Színház, 1982 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1982-08-01 / 8. szám

és összeforrtak a közös cél szolgálatá­ban. Ez az összetartás nem hangzatos jelszó volt, hanem hétköznapi gyakorlat. Paulay sem fennkölt intelmekkel, hanem okos intézkedésekkel, jóízű beszélgeté­sekkel és tapintatos taktikával erősítette ezt a szellemet. Újházy szerint: „Ha egy nagyobb színésszel el akart játszatni egy kis szerepet, felkérette magához és úgy vezette be a dolgot, hogy lehetet­len volt ellentmondani. Tanácsot kért az illető színésztől, hogy vajon kinek kellene adni azt a bár kis, de fontos szerepet, mert az előadás sikere ettől függ. Természetesen az illető azonnal jelentkezett a szerep eljátszására, és Paulay hálásan vette a szívességet, mely­re tulajdonképpen joga lett volna.” (Újházy Ede: Régi idők.) Az emberekkel való bánásnak ez a művészete Paulay és Jászai Mari eseté­ben, kapcsolatában csak féleredményt ho­zott: együttműködésük termékeny volt, gyümölcsöző, de nem igazán harmo­nikus. Érdektársak szövetsége „Fölfelé hajlongó, lefelé durva és igaz­ságtalan, befolyásolható, vastag, mozdu­latlan szájszélű, szörnyen rövidlátó, büty­köslábú ember, aki vidéken csak súgó­­ságig vitte, kis termete és rossz szemei miatt.” Ki hinné, hogy ez a Paulay-portré Jászai Mari kéziratos naplójának hetedik füzetéből való ? Igaz, a gyűlölet, ami ezekből a méltán publikálatlan sorokból árad, valójában nem annyira Paulay Ede, mint első felesége ellen füstölög. Jászai, aki hol dühös patkánynak, hol személyes ellenségének, elegáns kutyának nevezi a szép Gvozdanovits Júliát, azt állítja, Paulayné nem tudta elviselni, hogy egy-két szerepét Jászai kapta meg, és ezért eszközökben nem válogatva ül­dözte, sőt ,,ő nevelt ellenséget” Fáy Szerénából is. A primadonnaféltékeny­ség, amely Jászaiból néha vulkánszerűen tört ki, ebben az esetben nemcsak meg­alapozatlan volt, de veszélyes is. Annyi­ra el­vakította Jászait, hogy néha már elhitte - Paulay Ede csak szép és te­hetséges felesége révén került a Nemzeti Színházba, a legfőbb célja mindvégig igazgatói állásának megtartása maradt. Amikor kezdőként Jászai abban a megtiszteltetésben részesült, hogy rá­osztják a Szentivánéji álom Hyppolitáját, Kassai Vidorhoz írt levelében megjegyzi: „Paulay rettenetes udvariasan megkér­dezte, hogy van-e szandálom, mert ha nincs, csináltat. . . Már kezd lejjebb szállni a tökfej!” (1873. II. 13.) Nem egészen két hónap múlva azután megfor­dulnak az indulatait korbácsoló szelek: még meg sem melegedett a Nemzeti Színházban, amikor egy másik levélben azzal dicsekszik férjének, hogy Paulay azt mondta: „rövid idő múlva nagy szí­nésznőt csinál belőlem”. (1872. április 6.) Bár az igazgató valóra váltotta ezt az ígéretét, Jászai Mari - a színházi közvé­leménnyel és a társulat tagjainak több­ségével ellentétben - később sem tette le egészen a fegyvert, amit Paulay ellen­keze ügyében tartott. Sokszor idézett, ke­serves panaszát, amely szerint „Szigli­geti óta az úristen egyre apróbb likú rostából potyogtatja az igazgatókat a nyomorult, árva Nemzeti Színházra” - Paulay Edére is értette. Hálátlan lett volna, vagy általában csalhatatlan értéktudata bicsaklott volna meg? Valószínűbb - bár erre nincs írá­sos nyom, bizonyíték -, hogy megérez­te, bár Paulay szüntelenül foglalkoztatja őt, bízik benne, sőt épít is tehetségére, alapjában