Színház, 1947 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1947-06-17 / 25. szám

r­letek, sőt hónapok óta folyik a vita : van-y színházi válság, vagy nincs. Nyilatkoztak színházi szakemberek, igaz­gatók, hivatalos személyiségek, nyilatkoztak laikusok is, a közönség köréből való különböző társadalmi rétegekhez tartozó különböző kultúrigényű emberek. Csak még a vélt vagy tényleges válság által legközvetlenebbül érintett szí­nészek nem vettek részt ebben a nagyszabású ankét­ban. Mi most átadjuk nekik a szót. Ha csakugyan van válság, talán mint súlyosan érdekelt felek, gyakorlati tanáccsal tud­nak szolgálni az orvoslás módszereire nézve is. Nem tudok a válságról sem­mit. Mi legalább az operettben nem éreztük. De meg fogja találni a közönségét a dráma és a színmű is. A közönség élményeket keres a színházban s ha találja, egyre tömegeseb­ben jelentkezik majd értük. Szerintem a színházi válság, amit olyan sokan emlegetnek, nincsen. Mint ahogy minden a mai világban a haladás szol­gálatában áll, a színházaknak is kétségkívül ez a feladata. De mivel a színház kollektív m­­nka eredménye, két év alatt nehéz az írókat, az igazgató­kat, a színészeket, a rendező­ket s végül a közönséget is a haladás szolgálatába állítani. Félek, hogy ezek a közös nevezők, melyek a haladást nem egyformán érik el, okai­­a színházi „válságnak” és ke­rékkötői a haladásnak. Színházi válság ? Mindig volt és mindig lesz. A siker jó darab és szerencse dolga, amihez hozzátartozik a fel­értékelő kritika és a megértő közönség. Az idő mindig dia­dalmaskodik a válságon, mert ha kettő, három darab nem válik be, a következőnek esetleg átütő sikere lehet. Csügge­­désre tehát sohasem lehet ok, siker is van, konjunktúra is van. De egyik sem számítható ki matematikai pontossággal. Úgy vélem, hogy amennyiben válságról beszélünk, nem lehet fölényesen beszélni róla, ha­nem szerencsés kézzel meg kell találni az alkalmas pillanatot, amikor a szerző, a színész, a közönség és a kritika nobilisan kezet fog és kiharcolja a sikert. Válság ? Hát már újra ott tartunk ? Mi nem vettük észre, mert ha lendületes dara­bot adtunk, az magával ra­gadta a közönséget is. Nem kell megijedni. Én optimista vagyok és nem hiszek a vál­ságban. A közönség szereti könnyesre nevetni a szélneit, máskor boldog, hogy sírhat. A válság nem így kezdődik. A válság akkor tör ki, ha a nézőtéren ásítoznak és el is alszanak. Ilyen járvány egyelőre ,nem tört ki és a válság helyett fellendülést kell remélni. Én a válság elleni pártra szavazok, mert úgy érzem, hogy sem a színészekben, se a közönségben nincs válság, ügyes színházak válságba ju­tottak, de ki fognak mászni belőle. Hiszen béke van és kell az embereknek naponta két-három óra, amikor sírni vagy nevetni akarnak, vagy felejteni. Ezt pedig mindig megkapják a színházban ezután is. A színházi válság okát ab­ban látom­, hogy a közönség a nagy háború után mély közönybe süllyedt minden iránt. Súlyos válság kellős kö­zepén állunk, ez­­a válság egyéni és társadalmi. Ha egyéni problémái megoldód­nak, akkor majd felenged benne az a nagy közöny is és akkor nem lesz színházi vál­ság. Különben a Nemzetiben nincs is válság, közönség és színház megtalálja egymást. A színházi válsággal úgy ijesztik a művészt és a közön­séget, mint ahogy a gyerekeket szokták a mumussal. Szerin­tem nincsen színházi válság —■ csak rossz darab van, rossz színészi együttes, rossz ren­dezés, rossz színházvezetés. A jó darabnak és a jó játéknak minden időben és mindenütt sikere van, sikere kell, hogy legyen. Ezt bizonyítja az is, hogy kánikulában, megdöntve a színigazgatók ősi nyári sa­látaelméletét, lehet sikerrel játszani, telt házak előtt, ko­moly irodalmi drámát is. Ez beigazolódott éppen akkor, amikor úton-útfélen, szélté­­ben-hosszában színházi vál­ságról beszélnek. Olyan szín­házat kell csinálni, amely kor­szerű, fejlődésképes és ami a legfontosabb, az emberit mu­tatja meg az embernek. Színházi válság annyiban van, hogy az emberek még mindig őrzik a pszichózist. Készleteket gyűjtenek, vita­minokat raktároznak és erre költik pénzük jelentékeny ré­szét. Ha belenyugodnának végre, hogy béke van és lesz liszt, cukor, zsír holnap is, sőt talán olcsóbban, mint ma, akkor mindjárt lenne pénz a színházra is. Mert kétség­telen, hogy szeretik a színhá­zakat az emberek. Akarnak is járni, de. . . inkább lisztet vesznek feketén, pedig egy kiló árán egészen jó jegyet kapni bármelyik színházba. Nincs színházi válság, illetve mindig volt és mindig lesz. A gyógyszere egyszerű. Olyan darabot kell adni a közönség­nek, ami tetszik neki. Beöthy László régen egyszer London­ban keresett új darabot. Bombasikerű angol operettet nem vett meg, mert úgy érezte, hogy Pesten megbukik, de egy ott letűnőben lévőt be mert mutatni és hatalmas si­kerre vitte. Kasszadarab lett Pesten. Orr kell a színházhoz, meg persze t­udás, szerencse és sok egyéb is. Ha válság van is, az új gazda­sági helyzet fokozatos javu­lásával el fog múlni. Viszont örvendetes, hogy komoly mű­vészi utánpótlás van és egyre több komoly tehetség férkő­zik a közönség kegyeibe. Ez jel arra, hogy a fellendülésben bízni kell. Biztos javulást re­mélek augusztus elejétől, mert úgy látom, hogy a közönség­nek ma fokozottabban kell a színház, mint valaha, leg­feljebb nincs még rá pénze. Az is lesz, mnert lassanként minden lesz, ami nem volt vagy ami ma még nincs. A színész babonás. Egyszer az esőt, máskor a meleget okolja a balsikerért. Biztosan most is így van. ’Mégis el kell hessegetni a pesszimizmust, mert sok színházban egészen kirobbanó siker észlelhető és ez annak a bizonyítéka, hogy a közönség szereti, nem hagyja el a jó színházat. A színházi válságot úgy tekintem, mint a háború utó­­rezgésének egyik természetes jelenségét. Mint minden más téren, úgy a színháznál is van válság. A kialakulás idejében élünk, amikor humán­zanak a a jelenségek. I­e a nyugalom megerősödésével elmúlik a vál­ság itt is, mint az egész vona­lon. Ebben biztos vagyok, mint ahogyan biztos, hogy a borúra derű, következik. Greguss Zoltán Kiss Manyi: Latabár Kálmán: Lukács Margit: Mezey Mária: Ráday Imre: Sárdy János: Somló Istvá­n.

Next