Szinház, 1945 (1. évfolyam, 1-19. szám)

1945-11-14 / 14. szám

„JÓZSEF ATTILA NEM PROLETÁR-KÖLTŐ Ep)­ kissé válasz is az a cikk Haldzs b­élának, akinek há­lásan köszönöm nagyern tanul­ságos és­­­ a viszonyokhoz mér­tan — tárgy­ilagos hozzászólá­sát a Pártkritikához. Egyben kérem, hogy fogad­ja el pontos meghatározásnak a következőt: pártkritika alatt azt érheti, ha rossz művet dicsérnek, mert a mű­ a párt céljainak megfelel és viszont, ha jó művet gán­csolnak, mert nem felel meg a párt céljainak. Ez, felfogásom szerint, romboló természetű cse­lekvés, erkölcstelen, ff. E.) P­ersze a pártkritikán kívül még sokféle nemkívánatos kritikát s­zá­­mon­ tartanak az írók. Ott van például az egyazon laphoz, folyóirathoz, ki­adóhoz, vagy irodalmi társasághoz tartozók csöndes, vagy nyíltabb m­eg­­egyezése, hogy író az, aki közénk tartozik, a több­iről egyáltalán „nem lesz tudomás véve". S hát a szokásos viszontbiztosítási kritika, én jót írok rólad, te jól írsz rólam. „Roboz” haj­dani krónikájában szerepeltek ők így: „Uram, lángész lobog önben!" „Uram, önben nemkülönben!“ Vagy pikánsabb esetek, mintegy nyolc-tíz évvel ezelőtt fü­ltanúja vol­tam annak, amint két kritikus közö­sen zsarolta egyik színház kezdő igazgatóját azzal, hogy, ha darabun­kat elő nem adod, egész évben tá­madjuk a színházadat, mindent agyonütünk, így beszéltek, egészen mezítelen alapon s nem két zughír­­lapíróról van szó, az egyik egy nag­y, ú­gynevezett baloldali napilap m­unka­­társa volt, a másik egy nagy, úgy­nevezett jobboldali lap munkatársa. Mindenesetre ehhez a manőverhez sikerült megegyezniük, mondván, hogy hja, irodalom az más! S eb­ben az esetben az érdekelt író — én, akinek a darabját próbálták éppen ebben a szín­házban — az író, mint­egy mellékesen lóg, művével együtt, a színház és e kritikusok ügyen, őt leütik az igazgatóval s színházával együtt, mintegy odaseneki alapon.. Mindezeknek a „kritikáknak” van egy alapvető hibájuk, melyből elő­­sarjadva pusztítanak: az elfogultság. A .János evangéliima szerint Jé­zus Krisztus így felel a főpap előtt, az őt­­szidalmazó és arculverő po­roszlónak: Ha gonoszul szóltam, tégy bizonyságot a gonoszságról; ha pe­dig jól, miért versz engem.” — Kö­rülbelül ebben látom a klasszikus kritika alapelveit. A kritikát állani kell és ki kell állani; jogom van ahhoz, hogy­ kri­tikát kapjak és kötelességem eltűrni azt. Ki kell tűrni természete­sen, de igenis, csak a­ csakugyan kiváló kri­tikát. Azt, am­elyik a műhöz szól hozzá, személytelenül, és mellékes szempontok nélkül. S ilyen mellékes szempontok például a pártszempontok is, a pártok túlbuzgó szolgálata fel­tétlenül nívósüllítődéshez vezet. .amin­thogy u­gyanorra vezet, mondjuk, a nemzeti eszme túlb­uzgó szolgálata , és így tovább. Minden túlbuzgó szol­gálat elfogulságba vi­sz s így ter­mészetes következménye a színvonal­csökkenés.­­Mikor József Attilának „Külvárosi éj" című kötete megjelent,­­­okozdy Ferenc aláírással egy szociaista fo­lyóiratban pártszempontból írott kri­tikát kapott: „Legutóbbi kötete I Dörítsd a tökét, ne siránkozz!) meg­­jelenése alkalmából marxista oldal­ról talált csak Gergely Sándor váll­­veregetü sorai jelentek meg. Korunk.) Epigen ezé­rt kétszeres kötelesség őszinte marxista kritikával m­érle­­gelni József Attila irodalmi munkás­ságát” írja a kritikus. S elmond­ja véleményét, mely­­szerint a kötet: „írója sokfélét nyaláb­olt össze s az egész kötet úgy hatott, mirt a köl­­tözködést lebonyolító, össze visszara­kott bútorszállító kocsi". „Két vagy három olyan verse maradt, amely valóban értéke a szocialista irada­­lo­mnak." Ezek után elemezi a verse­ket. A kötet címadó verséből gúnyos­­kodva idézett néhány sor után azt mondja, hogy: „Mar.x .mennyivel m­egrá­zóbban, kött­őibben mutatta be a gyárat a Kapital­ban". Majd így ír: „Köpcédulákkal egy-egy elvtárs áramlik át. Kutyaként szimatol előre, s mint a macska, fülel hátra. Kedves hasonliítok az állatvilág körér­ől. (...az öntörműhely vasladik, s piros kisdedet álmodik a vasöntő az érc­­sornákba. Mi az a piros kisded, amiről a vasöntő­­álmodik­, vörös Jézuska!" S mindvégig ebben a hangnemben csúfolja József Attilát — szocialista szempontból. Néhány versét szétboncolja, így: ,,Egy jelentéktelen sortól eltelentve, legértékesebb „Munkások“ cím­ű