Színház, 1984 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1984-01-01 / 1. szám

lítja Lucifer földi bizonyító eljárását, pro­fán szertartását, a harmadik az Úr eszkö­ze. Ő az, aki Cherubként kiűzi a paradi­csomból az első emberpárt, aki csontváz­ként, múmiaként, pestises halottként, a halál nemzőjeként az embert arasznyi lété­re, Istennek való kiszolgáltatottságára figyelmezteti, s aki a luciferi alternatí­vával szemben megjelenésével, egy-egy apró jellel az Űrét is mindig érzékelteti. Ez a megoldás az írói struktúrán belül marad, mégis kitágítja annak értelmét. Az Űr e figura jóvoltából úgy lehet jelen a küzdelemben, hogy magának nem kell részt vennie benne. Tiszta ma­radhat a keze, holott módszerei koránt­sem mindig tisztességesek. Többen felfigyeltek már arra - leg­utóbb ember tragédiájának színpadi pályafutásáról rendezett tanácskozáson Berényi Gábor fejtette ki szemlélete­sen -, hogy az Úr Luciferrel szemben nem a fair play szabályai szerint jár el. Például még a szűkös küzdőteret is egyoldalúan és önkényesen megváltoz­tatja, amikor az emberpárt a halhatat­lanság fájának gyümölcséből már nem engedi harapni. Zalaegerszegen az Úr­­nak a pozíciójából fakadó harcmodorát a Nemcsák Károly által játszott figura szerepeltetése mellett az Úr és Lucifer közötti viszony pontos ábrázolása jel­lemzi. Az Úr (Máriáss József játssza) hatalma biztos tudatában, elnéző mosoly­­lyal szemléli Lucifer második színbeli akcióit. De amikor Éva már túl messzire megy a lázadásban, s kijelenti: „Mégis kegyetlen a mi alkotónk!”, megérzi a veszélyt, s az előzetes játékszabályokat felrúgva, közbeszól: „Ember, vigyázz !” Ruszt azzal teszi rendkívül hangsúlyos­sá ezt az epizódot, hogy Lucifer a vá­laszát - „E két fa az enyém” - felro­hanván az emelvény lépcsősorán, felhá­borodva és figyelmeztetően közvetlenül az Úrnak kiáltja oda. De a Cherub megjelenésével szemben már tehetetlen. Lucifer végső soron a készen kapott élethelyzetek, az idill ellen harcol, ami­kor felveti a drámát exponáló kérdést: „... mi végre az egész teremtés ?” Erre a kérdésre keresi a választ, miközben az Úrral vitázik, és újra meg újra neki­rugaszkodik, hogy bemutassa Ádámnak, fiatalabb embertársának azt a világot, amit számára az Úr teremtett, s ami az eleve elrendeltség nyugalmát árasztó biz­tonsággal veszi körül az embert. Luci­fer a küzdés könyörtelen szükségességét szuggerálja Ádámba, s magyarázatai arra szolgálnak, hogy az ember eljusson sor­sa megváltoztatásának gondolatáig, az ehhez szükséges lényeges döntések válla­lásáig, illetve az ezekből következő tettekig. Ádám és álombéli másai A dráma főkonfliktusát kiegészíti egy azon belül ható mellékkonfliktus: Ádám és Lucifer vitája. Ennek plasztikussá tétele, valamint számos dramaturgiai buktató kikerülése érdekében Ruszt döntő módon megváltoztatta Ádám szerepét. A történelmi színek ugyanis egyedül Ádám álmában jelennek meg (s ezzel megoldódik az az ellentmon­dás, hogy Éva és Ádám együtt alusz­nak el, de Lucifer csak Ádámot vezeti végig a történelmen). Lucifer csak Ádám­­nak mutatja be az emberiség történel­mének egy-egy példázatértékű epizód­ját, mint egy vitázva oktató beszél­getés demonstrációit. Ádám tehát végig Ádám marad, s nem lesz az egyes szí­nek főszereplője. Kívülről, az előszínpad szélén ülve szemléli a történelmi il­lusztrációt, ugyanakkor az álom logi­kája szerint beléphet a jelenetekbe is, és nemcsak Luciferrel, de történelmi alteregóival is beszédbe, vitába elegyed­het, mint ahogy Lucifer is ezt teszi Ádám hasonmásaival. Az azonos színészek által játszott szere­pek rendszerén belül egy külön rend­szer jön létre az Ádámok alakítói kö­zött. Négyen játsszák Ádám álomjele­­netekbeli szerepeit: Rácz Tibor a Fáraót és Sergioiust, Derzsi János Miltiadest és Tankrédot, Áron László a londoni szín egyik munkását és az Eszkimót, Simén­­falvy Lajos pedig Keplert. De ők játsz­­szák - más jelenetek egyéb szerepei mellett - a Falanszter-szín megbüntetett­­jeit is, Rácz Luthert, Derzsi Cassiust, Áron Platónt, Siménfalvy Michelange­­lót ezáltal lesz teljes a figurák megfe­lelése. Ha Ádám álomképeiként jelen­nek meg, akkor a színészek ugyanúgy jelmeztelenek, akár a valódi Ádámot alakító Szalma Tamás, s csak a jelene­teknek megfelelő jelmezjelzés utal tör­ténelmi szerepükre. Ádám megsokszorozódása hallatlanul finom és árnyalt viszonyrendszert ered­ményez, s egyben Ruszt Tragédia-értel­mezésének egyik kulcsát adja. Különö­sen az első prágai színtől kezdve válik ez a dramaturgiai trouvaille meghatáro­zóvá. Míg a többi Ádám-alakot fiatalok elevenítik meg, addig Keplert idősebb színész játssza. Kepler csirkét zabálva hallgatja végig az előszínpadon Borbá­la pénzt kérő unszolását, s iszik. Lerésze­­gedve végigdől a földön és álmodik. Az álom az álomban jelenet, a párizsi szín - a formális logika szabályai szerint is - a színpadi koordináták között való­ságos. Dantont maga Ádám, azaz Szalma Tamás játssza, az Úr szolgája a Márki képében jelenik meg, s a dantoni élet­­lehetőségek és életcélok ellentettjét mutatja meg. A londoni és a Falanszter-színek rendezői felfogása gyökeresen eltér a meg­szokottól. Ruszt abból indul ki, hogy míg Madách számára a jelen a londoni szín volt, számunkra a klasszikus ka­pitalizmus korának felvillantása már jó­részt a múltat jelenti, s otthonosabban mozgunk a Falanszter- meg az Űr-jele­net világában. Bár a londoni színben még van egy álom-Ádám, aki egy munkás képében jelenik meg, ott van mellette a valódi Ádám is, hogy aztán a dráma további részében - a jelenben, illetve a már ma fenyegető jövőt idéző képben (Eszkimó) - a valódi Ádám élje álombéli életét. Ádámnak a londoni színt megelőző történelmi látomásokban újra meg újra ki kell ábrándulnia az új és új lelke­sítő eszmékből, lehetőségekből. London­ban viszont olyan idegesítően zaklatott. A mennyei szín Az ember tragédiája zalaegerszegi előadásán

Next