Színházi Élet, 1917. október 7–14. (6. évfolyam, 41. szám)

1917-10-07 / 41. szám

8. oldal SZÍNHÁZI ÉLET­ nak, nagy metamorfózisának történetét. Hogyan volt lehetséges, hogy egy ope­­rett a színházból máról holnapra a legkitü*­nőbb drámai színház legyen? Beöthy­ászl­ó mesteri kézzel vitte keresztül a nagy változást. Friss, fiatal erőkből első­ rendű gárdát toborzott össze és igazga­­tói működése első percétől kezdve a jobbnál jobb előadásokat produkálta drá­­mai színházában. A Magyar Színháznak egyéni, sajátos stílusa lett, modora isko­­lát csinált, kiállítását, játéktempóját eg­­­­szerre kezdték utánozni. A színháznak évről évre meglett a maga nagy sikere, a száz előadásnál többet megért darabok száma egyre szaporodott. A lefolyt évtized legnagyobb sikerei: Földes Imre darabjai, a „Császár kato­­nái" és a „Hivatalnok urak", Molnár Fe­­renc „Farkaska, Biró Lajos „Sárga liliom" és „A rablólovag­" című darabjai, Dré­gely Gábor „Szerencse fia" és „Kisas­*­szony férje" című vígjátékai, Bródy Sán­­dor „Lyon Leo"-ja. Tekintélyes részt fogl­­al le a sorozatos előadások sikerében Hevesi Sándornak a Jókai-regény­ekből írt színművei: „Az uj földesúr", „A ma­­gyar nábob" és a „Kárpáthy Zoltán" és nem hagyhatók figyelmen kívül azok a külföldi darabok és klasszikus drámák, melyeket a Magyar Színház kitűnő gár­­dája juttatott nálunk diadalra: Rostand „Sasfiók"-ja, Maeterlinck szimbolikus drámája, a „Kék madár", Ibsen drámai költeménye „Peer Gynt", továbbá Goethe Faustba és Shakespeare Flams lettje. A szűkszavú, puszta felsorolásban gyö­­nyörűen alakul ki a színház évtizedes munkássága. Hogy ilyenné lehetett és ilyen maradhatott, az Beöthy László igaz­­gatói zsenialitása mellett annak a kitűnő művészseregnek köszönhető, amelynek összetoborzása szintén az igazgatás vezér érdeme. Tíz évvel ezelőtt nemcsak a ma­­gyar színműírók megértő és pártoló színi háza, hanem a fiatal magyar színésztehető­ségek felkaroló­ja is lett a Magyar Színház. T. OLÁH BÖSKE, SZILÁGYI RÓZSI, SA­ÁR­Y RÓZSI, BAZÁR GITTA

Next