Színház, 1985 (18. évfolyam, 1-12. szám)
1985-08-01 / 8. szám
GÁBOR ISTVÁN A mulattatás változatai Jegyzetek a Vidám Színpad előadásairól Amikor arra a feladatra vállalkoztam, hogy áttekintsem a Bodrogi Gyula igazgatása alatt megújult Vidám Színpad műsorait, kiindulási alapul azt a falragaszt vettem, amely a színház januárban látható darabjait hirdette. Oka ennek az a megfontolás volt, hogy ezek szerepeltek az akkori repertoáron, valahol el kellett kezdeni és befejezni is az elemzést, különben parttalanná vált volna a beszámoló. Lássuk ezek után időrendben a tíz produkciót. 1982. június 4-én Vaszary Gábor Bubus című bohózatát mutatták be. December 30-án Mi újság odaát? címmel a színház kamaraszínpadán a szovjet humorból adtak ízelítőt. 1983. március 17-től Müller Péter darabjából, a Szomorú vasárnapból, május 20-án M. Hennequin P. Weber zenés bohózatából, az Elvámolt éjszakából tartottak premiert. November 18-án adtak elő hoszszabb idő után ismét politikai kabarét, Hajrá, magyarok ! címmel. December 6-án a Kis Színpadon rendeztek bemutatót három közreműködő színésszel, illetve zongoristával, Együtt, ameddig bírjuk címmel. 1984. március 8-án ugyanebben az intim emeleti helyiségben Romhányi József-estet mutattak be, A.rimfaragót. Két nap múlva egy amerikai zenés játéknak, Cy Coleman-Michael Stewart Szeretem a feleségem című kamaradarabjának volt a premierje a nagyszínpadon, ezt követte május 19-től ugyanitt, éjszakai előadáson Jean Poiret kényes témájú komédiája, az Őrült nők ketrece. Végül a tizedik produkció jutalomjáték volt a színház kitűnő művésze számára: 1984. december 7-től adják a Kabos-show-t. Ha a részletesebb elemzést megelőzve, röviden áttekintjük a műsort, azt mondhatjuk: jelenleg a Vidám Színpad Budapest egyik legszínesebb programot kínáló színháza. Játszik két kabarét, kétkét magyar, illetve külföldi zenés komédiát, emléket állít egy tehetséges írónak, lehetőséget kínál fiatal és kevésbé ifjú tagjainak önálló estre, és végül előad egy olyan komédiát, amelynek témája eddig lényegében tabu volt a magyar színpadokon. A mulattatásnak tehát sokféle változatát nyújtja e társulat a közönségnek, amely ízlése szerint válogathat a disztingváltabb humortól a legharsányabbig, tehát a Szomorú vasárnaptól a Babitson át az Őrült nők ketrecéig. Azt hiszem, ez a széles választék lehet az oka, hogy a Vidám Színpad ama fővárosi kulturális intézmények közé tartozik, ahol minden este táblás, sőt olykor pótszékes házak mellett játszanak a nagyszínpadon, és a 99 személyes kamarahelyiség is többé-kevésbé megtelik esténként. Politikai kabarék Az időrendet megbontva műfajonként szólok az egyes produkciókról. A Vidám Színpad leghagyományosabb és legrégibb műfaját, a politikai kabarét két előadás reprezentálja. Körülbelül két évvel a korábbi produkciója, a Meddig lehet elmenni? után szerkesztettek új kabarét, és bizonyára nem az előző műsor sikere volt az egyedüli ok, amiért ennyit váratott magára a következő összeállítás. Aki ismeri ennek a műfajnak sokféle nehézségét - például azt, hogy olyan korszakban kíván szókimondó lenni, amidőn a bátorság már nem kizárólag a színpad állami monopóliuma, hanem az utcáé és a kávéházaké, presszóké is -, megérti: nem könnyű ezen a pódiumon olyat mondani, ami itt és ekkor nevettető, humoros, bíráló szándékú, ugyanakkor merésznek is tetszik. Nos, a Hajrá, magyarok! a színház számára nem a legkedvezőbb időben került színre, csaknem ugyanakkor mutatták be a Mikroszkóp Színpadon Bal? Jobb? Ball! címmel azt a produkciót, amely — igaz, e mindössze 150 személyes színház intimebb közegében — bátran vállalja nemcsak a hibák ostorozását, hanem, ami ennél sokkal nehezebb: a társadalmi valóságot elismerő és fölismertető, pozitív humort. Gondoljuk el, mennyi művészi bátorság kell ahhoz, hogy valaki Lenin maszkjában kiálljon a közönség elé, és valamenynyiünk fejére olvassa szöveghű citátumokban azokat a lenini tanításokat, amelyeket több mint hatvan évvel halála után sem vagyunk képesek maradéktalanul megvalósítani. Ahhoz a monológhoz sem kell kevesebb merészség, hogy egy okos és művelt színész, Verebes István azon morfondírozzon hangosan, hogy ő miért maradt pártonkívüli. A Vidám Színpad ezt a fajta, az agyat is megmozgató, a gondolkodásra rés- Vaszary Gábor: Bubus (Vidám Színpad), Csala Zsuzsa és Bodrogi Gyula 21