Színházi Élet, 1916. november 19–26. (5. évfolyam, 41. szám)
1916-11-19 / 41. szám
k 2. oldal I SZINHÁZI ÉLET I ráni gyorsaságával — a kabaré elérte azt, amit ez a műfaj egyáltalában elérhet. A Modern Szinpad volt Európa legjobb kabaréja. Sajnos, idegeneknek ezt nem igen tudtuk megmutatni, hiszen * éppen a kabaré az a műfaj, amelynek p? élvezetéhez a nyelv teljes birtoka ki- fi? vontatik. De mi magunk, akik kinn jártunk külföldön, és közülünk azok, akik " tökéletes német tudással ültek be a bécsi és berlini kabarékba, akik teljes francia nyelvérzékkel mentek párisi kabaréba, akik gazdag angol képzettséggel néztek londoni kabarét, azok mind bizton látták és tudták, hogy a magyar teljesen kabaré vezet. A bécsi kabaré ordenárévá züllött, a berlini lumpos és esetlen, a francia elmés, de trágár, az angol egyenesen ostoba. A mi kabarénk viszont megcsinálta azt a csodálatos dolgot, hogy megtanulta a bécsitől kedélyes, a berlinitől vicces az angoltól gazdag, a franciától graciózus lenni, maga azonban megmaradt színmagyarnak. Az utóbbi időben de különösen a legutóbbi évben mióta Bárdos Arthur keze fogta össze a pompás gárdát, a magyar kabaré már túlnőtt a saját fején. A legfinomabb és legkedvesebb szórakozóhely volt. Dalai a maguk nemében tökéletesekké csiszolódtak szövegben és muzsikában egyaránt. Kis tréfái a humor ragyogó pazarságát ontották. Apró drámái a legnagyobb tragédiák feszültségét tudták a maguk öt percére kelteni. Játékstílusa a kabaré tarkaságának minden színében nagyszerűen kifejlődött. Ez a flottta a fejlődésnek a túltömött gazdagság érzését keltette. Meg lehetett figyelni, hogy heteken keresztül minden áldott este táblás ház volt. A kabarédarabok, amelyek azelőtt harminc előadásra voltak ítélve, kezdtek Medgyaszay Vilma Mészöly felv. áá i < Jfl V J « 9