Színház, 2012 (45. évfolyam, 1-12. szám)

2012-09-01 / 9. szám

TÁNC­ ografál olyan ismert balettegyütteseknek - Brémai Táncszínház (2007 és 2010), Párizsi Opera (2009), Sydney Dance Company (2010), Ballet National de Marseille (2012) stb. amelyek a klasszikus-roman­tikus repertoár és a modern művek mellett a feltörek­vő kortárs alkotók bemutatására is figyelmet fordíta­nak. Ha volt kérdés a tiszta tánc szerelmesei előtt a társulat mostani fellépését illetően, egyrészt ez lehe­tett: miképpen vezényel Gat egyszerre tíz táncost a szokása szerint tökéletesen üres színpadon a kisebb létszámú, kamara jellegű művek után (egy kvartett és két duett), hiszen valamiért épp a sokszereplős kore­ográfiái - K626 (2006), Through the Center (2007), Silent Ballet (2008) - maradtak ki eddig a szórásból. Másrészt, mi történik a tánc rá nagyon is jellemző ze­neiségével, ha nem örök érvényű klasszikusok (Sztravinszkij, Schubert, Mahler) állnak a koreográfia szolgálatában, hanem Gat saját szerzeménye szól, amelyen közel két évig dolgozott, és ami sok mindent tartalmaz, csak hagyományos ér­telemben vett zeneiséget és har­móniákat nem? Vagy csak nyo­mokban. A válasz rögtön kiderül, elöljá­róban csak annyit: Gat nem csu­pán koreográfusként, hanem teoretikusként is kiválóan meg­állja a helyét. A Brilliant Comers­­hez komoly esszét kanyarintott (olvasható a társulat honlap­ján­), amelyben részletekbe me­nően reflektál a munkafolyamat­ra, és meggyőző okossággal ér­vel koreográfusi elképzelései mellett. Amit azért tartok fon­tosnak kiemelni, mert teória és kritikusi tapasztalat ezúttal érde­kes mód tökéletesen egybeesik. Világosan kiderül belőle pél­dául, hogy Gat­­ bár bizonyára nem voltak véletlenek fiatalkori zenei tanulmányai és karmeste­ri előképzettsége sem - világéletében zeneként fog te­kinteni a táncra. Ahol tánc van, ott nem kell zene, ál­lítja, mivel a tánc önmagában zenei minőség, mely nem szorul a zene támogatására, értelmezésére. A zene nem kezdőpont, de nem is megoldás a számára, mert - mint írja - a táncot zene nélkül is hallanunk kell. Hallanunk, nemcsak látnunk. Annál jobban birtokol­ja ugyanis valaki a koreográfia nyelvét, minél kevésbé érzi szükségét annak, hogy a zenéhez nyúljon segít­ségért. Ebben a paradoxon nemcsak az, hogy Gat ennek el­lenére természetesen a Brilliant Comerst sem hagyta zenei kíséret nélkül­ (bár gyakran alkalmaz hosszú, beszédes csöndeket), hanem hogy a teória testet ölt, és a tényleges zenei téma - Gat komplex, de diffúz hanguniverzuma ellenében -, a koreográfia hordozza a zeneiséget. Gat mint zeneszerző inspirációs forrásként Thelo­­nious M­onkra hivatkozik, de az 1957-es azonos című nevezetes dzsesszfelvételről egyetlen taktus sem hangzik el a darabban. Helyette digitálisan manipu­lált, fémesen elidegenítő, hangminták tömkelegéből összeállított zenei montázs terül szét a térben, ami el­sődlegesen ritmikailag és dinamikailag támogatja meg a koreográfiát. Ha a táncot közel valónak, meg­­érinthetőnek érezzük is, ha személyes kapcsolatot tu­dunk is kialakítani vele, a zenével mindenképpen am­bivalens viszonyba kerülünk, és ez az ambivalencia olykor túl, taszít a tánc és a köztünk levő távolságon - attól függően, hogy Gat éppen ellenpontoz vagy erősít a zenei részletekkel. Hasonlították már a Brilliant Comerst halraj mozgá­sához, gazellacsapat vándorlásához, madárraj röpté­hez - és igaz, ami igaz, így együtt­­, és mégis, külön mozgatni tíz táncost, így megadni az egyéniségeknek, ami jár, majd alázatosan elbújtatni őket a nagy közös egészben­­ ritka koreográfiai bravúr. Merthogy a tízek tánca tíz önálló szólam, miközben a szólamok úgy futnak egymás mellett párhuzamosan, vagy kapcso­lódnak össze szervesen, mintha egyetlen élő organiz­must alkotnának. Csak ritkán és rövid pillanatokra ke­rül szinkronba két-három táncos, a mozgáskánon sem túl gyakori, helyváltoztatásuk, térfoglalásuk iránya ál­talában mégis egyfelé húz, de azt mindenki más tem­póban, más dinamikával, más mozdulatokkal valósít­ja meg. Káprázatos polifónia, csipetnyi diszharmónia nélkül: néha enyhe szellő fúj át rajtuk, hullámzás sö­pör végig a testeken, ingereket, energiákat áramoltat­nának egymás között, ahol a „nagy testből” kiszakadó szólók, duettek, temettek könnyedén simulnak vissza a szervesen indázó, organikus struktúrába. Gat úgy határozza meg a fény játékát a színpadon, ahogy a kamera keretbe foglalja a valóság egy szeletét. A koreográfia ugyanakkor nem vesz tudomást a szín­pad méreténél méterekkel szűkebb, elmosódott kör­vonalú fény téglalapról, nyitottan és szabadon hasz­nálja a teret, a táncosok ki-be lépegetnek a sötétségből 1 http://www.emanuelgardance.com/texts/ 2 Egyetlen zenei kíséret nélkül játszott műve a társulat számára koreog­­rafált Silent Ballet (2008), 36 XLV. évfolyam 9.

Next