már egy más színházeszmény elkötelezettje. Kettejük kapcsolatában - talán felesleges is mondani - Paulay óriási intellektuális fölényben volt. Olyannyira, hogy azt is tudta, neki is szüksége van Jászai Marira. Életének későbbi szakaszában Jászai, valahányszor felidézi Paulay igazgatósá­gának éveit, már úgy emlékezik vissza, hogy alapjában jó volt vele dolgozni. Ebben a megállapításban a színésznő nem tévedett. Paulay átgondolt, nagyvo­nalú műsorpolitikájában mindvégig jelen volt a tudat, hogy a világirodalom leg­nagyobb hősnő szerepei Jászaira várnak. A tragika személyisége, színészi arcula­ta befolyásolta, sőt részben meg is szab­ta a színház drámaműsorát, repertoárját. Paulayt nemcsak az irodalmi érték és a színpadi hatás újonnan felfedezett lehe­tősége vonzotta a görög drámákhoz, nemcsak ezért vállalkozott előadásukra, hanem azért is, mert felismerte, hogy Jászaiban jó szövetségest talál. Az ő kedvéért, egy-egy monumentális alakítás reményében vette elő Racine-t majd Grill­parzer Medeiáját is. Felismerte, hogy a szereplési lehetőség, amit Jászainak kínál, valójában az egyetemes magyar színház­kultúra érdekét szolgálja. A tragika pe­dig­­ akár jóban volt Paulayval, akár éppen acsarkodóit rá­­­érett művészeté­nek minden eszközét latba vetve, sorra sikerre vitte a Paulay kezdeményezte és rendezte bemutatókat. 46 BÉRCZESSI B. GYULA Egressy Béni és a Várszínház Dr. Malonyay Dezső „Népszínház-Vár­színház” című írását olvasva az I. ke­rületi Tanács „Várkerület” című időszaki lapjában, a következő szakasz különös­képpen megragadta a figyelmemet. „A magyar nyelvű színjátszás Kelemen László igazgató szorgalmazására és fá­radhatatlan munkájával itt lelt helyet a Várszínházban. A pesti Nemzeti Szín­ház 1837-ben innen kapta legjobb erőit.” Nem vitatkozni akarok a szerzővel, mert a fenti két mondat így igaz szóról szóra, csupán kiegészíteni szeretném má­sodik mondatát azzal, hogy e „legjobb erőkkel” ment át a megnyitáskor még csak Pesti Magyar Színház, de 1840. augusztus 17-től már Nemzeti Színház ne­vet viselő intézményhez egy huszonegy éves fiatalember is, aki nem sokkal az­után aranybetűkkel írta be nevét nemze­tünk színház- és zenetörténetébe. Ez a fiatalember Egressy Béni volt. Az az Egressy Béni, aki huszonkét pá­lyázó közül elnyerte Vörösmarty Szózat című halhatatlan költeményének megze­nésítésére kiírt húsz arany pályadíjat. Aki francia, olasz és német nyelvből nyolc­vanegy színpadi művet fordított magyar­ra. Aki huszonhat színpadi műhöz írt ze­nét, illetve dalbetétet, többek között Szig­ligeti Ede, Jókai Mór, Vörösmarty Mi­hály, Szigeti József, Jósika Miklós, Dob­sa Lajos, Jakab István, Haray Viktor, Vahot Imre egy-két jelesebb művéhez. Aki száznegyvenöt zenei művet kom­ponált, részben Petőfi, Tompa, Vörös­marty, Czuczor, Gaál, Vahot és Er­délyi legszebb verseire, részben pedig saját szövegére vagy szöveg nélkül. Aki egy népszínművet és négy opera­szövegkönyvet írt, köztük Erkel legsi­keresebb operáinak - Báthori Mária, Hunyadi László, Bánk bán - szöveg­könyvét, és közben életét kockáztatva az 1848-49-es szabadságharcban súlyosan megsebesült. Rövid életének termékeny munkássá­gát itt nem részletezhetem, de hogy a tárgynál maradjunk, halálának 130. év­fordulója alkalmából az emlékezés virá­gaiként szolgáljon várszínházi működésé­nek rövid ismertetése.

Next