Szinház és Mozi, 1955. január-június (8. évfolyam, 1-25. szám)

1955-05-06 / 18. szám

AZ ARCOK Igen, igen, kedves olvasó, ezúttal a kritikusok által oly gyakran elfelejtett művészé — a maszkmesteré a szó. Mert a maszkkészítés is művészet, méghozzá a javából. A jó paróka, bajusz, szakáll s a »smink« éppúgy nélkülözhetetlen kelléke a filmnek, mint a díszlet, vagy a jelmez. S minden tökéletes maszk jellemet ábrázol, az illető alak lényét, gondolkozásmódját tükrözi. Ivanicza Györggyel, a filmgyár kiváló maszkmesterével beszélgettünk ezekről a problémákról és közel négy évtizedes pályafutásáról, amelyből már 25 évet töltött a mozgóképek szolgálatában. Legjobban sikerült munkáiról s műhelytitkairól a kö­vetkezőkben emlékezett meg: Vak Bottyán, a »Rákóczi hadnagyá«-ból. Mádl- Szabó Gábor maszkjának plasztikusságát úgy értem el, hogy a szokásos alapozó festékre mély tónusú színeket, ráncokat festettem, s a széles csontú magyar arcjelleget igyekeztem kidomborítani Pécsi Sándor — Kardics bácsi — a »Rokonoké­ban­ számító, önző vidéki pénzember. Mélyet­ülő szeme, borz szemöldöke s gúnyos mosolyának ráncai csak a »mindenható« ecsetnek köszönhetők »Feltámadott a tenger« — egyik legelső színes filmem. Básti Lajos — Kossuth — maszkjának színeit különös gonddal és kísérletekkel válogattam ki. Tudniillik a színes filmen a valódi színek torzítva érvényesülnek. A barna például feketének látszik, a fekete pedig elmosódott pacni . Ha nem tévedek, első filmem 1930-ban a »Rákóczi nótája« volt. A többi között Tolnay Klárit öt változatban maszkíroztam száz éves öreg­asszonynak. Műorra, »rendetlen« parókája, ráncos hom­loka, bozontos szemöldöke, a korabeli vén parasztasszonyt jel­lemzi Darvas Iván, mint T­i­aromfi címszereplője — »munkában«. A gumimaszk után műorrot illesztek arcára. Mellettem Ham, Ivanicza Páter, aki már évek óta munkatársam A szakállt és a bajuszt szálanként kell eldolgozni, beragasztani, majd az egész feli­letet átfesteni, hogy a felvevőgépet »megtévesszük«. A képen Uray Tivadar, a régi »Semmelweis«-film címszereplője. Arcának finom árnyékolását pasz­tell színekkel oldottam meg­ ­.

Next