Szinház, 1945 (1. évfolyam, 1-19. szám)

1945-08-15 / 1. szám

SZÍNHÁZI LEVÉL 1. A Pódium új műsora A kisebb és legtöbbnyire félresikerült színházi vállalkozások között kétségtele­nül a Pódium az egyetlen, amely meg­felelő hanggal és ranggal rendelkezik. Eddigi műsoraiban — s ebben a leg­újabban is — tisztán felismerhető a szándék: követni a Békeffi László által kijelölt utat s ennek elérésére a jelen­legi társigazgatóság, úgy véljük, moz­gósítani szeretné Budapest valamennyi kabarékróját, főleg a politikai szatíra vitrioltiitás, hétpróbásan nyelvöltögető matadorait — ha volnának ilyenek ... Mert e pillanatban alig van ennek a — valljuk be — nem könnyű műfajnak méltó művelője irodalmi berkeinkben és nagyon is túlteng a kabaréfronton az agyalágyultan bárgyú tréfák, szélütöt­­ten dadogó jelenetek, agyficamra utaló szóviccek, bicskanyitogatóan hülye bluet­­tek és a szellemtől elrugaszkodott, egy­értelmű mocsokságok patentírozottan züllött és tébolydás dáridója. Ami ke­vés termés mutatkozik az épkézláb ka­baré-műfajban, azt többnyire itt kapja a közönség a Pódium műsoraiban, fű­szerezve egy-két olyan magánszámmal, amelyek önmagukban is biztosítják a m­ár fentebb emlegetett kivételes rangot. Az új műsor egyébként­­Régi rossz Budapest; ez a gyűjtődmes pontosan arra a sikerre tarthat számot, mint az előbbiek, sőt egy-két részében különle­ges figyelmet is érdemel. Elsősorban Ascher Oszkár szereplésére gondolunk, aki előadja Zilahy Lajosnak egy lélek­­felállítóan izgalmas, nagyon is aktuális politikai írását. Zilahy gyóntató és ítélő szavai Ascher Oszkár előadásában felfokozott izzást kapnak s a produk­ció túl is nő a színház és játék meg­szokott keretein. Ascher előadja Molnár Ferencnek egy dialógusát is a kalap szimbólumáról, pontosabban a kalap és a házasság hasonlatáról, ez is kitűnő j­ól is érezhető az a sajátságos opollos tüzelés, ami annyira jellemzője ennek a versektől s általában tiszta irodalomtól megszállott sápadt és aszkétaszerű fia­talembernek, Fellegi Teri a régi és az eljövendő Budapestről énekel, a régi millenáris Pest divatjának megfelelő csipkés, tumörös, sonkaujjas kosztüm­ben, az obuigát csipkenapernyővel és az érzékenyebb­­lelkek számára háttérben a kivilágított Vár és Dunapart szivfaj­­dító panorámájával. Habos sárga nár­­ciszfigurájával és verhetetlen sanzon­kájával , a műsor másik tartópillére. A tréfák és jelenetek közül az „Úri­­asszonyok espressója”, a ,Jségi gyár”, a szókimondóan bátor „Talált gyerek" című politikai tréfa és főleg „A város peremén" című szcenírozott József Attila-vers tetszett, viszont a ,"Béke a Balatonnál" című agyhűdött szellemes­kedést elhagytuk volna. Pompás a kis villámtréfa az államtitkárról, aki rádió­beszédben ígéri a tökéletes közellátást, a feketepiac letörését, fát, sőt télire fát is, csakhogy nem helyezkedik el jól a mikrofon előtt és kissé oldalt beszél, mire a rádiószpiker figyelmezteti, ,Ál­lamtitkár úr, ne a levegőbe tessék be­szélni, de a mikrofonba..." A szereplők között olyan öregágyúk vonulnak fel, mint Pethes Sándor, Ba­ross Géza és Komlós Vilmos, akik mel­lett a fanyar Lengyel Oszire, Haraszti Micire, Kertay Lilire, az, őzorrocskájú Kutas Honára, no és a­­„Pódium wi­­niatűr primadonnája" címet és rangot viselő Bárczy Katára emlékszünk visz­­sza. Utóbbi ifjú hölgy karcsú dereká­nak beszédes játékával és Gainsborough­­illuziókat felidéző szőkeségével, ran­­gocskájának látható tudatával sürög­­forog a színpadon — e leányból még nagy lesz, akárki meglássa... Még Kellér Dezsőt, úgyis mint háziszerzőt s úgyis mint konferansziét kell meg­dicsérnünk, különösen ez utóbbi minő­ségéért; éppen eléggé hősies feladat Békeffy Lászlót helyettesíteni. Levél ár: Szabó Jucihoz — dr. Szabó Juciról A tollat nem szívesen rágja az em­ber, még a mai nehéz világban sem el­fogadható táplálék ez, éjszakákon át álom helyett tépelődni ugyancsak kel­lemetlen tevékenység. Én is így kínlód­tam. Így kell kínlódnom még most is, mert írás közben minden gyöngédségem fellázad bennem; nem szívesen mondom meg egy hölgynek, hogy ő megvénült. Már­pedig hiába kertelek, kénytelen vagyok bevallani, hogy a szép, a szel­lemes, a tudós doktorkisasszony, dr. Szabó Judi, Fodor László egykor dia­dalmas színpadi hősnője megrokkant. Nem akarok én „az idő vasfogdról" értekezni, de annyi bizonyos, hogy az „időszerű” témák leggyorsabban vénül­nek meg az idővel. Ma már nem hat rám a szenzáició erejével, ha egy or­voskisasszony szép és kecses, ma már üres sablon, hogy a Pesten mulatozó, kártyázó, léháskodó hetyke földbirtokos belebódul a nőnemű háziorvosba. Per­sze, a témák és a művek hervadásával is úgy vagyunk, hogy­­ írója válogatja. Az írón múlik, hogy saját kora fölé tudja-e emelni azt, ami korszerű, időfölöttivé növeli-e azt, ami időszerű. Shakespeare és Moliére szerették szín­padra vinni a saját koruk problémáit és ezek a problémák háromszáz esztendő alatt sem vesztettek az érdekességükből, az ifjú életerejükből. Csakhogy ehhez­­ Shakespeare-nek, vagy Moliére-nek kell ám lenni és Fodor László, odaát Ame­rikában, bizonyára nem veszi rossz néven, ha minden tiszteletünk ellenére is meg­állapítjuk, hogy ő nem Shakespeare és nem 13 Moliére. A maga idejében talán leg­erősebb tulajdonsága a színpad műszaki virtuózitása volt. De a darabcsinálás fifikája sokat fejlődött azóta, sokat fej- Deák Zoltán Fallagi, s sanzon-bajnok­aő Bárczy Kató, a Pódium „miniatőr­­primadonnája" Kata* Ilona Aachar Oszkir­­ „A váró* páromén"

Next