Színház, 2004 (37. évfolyam, 1-12. szám)

2004-06-01 / 6. szám

Színház ITERJÚ­ tékszemlélete a kezdetektől változatlan: a nyolcvanas években is ugyanazt képviselte, amit a kilencvenesekben vagy ma. Én sem egyik, sem másik kurzushoz soha nem dörgölőztem. — E kritika avagy ideológia mögött kemény érdekeket sejtek, magya­rán: valaki a helyedre pályázik, tehát útban vagy. — Igen, akkoriban valóban volt, aki szeretett volna igazgató lenni, mert azt feltételezték, hogy a színházban nagyon sok lefö­lözhető pénz van. Nem akarják elhinni, hogy a fesztivál költségve­tését elsősorban pályázatokon kell megszerezni, s az így össze­gyűlt pénz csak adott projektekre fordítható. — Végül is mi történt öt évvel ezelőtt? — 1995-ben lett színház a Zsámbéki Szombatok, 2000-ben le­járt a megbízatásom, tehát pályázatot írtak ki. Ekkor gondolták többen azt, hogy meg kéne szerezni a helyemet. Mivel az, aki a községből kiszemelte magának a posztot, nem felelt meg a kiírás feltételeinek, maga helyett strómant keresett. Az első fordulóban olyan szakmai bizottságot alakítanak, amelyben négy helyi sze­mélyiség mellett a Színházi Társaságot Ascher Tamás, a Színész­kamarát pedig Tímár Éva képviselte. Az ő szakmai érveiket a több­ség lesöpörte. Melocco Miklós komolyan gondolta, hogy amikor Bicskei Gábor belekezden, ez jó kezdeményezés volt, de a fesztivál ma is egy amatőr izé, s ideje lenne híres nagy színészeket idehívni. Ascher hiába sorolta, hogy itt mennyi jelentős előadás születen, s a magyar színházi élet legkiválóbbjai közül ki mindenki lépett fel, ez senkit nem érdekelt. Néhány nap múlva egy kora reggeli időpontra kitűzött rendkí­vüli testületi ülésen akarták megszavaztatni a „szakmai” bizottság ajánlását, mely szerint nem én kapom meg a vezetői megbízatást. Mivel e döntés nem szerepelt az előzetes napirendi pontok között, eljárási hibákra hivatkozva sikerült érvényteleníttetni a szavazást. A falu megdöbbent, az emberek nem értették, hogy mi történik. A következő hivatalos testületi ülésre hatszáz aláírás gyűlt össze mellettem, ám ezt a polgármester nem vette figyelembe. Az üléste­rem azonban megtelt a helyi lakosokkal, akik bíztak abban, hogy nem történhet változás. Várakozásukat a testületi döntés nem iga­zolta. Ám az egyik testületi tag bebizonyította, hogy eljárási szem­pontból ezúttal is törvénytelennek tekintendő a választás. Újra kiírták a pályázatot, egy pesti kerületi művelődési ház igaz­gatója lett az ellenjelöltem, s a szakértői bizottság elnökének a Zsámbéki Katolikus Tanítóképző Főiskola főigazgatóját válasz­tották, akiről azt feltételezték, hogy ellenem fog szavazni. Ő tizen­két oldalas elemzést írt, amelyben kimutatta, hogy az én pályáza­tom szakmai szempontból kiváló, a másik értékelhetetlen, de a testületi ülésen nem adtak lehetőséget e szakértői vélemény ismer­tetésére. A szavazás eredménye döntetlen lett, így megint meg kel­lett ismételni a pályázatot. A főigazgatót pedig e véleménye s egyéb, a testületnek nem tetsző megnyilatkozásai miatt azzal a váddal jelentették fel a székesfehérvári megyés püspöknél, hogy a baloldal uszályába került. A harmadik fordulóban egy színész és egy táncos-koreográfus pályázott velem szemben. Amikor ennek a testületi tárgyalása volt, a zsámbékiak ismét megtöltötték a termet, de már sokkal feszül­tebben ültek ott, s olyanok is megjelentek, akikről a képviselők épp a kiterjedt érdekszövetségek alapján nem feltételezték, hogy szembefordulnak velük. A három és fél órás vita során felszínre tört a gyűlölet, egyesek viszont belátták, hogy a falu közvéleménye ellenében nem tudják érvényesíteni akaratukat, így engem szavaz­tak meg, megbízatásom 2006. március 31-ig szól. — Ezután következett az a közjáték, hogy nincs szakirányú végzett­séged. — Kulturális menedzseri egyetemi diplomám van, nem pedig a pályázatban előírt, tehát a Színház- és Filmművészeti Főiskolán szerzett felsőfokú végzettségem. Csak mellékesen jegyzem meg: a színházvezetői pályázatok visszatérő