköt­nünk: nyelvet, nemzetiséget. Figyelmet kell tehát fordítani, a legnagyobbat, honi íróink termékeire.” Könnyű volt leírnom ide mottómat: itt van előttem azóta is az íróasztalomon. Ma mértékegységnek használom, a mán az idei szezont értve, ezért merek egyensúlyi helyzetről beszélni. Annak a vitakorszaknak vége. Ám nemcsak a személyi változá­sok zárták le, azok inkább levezették még a tavalyi idény­ben. Nem szeretnék a szükségből erényt csinálni - azazhogy kell szeretnem, mert Magyarországon élvén elkerülhetetlen is, jól is esik - de a Nemzeti, a Népszínház-Várszínház- Bárszínház körüli személyi bonyodalmak, chassé-croisék végül is leszívták a viták személyi mérgét. A sebek azóta behegedtek, maradtak az elvi, az eszmei, a művészi, a drámai, a rendezői, a színészi kérdések. Ezekre kellett, és most már lehetett is felelni. Vállalva az általánosítás kockázatát, jól feleltek. Nem is általánosítás ez, hanem e szezon éghajlatá­ról szóló meteorológiai jelentés a magyar színházi világ táj­képe felett. A színpadokon ugyanis az utolsó hónapokban jó dolgok történnek. Jó dolog elsősorban az, hogy a színház önmagára talál. Megpróbálom ezt még pontosabban kifejezni, ha ugyan­azokkal a szavakkal is: a színház megtalálta önmagát, jó dara­bokat jól játszanak. „Jót s jól: ebben áll a nagy titok.” A magyar színpad eddig is értett ehhez, de - a Kazinczy-epig­­ramma metaforáját fölhasználva - sokszor rosszul hoztuk meg az áldozatot. Volt füstje, de nem szállt az égnek. Nem vált a valóságnak olyan égi másává, ami betölti a légkört, az éghajlatot felderíti, és a bemutató másnapján megérzik ezt az emberek. Jó dolog nem egyszerűen azt jelenti, hogy minden előadás sikeres. Ezt állítani borzasztó volna, csak az lenne borzasz­tóbb, ha volna, aki valóban mondja, sőt el is hiszi. Jó dolog az, hogy egyensúlyba került főváros és vidék, vidék és fővá­ros. Hogy a színházi világ már nem vitatudatos, hanem elő­adástudatos, hogy a színibírálatokat nem arra figyelve olvas­sák, hogy a kritikus melyik vitaoldalhoz húz, vagy melyikhez csapják oda. De mindez az előző korszak hordalékjelensége, még ha pozitív előjellel is. A valódi jelenség az, hogy az utóbbi hónapokban színpadi előadásainkban minden este vagy majdnem minden este újjá­születik minden embernek, majdnem minden embernek, önki­fejezési vágya. Egyre többször érzi meg mint egyszerű néző, mint váratlan fülű közönség, hogy a színpadon szakrális ese­mény játszódik le. Megérzi, hogy a művészek nagyon komo­lyan veszik önmagukat, tehát ő is nagyon komolyan veszi önmagát. Az előadásban többet lát meg, mint „mulatságot, gyönyörködtetést”. Azon az úton vagyunk, hogy a magyar színházművészet visszanyerje helyét a nemzet tudatában, szerepét a társadalom formálásában, hivatását a néző életében. Ez az egyensúlyi helyzet. Érdemes vigyázni rá. Ám ha az ember túlságosan vigyáz, az egyensúly megmerevedik, és ez van olyan rossz, mintha felborulna.

Next