Színház, 1947 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1947-01-01 / 1. szám

színpadra élemedik ez a kétféle, egy­mást kiegészítő, komplex és a mai szemléletben is érvényes emberség, ezzel a legnagyobb dicséretet mond­tam ki és ha lennének talán a rész­letekre és módszerekre vonatkozó észrevételeim, ezekre ilyen rövid be­számolóban nincs idő, nem is lénye­­gesek és nem is tudom hitelesen megállapítani, hogy mennyiben kö­vetkeznek az apró hiányok azokból­­ a nehézségekből, amelyeket a rendező virtuóz elgondolása vetett útjukba. Tömörebben koncentrált, egymásból közvetlenül fejlődő folyamatokban, ha két izzó drámai góc közé nem, ékre, löknének csillapító közjátékok, bizo­nyára kifejlődnének azok a feszült­ségek is, amelyek hiányát most né­mely ellankadásokban érezni véljük. Eddig tart, amivel Major Tamás rendezői elgondolásában nem egye­zünk, ezután jön az egész előadás, amely jólesen nemzetiszínházi. Ez a shakespeare-i együttes, ami a legma­gasabb rendű színházi képlet, fiata­lok leles együttese. Major Tamás műve, mely maradandó és a jövő gazdag lehetőségeit tartalmazza. Azon kezdem, hogy az előadás stí­lusa szempontjából dramaturgiai jel­­legű kifogásaim is érvénytelenek. Amit Major Tamás akart, azt szük­ségképpen való leghatározottabb for­májában valósította meg együtt Oláh Gusztávval, akinek színpadi kon­­strukciói és szuggesztív képei a ren­dező és a szcenikus ritka összhang­jából keletkeztek. Itt említem Nagy­­ajtai Teréz jelmezeit, amelyek az Oláh Gusztáv diktálta stílushoz iga­zodnak tehetségesen. Az együttes ál­talános stjlusa az a realizmus, amit a shakespeare-i dinamika lendít túl a valóság méretein, pontosan any­agira, amennyit korunk valóságér­zése megenged. Minden szereplőről nem beszélhetünk külön. Gábor Mik­lós „kölyökcézárja" öntudatos, friss, nemes, emberségesen célratörő fia­talember, s ezt azért kell mégis ki­emelni a többi jó teljesítmény kö­zül, mert egy meredeken felfelé ívelő színészpálya jelentős állomá­sát jelöli. Gyökeresen, mélyen em­beri Kőmives Sándor Lepidusa, megrázón éli végig Görbe János Enobarbus párhuzamos kis tragédiá­ját, keletiesen érzéki színek színezik a hűség alapszövetét Orhy Magda (Charmian) és Tóth Éva (írás) alakításaiban. Rokonszenves erő lel­kesíti át Básthi Lajos Pompejusát, férfias líra tüzel Horváth Ferenc­­­árosában és a többi is mind visz egyéni vonásokat Major Tamás együttesének zárt kompozíciójába, maga Major Tamás is, aki a Hír­mondót játssza, oroszos önmegtaga­­dással a közös cél áhitatos szolgála­tában. Ami esetleg fogyaték, azt nem érdemes észrevenni, az együttes elfedi a hiányokat. A csupa mai ember, ahogy azokat Shakespeare látta előre századokkal előbb, együt­tesük azon az elven épült, amit a rendező dramaturgi minőségében el­hanyagolt; a maradandó lényeg for­­málódik meg ebben a pontosan sti­­­­lizált emberségben. Márkus László Komivcs Sándor, Ujlaky László, Gábor Miklós Caesar és Cleopatra (Bajor Gizi és Gábor Miklós) Nemzeti Színház : Anto­nius és Cleopatra (Ku­mán felvételei) Cleopatra a tengerre küldi harcolni a seregeket (Bajor Gizi)

Next