ver­se. Néhány szóval roppant találón jellemzi az imperialista terjeszkedést („mint fészket ütik le a kis falut"). Egy vers keretébe foglalja össze a tőkés világot, a proletáréletet. (Új­­ságpapír az asztalon, kenyarral, s az ú­jságb­an­, hogy szabadok vagyunk, stb.) A munkássággal kapcsolatban azt mondja: „Kiállunk érte, mint a kémény, lássák! És búvunk érte, mint az üldözött!” Ez a nyílt és határozott állásfoglalás azonban csak ebben az egy versben jelentkezik. Majd így véglegezi szemléjét: „Az eddig fel­soroltak alapján meg kell vallanunk, hogy József Attila nem proletárköltő”. Szemére veti, hogy: „elfutnak mel­lőle a legfontosabb problémák, a leg­aktuálisabb napi kérdések, íg­y aztán csak a felszínt látja, ötletekre, vélet­­lenadta témákra szorul“. ” végül mindehhez azt mondja, hogy: „ezek a sorok a­­József Attila-problémát nem­ akarják egy ki­oldalúan elintézni, hanem a tárgyilagos kritika eszkö­zével megoldani". Ezek után azt kell feltételeznem, hogy a kritikus voltaképpen jóhiszemű s meggyőződése az, hogy ez a tárgyila­gos kritika! A háború elején egy jószívű és okos nyomdász mecénásnak ajánlko­zott: csináljam meg a húszéves köl­tők antológiáját. A terv szép és ha­sz­­nos volt , nekifogtam­­ ö­sszegyűjteni az anyagot. Az elképzelésem az volt, hogy az egészből majd összeáll egy markáns arcél: a húsze­sztendős ma­gyar költők így látták a hábomit! A most indulón­, a szárnyukat bon­togat­ók, a kamaszul cinikusok és tiszta szeműek ... érdekes lett volna. A levonatok itt vannak a fiókban. Nekem kedves emlékem ez a néhány hatábn­vi levonat... sorra a kedves nevek . . . személyesei­ alig ismertem belőlük három-négy fiút, csak leveleztünk. Ez itten zsidó, sose láttam, csak tehetsé­­gesnek véltem , az események ad­dig üldözték, míg leugrott a negye­dik emeletről é­s meghalt. Itt még így kezdi versét: Kedvesem, kedvesem, tudod-e micsoda a boldog éle­t. -­­Emezt a másikat nagyon szerettem, azt mondja: „Ha kevés a kenyerem, kitartom a napnak, ketten örvende­zünk így a magános falainak.­­ Ködbevesző utakon ingan sántikálok­, széint engem a világ, én meg a v­á­gói’’. Aztán háborús bűnös­sé kever­e­­dett el ebben­ a nagy zivatarban, úgy hallom,­­ most valahol nyug­aton bujdosik. Ez a harmadik itten huma­nista mezben jelentkezett annak ide­jén , utóbb arra oktatott, hogy ho­gyan kell „élni" az új „életformá­­kat és szisszenve kérdezte, hogy csak nem vag­yok polgárt Fiatal költőket kerestem a­­sorsü­l­dözött antológia számára s nem zsi­dót vagy kommunistát, függele’i ki­sgazdapítrst, vagy polgári radikál Usat. Az elfogult kritika — s nemzeti vallási, faji és minden elfogulság! — destruál, szürkít, nívótlanít. Az elfogultság cselekmény, tett, akció, ha úgy tetszik, romboló akció, s ki­hívja a maga áldásos és építő ter­­mészetű reakcióját, melyet így hív­hatnék: a minőség lázadása. A e nomenklatura szerint boldogan tudom reakciósnak József Attikát például, csakugyan nem csak sirole­tár-költő, hanem­ költő. Szakmánk ilyen, hiába, minden amit eléje te szülik a szónak, bármit — tanár költő, szocialista-költő, iparos-költő, paraszt-költő, vagy Kosztolányi c.sú fond­árosságával szólva „kohász költő" - ez mind érték­csökkentés. Költő József Attila, kifejezi a pro­letárt,­­ ki a fagyot és esőt, és meg­írja a három királ­yokat a kis Jézus látogatásán és még, még, és még mi mindent! 8 költő lesz és „aktuális'' lesz, mint ilyen, akkor mikor a szo­cializmus, mint olyan, már talán nem lesz aktuális életforma. Ami belőle időtálló, az nem proletár és nem a szocialista, hanem a költő. A költő, aki fájdalmasan serelte „osztályát", s Párizsba m­enet Bécs­ből repülőpostával küldte „Isten” című versét nővérének: „Mint a he­gyek és mint a füvek— Szivükben szép zöld tüzek égnek — Hogy az el­fáradt bogarak mind hazatalálnak, ha esteledik — S te nyitott tenyérrel, térdig csobogó nyugalouiban — OH állsz az útjuk végén ~ — meg nem zavarlak, én Uram". 8 lelken­dezve írja a kísérő levélben: „az alá ­húzott négy sort különös figyelem­mel olvasd. Nem hiszem, hogy valaha ember ilyen szépen és emiyire ki tudta volna mondani Istent". Hát csakugyan, ez nem férhet be egy párt költő program­mjába. Ehhez egyszerűen, simán — ahogyan már többezer éve bevált — egy költő kell. Egy közönséges költő, ez csetben József Atilla.

Next