Színházi Élet, 1917. február 4–11. (6. évfolyam, 6. szám)

1917-02-04 / 6. szám

VI. évfolyam. 1917. február 4-től február 11-ig. 6. szám. SZINHMI ELET r * Hirdetések di­­szabás szerint Előfizetési árak: kotta-melléklettel Budapect és vidékre Egészévre 14.- kor. Félévre 7,5(1 ) Negyedévre 4.— ) Hirdetések di­­szabás szerint Előfizetési árak: kotta-melléklettel Budapest és vidékre Egészévre 14.- kor. Félévre 7,5(1 • Negyedévre 4.—­­ Előfizetési árak: kotta-melléklettel Budapest és vidékre Egészévre 14.- kor. Félévre 7,5(1 • Negyedévre 4.—­­ Egyes szám­ára : Budapesten és vidéken 40 fillér. Egyes szám­ára : Budapesten és vidéken 40 fillér. Egyes szám­ára : Budapesten és vidéken 40 fillér. ILLUSZTRÁLT SZÍNHÁZI MŰVÉSZETI ÉS MOZI HETILAP MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP REGGEL az összes budapesti színházak egész heti színlapjával. Felelős szerkesztő: INCZE SÁNDOR. Szerkesztőség és kiadóhivatal : Erzsébet-körút 24 Telefon 34—97 Prielle Kornélia szerepei. (1826-1906) Ábrányi Emil mondja el Prielle Kornéliáról azt a kedves kis történe­tet, hogy egy párisi utazó egyszer játszani látta őt, egyik híres szerepé­­ben, Sardou : Utolsó levelének, Su­sanne-jában. A francia embert, ki nem is értette a magyar szót, annyira el­bűvölte a művésznő elragadó játéka és finom csevegése, hogy az előadás végén lelkesen felkiáltott: «Míg Ma­dame Prielle játszott, azt hittem, a Cornélie Francaiseben vagyok.» A párisi utazó elmés bonmotja, akár megtörtént dolog ez, akár nem, igen találóan jellemzi Prielle Kornélia felejthetetlen művészetét. Gyakran mondogatták róla, hogy magyarul be­­szélő francia színésznő. Valóban az is, a szó legnemesebb értelmében. Kivételes, előkelő és fölötte graciózus jelenség, felruházva mindazzal a hó­dító eleganciával, s különösen a cse­vegés, a causerie nagy művészetével, melyben a franciák oly páratlanok. Ennek a finom, könnyed, francia tár­salgási tónusnak a mestere: P. Kor­nélia. S ez kiváló érdem oly korban, melynek ízlésén a német dráma par­thetikus előadási modora uralkodik. Sziniirodalmunk a mult század elején még a német sentimentális drámából táplálkozik. Azonban a 30-as, 40-es években, már a francia romantiku­sok , Victor Hugo, Dumas pére domi­nálják a magyar műsort. A 60-as években azután teljes uralomra jut a francia társadalmi szinmű és vígjáték, melynek ifj. Dumas, Seribe, Sardou, Feuillet, Augier, Pailler­on az uralkodó csillagai, s Prielle Kornélia a főalakja. Természetesen túlzás volna azt állí­tani, hogy a francia szellem nagy dia­dala egyenesen Prielle Kornéliának köszönhető. Európai áramlat ez. A bé­csi Burgszínházban Laube direkciója alatt, csaknem annyi francia darabot játszanak ezidőtájt, mint Párisban,­­vagy Budapesten. De az kétségtelen, hogy a francia dráma leghivatottabb interpretálója a mult század magyar színpadán: Prielle Kornélia. A magyar színészet­­ hercegnője, marquisnője» amint Prielle Kornéliát nevezni szokták,­­ atyai részről francia származású. Nagybátyja gárdakapitány volt a francia hadseregben, a nagy­atyja francia emigráns, ki a 18. szá­zadban telepedett meg Magyarorszá­gon. Az édesapja Prielle József, már­marosszigeti szíjgyártó, azonban már tősgyökeres erdélyi, magyar asszonyt vett nőül. De hiába, a francia vér

Next