Színház, 1948 (4. évfolyam, 1-33. szám)

1948-01-01 / 1. szám

BALÁZS BÉLA: FILMKULTÚRA Az ötvenéves filmművészet születésnapi ajándékul aligha kaphatott volna értékesebb útravalót további fejlődéséhez, mint Balázs Bálnának, a költőnek és filmesztétának ,,Filmkultúra" című új könyvét. Ez a rend­kívüli és a művészet minden megnyilvánulására érzékenyen reagáló szel­lem már huszonöt évvel ezelőtt megírta a film elad esztétikáját és mű­vészet-filozófiáját. „Akkor a film — mint mostani művének előszavában megállapítja — a vásári mutatvány ősállapotában volt: művelt hagyo­mány és ízlés gátlásai nélkül, minden nap újat merő, zseniális ponyv­a“. Az akkori könyv ennek az új művészetnek törvényeit még nem szűrhette le gyűjtött tapasztalatokból, inkább az első jelek elemzéséből kellett a jövőbe következtetnie. Amikor Balázs Bélának ezt a mostani művét ismertetjük, helyesebb­nek tartjuk, ha az író szándékait a saját fogalmazásában határozzuk­­meg. Szerinte a film az utolsó évtizedek fejlődése folyamán letért saját új útjáról, amelyen az emberi élmények új területeinek feltárása felé nagy lendülettel elindult. ,,Azért érzem szükségét annak, hogy ebben a könyvben be nem váltott régi ígéretek számláit is benyújtsam. Ha azt akarom bizonyítani, hogy a film hűtlen lett önmagához, akkor meg kell mondanom, hogy voltaképpen micsoda ő önmaga.“ Mindjárt az első fejezetben lerakja alapját a filmesztétika erkölcsi felelősségének is. „­Népek lelki egészségének kérdése, hogy milyen fokú filmkultúrára tudjuk tanítani. Mégsem ébredtünk eddig felelőtlen és ve­szedelmes műveletlenségünk tudatára.“ A vaskos könyv az élet és elmé­let minden vonatkozásában vizsgálja a filmet, gyakorlati példákból le­szűrt tanulságokkal érzékelteti erényeit és hibáit, lehetőségeit és elkép­zelhető fejlődési vonalát, szilárd filozófiai alapjait vetvén meg egy új ■esztétikának. Beszél az orosz és általában az euró­pai filmművészet hatalmas előtöréséről és arra az örvendetes megállapításra jut, hogy az ■óvilág filmművészete erkölcsi tartalom és művészi céltudatosság tekinte­tében máris az amerikai elé vágott. Élményekben gazdag kalauz ez egy új és kellően még át nem é­rzett művészethez, a toll és az előadás hason­­líthatatlan mesterének vonzó és mindenki által könnyen érthető hangján.­ ­ Kálmán Jenő Feleki Kamillt civilben csak annyira is­merem, amennyire egy pár excellence színházi újságírónak egy divatos színészt ismernie illik. Nem tartozunk egy gene­rációhoz. Az a kapocs, amely a mi vilá­gunkban emberi emberhez fűz, nem alapszik vidám közös élményeken, együtt átélt tréfákon, ugratásokon, kalando­kon, nőügyeken és hajnalig tartó dári­­dókon. Merem állítani, alig tudok róla többet, mint amennyit a színpadon láttam belőle, de ez éppen elég, hogy úgy szeressem, mintha régi bizalmas barátok lennének. És minap, amikor játszani láttam a Doktor úr­ban, a második felvonás után spontán támadt bennem az az elhatározás, hogy felmegyek hozzá és közlöm vele egy ránézve kelle­mesnek ígérkező megfigyelésemet. Nevezetesen azt akartam neki meg­mondani, mennyivel hitelesebb számomra az a Puzsér, akit ő játszik, annál a Pu­­zsérnál, akit Molnár Ferenc, az akkor még szárnypróbálgató zseni irt meg nem kisebb színész, mint Hegedűs Gyula szá­mára. Eszem ágában sem volt kegyelet­­sértő összehasonlítást tenni a filozóf­­kedélyes pesti vagány akkori és mai meg­személyesítői között, de valahogy úgy érzem, hogy az a bálrendezői múlt, ame­lyet Molnár Ferenc nagylelkűen oda­csapott Puzsérunk priuszához, inkább valami kibékítő gesztus volt a színészi egyéniségében is grandseigneuri Hegedűs Gyula felé. A nagy színész akkori ala­kításáról már csak ködös és bizonytalan impressziókat őrzök, de merem állítani, hogy elragadó mi­voltában is nélkü­lözte azt az enyhe fokhagymaillatot, ami Feleki Puzsér­­jának pimasz ba­­juszkáját körüllengi. S bár ez csak egy eszmei illat, mégis szinte érezni véltem, amikor benyitottam a parányi sztáröltözőbe, ahol Feleki mintegy a maga mulatságára tovább élte Puzsér három felvonásra sűrített életét, megpörgetve és a levegőben elkapva égő cigarettáját. — Kamill — mondtam — te az operet­ten és kabarén át már évekkel ezelőtt eljutottál pályádnak abba a stádiumába, amely nemcsak a közönséggel és az igazgatókkal, de önmagaddal szemben is kötelez. Gondolsz néha arra, hogy mit szeretnél és főleg mit tudnál eljátszani ? — Azokat a szerepeket szeretem — feleli megkerülve az egyenes választ — amelyek könnyen és természetesen ját­szatják magukat. — Ez roppant kényelmes felfogásra és némi önbizalomhiányra vall. Nem is hiszem el neki első szóra. — Hogy Molnárnál maradjunk, aki­nek Puzsérja halvány s kövonalakban már egy későbbi és azóta klasszikussá vált figurára utal, nem volna kedved például... — Oh, Ficsurt boldogan vállalnám ! — És a Liliomot ? — Nem nem ! — tiltakozik szinte két­ségbeesetten. — Ez túlságosan merész vállalkozás lenne és valószínűleg még jobban kihívná ellenem a kritikát, mint ez a mostani szerepem. És lemondó mosollyal hozzáteszi: „Mit lehetne keresni egy ilyen össze­hasonlításon”? Izgalmában kilép a keskeny folyosóra és ott szaladgál föl-alá. Nyilván olyan kérdést találtam megpendíteni, amely már régóta él benne, ha eddig nem mondta ki még önmagának sem.­­ — Feleki úr, tessék a színpadra menni! — jelentkezik az ügyelő. — Hát akkor — mondja szinte meg­könnyebbült mosollyal — búcsúzom is. Megcsókol és elindul. A küszöbön azonban megfordul és szégyenlősen, kis­fiúsan, ami sehogysem ülik Puzsér kan­­dúrbajuszához és halkan,­hogy még az Öltöztető szabó se hallja, ezt mondja : — De azért ha nagyon rábeszélné­nek ... értékes védőpajzs a nőnek a szépsége. Érdemes tehát egy ke­vés fáradsággal és még kevesebb költ­séggel megszerezni azokat az előnyöket, amelyeket a legmo­dernebb eljárással készült N­drafit Super -Arokrém biztosít. Lefekvés előtt kenje be arcát vékony rétegben és már egy hét múlva cso­­dálatos eredményt ér el. Szárazbőrűek nem nélkülözhetik. Ára csak 6,80 forint. BAEDER SUPERMINŐSÉG !

Next