ellentmondásának tartom, hogy egy kulturális intézmény vezetéséhez nem menedzseri, ha­nem művészvégzettséget írnak elő. E követelmény alól azonban a művelődési miniszter felmentést adhat, ha a kinevezők ezt kérik. A minisztériumnál szimpatizáltak mindazzal, amit csinálok, 2000-ben például az önkormányzat kérésére készített minisztéri­umi szakvélemény munkánkat felsőfokú jelzők tömegével minősí­tette. A falu országgyűlési képviselője, Selmeczi Gabriella pedig a 2000. augusztus 20-án Zsámbékon tartott beszédében külön ki­tért arra, hogy meg kell őrizni azt az eredményt és értéket, amit a Zsámbéki Szombatok képvisel; példának a magyar és román köz­reműködőkkel született Bánk bánt említette. -Akkor miért nem kaptál mentesítést? — Nem tudom. Március végén kineveztek, június elején érkezett a fax: a miniszter nevében ugyanaz az államtitkár, aki színházunk­ról az előbb említett pozitív véleményt adta, nem járul hozzá a mentesítéshez. Az azonban kiderült, hogy a polgármester felmen­tést kérő leveléből hiányzott a kötelezően előírt indoklás, azaz nem felelt meg a jogszabálynak. Ugyanakkor a miniszternek nem kell indokolnia döntését, ebből tehát kétszeresen is az a következ­tetés adódott, hogy megint új pályázat lesz. — De azóta sem írtak ki új pályázatot. — Valóban. A ciklus végén új polgármester jött, mert az előbbit erélytelensége miatt félreállították. A testület összetétele még egy­­színűbbé lett: a tizenkét tagú testületből a polgármesterrel együtt tizenegyen a Szövetség Zsámbékért Polgári Kör képviselői. Az el­lenem irányuló gyűlöletük kézzelfogható, s eltávolíttatásom ter­mészetesen ismét napirendre került. Rájöttek azonban, hogy ez nem olyan egyszerű, ezért most nem közvetlenül engem akarnak kirúgni, hanem az intézmény megreformálását tűzték ki célul. 2003 novemberében határozatot hoztak, hogy január 1-jétől négy részre a művelődési ház, színházi kht., Tourinform és Helytör­téneti Múzeum — kell osztani. — Mibe kerülne ez az átszervezés? — Ezt kérdeztem én is. Hiszen ha a színházat leválasztják a mű­velődési intézményről, és kht.-vá alakítják, az az önkormányzat számára azt jelenti, hogy nemcsak a szervezetet kell fönntartania, de szerződéses formában meghatározott összeggel a szakmai mű­ködést is finanszíroznia kell. Ezt nem vették tudomásul, de ké­sőbb azért számolni kezdtek, hogy döntésük mi mindennel járna — például négy vezető pótlékkal növelt bérét kellene biztosítani —, így az idén februárban új határozat született arról, hogy március 31-i határidővel két részleget alakítanak ki: a művelődési házból, a Tourinformból és a múzeumból álló egységes intézmény mellett százszázalékos önkormányzati tulajdonú kht.-ként működtetnék a színházat. — Beszélgetésünkkor március 11-e rég elmúlt. — És bizony. Tizenöt napon belül kellett válaszolnom, hogy el­fogadom-e a javaslatot, ehelyett csak azt kérdeztem, hogy a jelen­legi szűkös költségvetésből honnan lesz erre pénz, kérdésemre azonban nem kaptam választ. Zsámbéknak kellene biztosítani a minimális létszámú menedzsment — az előírások alapján mini­mum öt személy (igazgató, gazdasági igazgató, pénztáros, köny­velő és egy munkatárs) — bérét, egy irodának és infrastruktúrájá­nak költségeit, illetve közhasznúsági szerződést kell kötnie, amelyben rögzítve van a szakmai működés finanszírozásában vál­lalt részarány. — Emellett eddigi feladatkörével megmarad a művelődési ház is... — Amit eddig a művelődési házra és színházra együtt fordított a község, az az új konstrukcióban egyedül a művelődési házé lenne, tehát a színház működtetése költségvetési többletterhet jelentene. — Ez körülbelül mennyi lenne? — Minimálisan tíz-tizenkét millió forint. — Mennyiből gazdálkodtál a tavalyi szezonban? — Az uniós pályázaton elnyert összeggel együtt közel hetvenmil­­lió volt a bevételem. De ezt csak programokra használhattam fel, mert a pályázati előírások szigorúan kikötik, hogy főállásúak bérére, illetve rezsire nem költhetem, s ezt a Számvevőszék állan­dóan ellenőrzi.

Next