Színházi Élet, 1916. február 13–20. (5. évfolyam, 7. szám)

1916-02-13 / 7. szám

12. oldal sam­Áil­tier A Wiesenthal-nővérek Budapesten. A táncznak sok ezeréves története van, akárcsak a dalnak. Szédületes elgondolni is azt a hatalmas fejlődést: az első táncz­lépésektől, a mai tánczművészetig. Pedig még ma sem értünk el a tetőponthoz. Sőt mintha még csak legelején volnánk annak az útnak, mely az igazi tánczművészethez fog vezetni. Még csak elején vagyunk az útnak és a derekát még az úttörőknek kell járhatóvá tenniök. Kevesen csak néhányan vannak azok, akik sejtetni képesek velünk azt, hogy milyen lesz a jövendő táncza, az a táncz mely a kisérő zenével egybeölelkezve, igaz művészetet képez. Az igazán hivatott és uj utak ezt kereső tánczművészek között a legelső sorokban van helyük a Wiesenthal nővé­reknek. A Népoperának köszönhetjük, hogy gyönyörködhetünk bennük. Márkus Jenő tanácsnok, Budapest legújabb színház­igazgatója a rövid néhány hét alatt be­bizonyította, hogy betartja programmját, melynek alapelve az­ igazi művészethez juttatni a pesti közönséget. A Wiesenthal nővérek két tánczestélye igazi, eseményszámba menő művészi szenzáczió lesz. Február hó 15-én és 16-án kedden és szerdán, esti nyolc órai kezdettel tartják meg a két estélyt. Nehéz beszámolni ezekről a tánczokról, mint ahogy nehéz dolog volna egy-egy finom, hangulatos költeménynek tartalmát elmondani. Wiesenthal jelmezeket Huber Elza tanította be őket és Adolf tervezte. A be­tanítás nagy elméleti tudásra, a jelmezek tervezése sok ízlésre, megértésre és igaz művészetre vall. A karmesteri pálc­a is jó kezekben van. Stefanidesz Károlynak újabb alkalma lesz arra, hogy kivívott sikereinek számát gyarapítsa. A Varázsfuvola-nyitány után, karzene, Teréz finom zenéjére Wiesenthal Elza és Berta tánczolnak. „Kis keringő" így jelöli a műsor ezt az első számot, mely mindjárt az első taktusok után meg fogja értetni a közönséggel, hogy milyen nagyszerű uj felfogásokat képviselnek, a tánczművészet­ben a Wiesenthal-művésznők . . . Beethoven : Écossaise. Tánczolják : Wiesenthal Elza és Berta, Rueff Grete, Scharler Hedwig, Sieser Annie és Wiesenthal Márta. A mesterek táncza, tanítványaikkal. És a tanítványok, bebizonyítják, hogy méltók mestereikhez. Következik : Kreuler Frigyes, Régi strófák. Majd Bizet zenéjére feledhetetlenül bájos menüettet tánczolnak: Rueff Grete, Scharler Hedvig, Wiesenthal Márta. ból Aztán a műsornak művészi szempontok­igen tanulságos része következik. Gyakorlatok, kisérő zenéjét összeállította Wiesenthal Elza. Tánczolják Wiesenthal Berta és a tánczkar. A bemutatott gyakorlatok az alaplépések és mozdulatok egyszerű összekötései és főleg az a czéljuk, hogy úgy a ritmus és a dallam megértését, mint a zenei moz­dulat megértését kifejlesszék és megértsék. Arra szolgálnak, hogy a zene legtelje­sebb tartalmát testünkkel a maga valójá­ban kifejezésre juttassuk. E gyakorlatok után kétszeres élvezettel nézzük a műsor további számait. Weber : Felhívás a táncra; Schumann karnevál-séta; Rubinstein Spanyoltáncz; Strausz József Női sziv-polka magyar; Strausz János Tik-tak gyors-polka . . . A pesti közönség hálás lehet a Nép­opera igazgatóságának és a Wiesenthal nővérek produkczióit követő tapsok jó­része az igazgatóságot illeti, mely módot­ nyújtott erre a két tánczestére.f^r * TZ

Next