Színház, 1982 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1982-10-01 / 10. szám

Részletező előadásmód. A Mestersé­gem szerzője komótos aprólékossággal tárja fel az események holdudvarát, ok­okozati összefüggését, egy-egy művészi koncepció érlelődését és változásait, ta­lálkozásainak, élményeinek, harcainak ap­ró-cseprő adalékait. És saját fejlődésé­nek különféle mozzanatait. Az előadáso­kat az ötletembriókig vezeti vissza, hogy - a szükséges fonalat megtalálva - újra végigszője gondolatban kedves gyerme­kei ruháját. A hasonlatot egyébként ma­­terializálhatjuk, Obrazcov ugyanis min­dig nagy fontosságot tulajdonított a báb­maszknak, a bábdíszletnek, a bábruhá­nak. Némi pátosz. Rögtön hozzáteszem: ez nem annyira a komédiás stílusának emelkedettsége, inkább a született hu­manista érzelmeinek túlcsordulása. Pél­da: a „Fejezet, melynek látszólag semmi köze az előzményekhez” című passzus­ban­­ a könyvet jól tagolt blokkok al­kotják - megemlíti, hogy rengeteg le­velet kap. Az egyikre képtelen volt vá­laszolni. Aki tanáccsal és panasszal for­dult hozzá - valamilyen kisgyerek­­, ar­ról írt benne, hogy kedvenc macskáját megölte az édesapja. Obrazcov felelet­képpen elkészítette állatok világá­ban című filmet, melyben hangsúlyozta: minden élőt szeretni kell. Lehet, kicsit didaktikusan megfogalmazott a tétel, szentimentalizmusba hajló a tanító szán­dék, nemes egyszerűségét és kikezdhe­­­tetlen igazságát azonban a bábművé­szet nemzetközi klasszisa mindig ars poeticaként vállalta. És most nézzük az érem másik olda­lát. Helyenként zavaróak a képzeletbeli olvasóval folytatott beszélgetés sztereo­tip fordulatai. Lehetett volna igényesebb a szelekció. Elengednénk néhány - kizá­rólag a szűkebb szakmára tartozó - fejtegetést. Ugyanakkor a társadalmi hát­tér, a korfestés vázlatos kissé. Nem a történelmi-politikai naptár főbb dátu­mainak mechanikus felsorolását hiányol­juk, hanem a makro- és mikrokozmosz rétegeinek egymásra úsztatását, a sze­mélyes cselekvések közösségi mozgató­rugóinak magyarázatát. Egyáltalán nem sanda kételyként s nem is kíváncsiság­ból fogalmazzuk meg azt a kérdést, me­lyet Obrazcov homályban hagyott - pe­dig utalni kellene rá -, miképpen lehet­séges, hogy számos nemzedék tanítója és nevettetője, az egyetemes bábkultúra óriása mindig a napos oldalon járt, és úgyszólván soha semmilyen konfliktusa nem támadt „megrendelőivel” (utóbbia­kon egyaránt értve a kulturális vezető­ket meg a sokezernyi befogadótábort)? Ismétlem: szikrányi inszinuáció sem buj­kál a megjegyzésben, viszont tagadha­tatlan, hogy az önarckép akkor lenne teljes, ha a jó értelemben vett érvénye­sülés feltételeit, tapasztalatait és tanulsá­gait is felidézné a sok-sok ívnyi terje­delmű curriculum vitae . . . Mit őriz meg leginkább az olvasó a műből abban az esetben, ha (mint a re­cenzió írója is) nem szakmabeli, s csak hébe-hóba vetődik el a bábszínházba? Obrazcovot és együttesét persze láttam néhányszor, még a régi - Majakovszkij­­szoborral szembeni, azóta már lebontott - épületben is, számomra azonban in­kább az emberi magatartás, a személyi­ség feltárulkozása jelentett igazi szellemi izgalmat. A művész megtépázhatatlan fixa ideái és rokonszenves elvei, melyek az előadásokban öltöttek testet. Hadd jegyezzek fel