Szinház és Mozi, 1955. január-június (8. évfolyam, 1-25. szám)

1955-04-01 / 13. szám

KÁRPÁTI AURÉL : i/ftOST tíz esztendeje... M­icsoda március volt az! Egy ha­­lálba dermedt tél után a felszaba­dult gondolat, szó és tett csodálatos tavasz­ ébredése. Igazi újjászületés. Re­­ménységes forradalmi izgalmát ma is érzem, ha rágondolok. Mennyi lázas kavargással föltóduló, felejthetetlen em­lékem van róla. Gomolygásukba szinte beleszédülök. Álomképek szoktak ilyen elevenek lenni néha­ igazabbak a való­ságnál. S csak természetes, hogy föl­villan köztük az első színházi előadás élménye is. Az első művészi megmozdu­lás a romok között. M­ég dörögtek az ágyúk Pesten, mi­kor a Nemzeti Színház kamara­színpadán színészeink már játszani kezd­tek. A náci­ fasiszták által elnémított magyar irodalmat és művészetet ők szó­laltatták meg először, rácáfolva a régi szállóigére, hogy fegyverzajban hallgat­nak a Múzsák. Mondom: Pesten még dörögtek az ágyúk ... Igen, mert így, ezzel a sokszor leírt mondattal kezdődik a megújhodott magyar játékszín, a mi mai színjátszásunk hősi története. Ott voltam, láttam. S örülök, hogy ott le­hettem ennél a diadalmas, lélekemelő indulásnál. A­­kis színházban nagy talál­kozó volt. Nézőtér és színpad szereplői mintha most találtak volna egymásra először igaz­án. Vígjátékot adtak a szín­padon, de a színészek és nézők lelkében megindító dráma zajlott. Könnnyes örömtől csillogtak a szemek, hogy ez lehet, van, hogy már itt tartunk. Min­denkinek szíve a torkában dobogott, a színészek önmaguknak játszottak, a kö­zönség önmagának tapsolt. Megrendí­­tőbb élményt még nem kaptam szín­háztól. M­ásnap, március negyedikén be­számolót írtam az Új Szóba erről az előadásról. Hadd idézzem itt újra néhány mondatát. *Végre megint színház. Az első szín­házi előadás a felszabadított Budapes­ten. Hosszú tetszhalálból kelő, eleven élet. Mély és szabad lélegzetvétel a friss levegőn, pinceodúk vaksi homálya után a művészet és költészet hajnalodó su­gárzása. S milyen igazi színház! Az első magyar drámaíró, Csokonai Vitéz Mi­hály százötven esztendős tündérbohóza­tát­ támasztja új életre, kitűnő előadás­ban, egyik legműveltebb és legagilisabb művészünk, Major Tamás jóvoltából. Köszönet és hála érte, lelkes kis művészgárdájával együtt. A Kamyóné egyébként nem túlságosan nagyigényű, de egészségesen vidám, énekes-táncos bohózat, szinte rögtönzésszerű, diákos humorú tréfa. Talán épp ezért őrizte mindmáig hamvas frisseségét. Csúfoló­dása rokon Csokonai híres komikus-epo­szával, a Dorottyával. Az egésznek van valami debreceni jóíze, borsos-paprikás magyar zamata s színpadi kezdetleges­ségei ellenére is meggyőzően bizonyítja Csokonai vígjátékb­ól talentumát. z előadás gondosan részletezett, ugyanekkor biztos egységbe fogott és elevenen pergő. Őszinte jókedv árad belőle a nézőtérre, amely olyan szívesen lesz foglya pár órára a régóta nélkülö­zött művészet varázslatának. Major rendezése igen szerencsésen a realista bábjátékok stílusába hangolta az elő­adást. Egyúttal bizonyságot tett arról, hogy Szztanyiszlavszkij nemes színpadi hagyományai — amelyek Hevesi Sándor halálával csaknem teljesen megszakad­tak nálunk — méltó folytatóra találtak. Az együttes élén, rajta kívül Gobbi Hilda, Várkonyi Zoltán s a Nemzeti színpadán régóta nélkülözött, alakító­erejét töretlenül megőrző Bartos Gyula jár. De teljes elismerésre tart számot a többi szereplő is, különösen Somogyi Erzsi, Ungvári és Ladányi. A darab előtt Major Tamás Csokonai egyik legszebb versét, az Estvét mondta el, mély át­­érzéssel és döbbenetes művészi­­kifejező­­készséggel.« Ez volt első színibírálatom a felszaba­dulás után.

Next