Színház, 2013 (46. évfolyam, 1-12. szám)

2013-03-01 / 3. szám

Eszenyi Enikő 2009-ben a nagy hagyományú társulat erős támogatá­sával foglalhatta el a Vígszínház vezetői posztját. A folytonosság jegyében született megoldáshoz Eszenyi szakmai munkája, a Főiskola befejezése óta tartó társulati tagsága és tucatnyi sikeres rendezése a Vígben jó hát­teret biztosított. Annak ellenére, hogy Eszenyi nem rendelkezett vezetői gyakorlattal, nyilván a kiváló menedzsmentnek is köszönhetően a szín­ház zökkenőmentesen élte meg a váltást. Az első etap lejártával várható­an újabb öt évre kap majd lehetőséget. Zimányi Zsófia a Budapesti Fesztivál Kht. élén eltöltött igen eredmé­nyes évtized után pályázta meg és nyerte el a Thália Színház igazgatói tisztét. Vezetői megbízatásának félidejében sem járt, amikor lemondott posztjáról. Távozásának oka a fenntartóval kialakult konfliktusa volt, ennek konkrét tartalma azonban nem ismert. A teljesség kedvéért megemlíthetnénk még mindazokat, akik az elmúlt időszakban kisebb színházaknál töltöttek be vezetői posztot, vagy társu­latszervezésben jeleskedtek (Dávid Zsuzsa, Frank Ildikó, Szabó Ágnes, Lábán Katalin, Bozsik Yvette, Szabó Réka). És semmiképp sem szabad elfeled­­ ni• Kappanyos Ilona Enyim leszen ő - A NŐI OLVASAT ÉS A SZÍNHÁZ 1985-ben Alison Bechdel, a feminista képregényíró egy karateedzés során vitába keveredett a nők médiareprezentációjáról. Azt állította, hogy a nők jelenléte a médiában nem kielégítő, míg ellenlábasa, Elisabeth Wallace szerint a médiajelenlét a fikciós műfajok esetében nem mérhető, ezért a reprezentációbeli egyenlőtlenség, ha jelen van is, nem bizonyítható. A vita megoldására Bechdel megalkotta a később róla elnevezett teszt­ként elhíresült elméletét. A Bechdel-teszt értelmében ha egy narratív média­termék eleget tesz a következő három kritériumnak, akkor nagy való­színűséggel reprezentál női álláspontot és véleményt. Mindössze annyi szükséges, hogy a mű (film, regény, sorozat, dráma) során kezdünk a vidéki bábszínházakról, amelyek ha kisebb volumenben is, a társulatos repertoárszínház műkö­désének sémáját követik. 1990 után több is alakult, így ma már tizen­egy hivatásos bábszínház található az országos színházi térképen. A ti­zenegy intézmény közül jelenleg négynek nő az igazgatója. Ez az egyharmados jelenlét mindenképp biztató a jövőre nézve. Két neves szabadtéri színház igaz­gatója nő: Bán Teodórea (Szabad Tér Színház) és Bátyai Edina (Sze­gedi Szabadtéri Játékok). Az utób­bi leváltásának körülményei nem sok jót ígérnek.­­ 1. két női szereplő 2. beszéljen egymással, 3. és a téma ne egy férfi legyen. Ez önmagában nem tűnik ne­héznek: minden női olvasó tudja, hogy a saját élete eleget tesz ezek­nek a feltételeknek, és minden férfi olvasó sejti, hogy az általa is­mert nők minden bizonnyal szóba állnak egymással. Ennek ellenére a tömeg- és elitmédia termékeinek jelentős hányada siralmasan elbu­kik ezen a teszten. Lehetséges, hogy nincs bennük két női szereplő (mint a Star Wars vagy Shakespeare A viharja). Ez tökéletesen indokolt, hogyha a mű szándékoltan kizáró­lagosan férfiközösségben, például börtönben, kaszárnyában vagy egy szerzetesrendben játszódik. Ha azonban a mű társadalmi közege megengedné nők jelenlétét, de mégsem szerepelnek benne, vagy egy férfiközösségben csak egyetlen Bozsik Yvette Kővári Katalin Bátyai Edina 201­3. március 8 XLVI. évfolyam 3.

Next