néhány jellegzetes Obrazcov-tézist. Úgy vélem, elsősorban ezekben sűrűsödik a Mesterségem „üzene­tének” lényege. A könyv korszerűségé­nek tömör foglalata. A közönséggel való kapcsolat együt­tes alkotómunkát feltételez. Sohasem szabad elvonatkoztatni a publikum igé­nyeitől és színvonalától. A művésznek szüksége van a fiaskókra, mert a buká­sok figyelmeztető morzejeleiből nagyon sokat lehet tanulni. A hatás mechaniz­musának sajátos törvényeit mindig szem előtt kell tartani. Bármilyen kifejezőesz­köz összekapcsolható a közéleti tarta­lommal. A módszerek abszolutizálása­­ lassú halál; csak az képes lépést tartani a követelményekkel a gyorsuló időben, aki állandóan nyitott és fogékony az újra. Szergej Obrazcov 1976 óta elnöke az UNIMA-nak, a Bábművészek Nemzet­közi Szövetségének, mely a következő jelszót tűzte zászlajára: „A gyerekek szí­vén át a népek szívéhez.” Ez a nemes misszió inspirálja őt akkor, amikor ki­csiknek és nagyoknak tervezi meg pro­duktumait, s hisz abban, hogy szeretett Múzsája nem egyszerűen csak szórakoz­tat - bár az sem utolsó dolog hanem bele is szól az emberek életébe. A Mesterségem az Isszkusztvo kiadó gondozásában látott napvilágot. Ha az egész könyvet nem is, néhány fejezetét mindenképpen érdemes lenne magyar nyelven megjelentetni. BÉRCZESSI B. GYULA Hetvenöt éves a magyar kabaré Hetvenöt év rövid idő egy nemzet kultú­rájának történetében, de ha figyelembe vesszük, hogy e rövid időszakot is mennyi büszkén csillogó név fémjelzi, érdemes visszatekintenünk e műfaj meg­születésének történetére, hősies és dicső­séges kezdeti éveire. Azért csak kezdeti éveire, mivel ko­runk kabarészínészeit - hála a színház, rádió, tévé népszerűségének - nagyon jól ismerjük, viszont a kezdet úttörőinek jelentőségét már kevésbé, a fiatalabb kor­osztályúak pedig egyáltalán nem ismerik. Felvetődik tehát a kérdés, hogy ki volt az, akinek agyában megszületett a magyar kabaré megalapításának gondo­lata? A felelet egyértelmű és vitathatatlan. Kondor Ernő, aki 1884. március 26-án született a Nógrád megyei Balassagyar­maton. Iskoláit szülővárosában kezdte, majd Debrecenben és Aradon folytatta. Korán árvaságra jutott, ezért már 1901- ben bankhivatalnoki állást vállalt Bu­dapesten. Ugyanebben az évben vendég­szerepelt fővárosunkban Max Reinhardt világhírű „Schall und Rauch” nevű ka­baréjával. A nem mindennapi alkalom mágnesként hatott a színház barátaira, és a kíváncsiság Kondor Ernőt is a ka­baré megtekintésére ösztönözte. Max Reinhardtnak Budapesten is óriási sike­re volt, és műsora mély nyomokat ha­gyott a fiatal banktisztviselőben. Egyre elviselhetetlenebbnek érezte a hivatal­­nokoskodást, aminek az lett a követ­kezménye, hogy felvétette magát az Or­szágos Színészegyesület iskolájába, majd 1904. június havában, mint végzett nö­vendék, az aradi színházhoz szerződött. További színészi állomásai Debrecen és Kassa voltak, de közben elérte nagykorúságát, és százezer forintot ka­pott az árvaszéktől. E jelentős összeg birtokában merész gondolatai támadtak Kondor Ernőnek. Párizsba ment, szorgalmasan látogatta a kabarékat, és amikor eleget látott mint, határozott tervvel tért vissza Budapest­re. Merész terv volt ez, de oly mélyen fogant meg benne, hogy minden úgy ment, ahogyan azt eltervezte. 47

Next