Színházi Élet, 1918. február 17–24. (7. évfolyam, 8. szám)

1918-02-17 / 8. szám

VII. évfolyam 1918. február 17*től február 244g Előfizetési Arak kotta-melléklettek­ Budapesten és Vidéken Béc« írre . 32 - K Bt«" " Péterre Nefytdtrr« . ** 8. szám Egy szám ára : Budapmtn Qa ii Tidéken O0 fillér 16. W K­S.10 K ILLUSZTRÁLT SZÍNHÁZI, MŰVÉSZETI ÉS MOZI HETILAP ME­GJ­ELENIK MINDEN VASÁRNAP REGGEL Felelős szerkesztő INCZE SÁNDOR Hirdetések mm.­sora 80 fillér SzerkesztSim­: Erzsébet«körut 24 Telefon 34 - 97 Eladó'ilvnnal: Erzsébet»körut 29 Telefon 74-66 Jl színházjegy ára Irta: Harsányi Zsolt. V­alaha régesrégen, még a béke« állapot legendás idejében egy korona volt egy spulni cérna, ha drága volt. Ma huszonnégy korona. Ugyanabban a régi idő»­ben öt koronáért jelen lehetett lenni színházban. Ennek az ötkoronás jegynek a a cérna-arány szerint ma százhúsz koro­­nába kellene kerülnie. Hogy lehet az, hogy mégsem százhúsz koronáért árulják a támlásszéket? Különös tünemény, hogy a színházjegy nem drágult a többi cikkekkel azonos tempóban. A kávé és a kalapselyem ára a fantasztikum legmagasabb fokait veri, a citrom már túl van azon a földi hatá­­ron, ahol a dolgoknak egyáltalában áruk van és ezenközben a színházjegy csodá­­latos nyugalmasan viselkedik. Mindennek van oka. Ennek is van. Sőt mindennek több oka szokott lenni. Ennek is több van. A legfőbb oka a konjunk­­túra. A színházjegy azért nem mert nagyon sok színházjegy kell, drágult. Ami heves ellentmondása a kereslet és kínálat viszonyáról szóló nemzetgazdaságtani tör­­vénynek. De nincs törvény kivétel nélkül. Még a fizikában is van kivétel: a víz, amely könnyebb lesz, ha befagy és ter­­jeszkedik. Hogyne lehetne kivétel a szín»­ház, amely világéletében csillogó követke­­zetlenség volt, színes hűtlenség és illúzió? Mindenki tudja, hogy békében rosszul mentek a színházak. Ők is keservesen sínylődtek a háborút érző gazdasági depresszió kínos súlya alatt. A színházi üzletek tulajdonosai, miközben ország­­szerte röpítették szét a táblás házakról szóló kommünikét, irodájuk titkos belse­­jében annak az elvnek alapján gondol­­koztak a vállalkozásukról, hogy a normá­­lis színházi üzlet rezsije körülbelül ötven százalékát teszi ki a teljes­­ jegybevételi képességnek. Ez olyan üzleti maxima volt a szinházi világban, amelyet kőbe vésett törvény gyanánt tiszteltek. A szín» házi vállalkozás egészen csinosan prospe­­rált, ha esténként valamivel nagyobb kö­­zönsége volt a félháznál. Félház! Képzeld el ezt, nyájas olvasó, ha ugyan a fantáziád elég erős arra, hogy a mai idők vasárnap reggeli pénztár»vere« kedéseinek benyomása alól szabaduljon. A félház azt jelenti, hogy húsz páholy közül tízben ülnek csak, hogy a földszin­­ten sorok és sorok egymásután üresek, csak az első sorok vannak tele, a többibe az ügyes pénztáros úgy helyezte el az embereket, hogy legalább mutassanak va­­lamit és lehetőleg kevés teljesen üres folt rikítson a ritkás erkélyközönség szemébe odalentről. Ma a hirdetőoszlopok szín» lapjain vörös nyomtatott sorok jelentik ki előkelő ridegséggel, hogy az e heti összes előadásokra minden jegy elkelt. És ez így megy napról napra, hétről hét­­re, hónapról hónapra. A színházi vállal­­kozások prosperálási elve elavult, ma egészen más egy színház üzleti lélek­ tana. Ma a színház akkor is aranyba» nva, ha a napi kiadások a bevételi ké­­pesség hetvenöt százalékát teszik is ki. A színház nyersanyaga is drágult. Még­pedig­,nem csekély mértékben. Drá­­gábbak a színészek, megfizethetetlenül drágábbak a díszletek, a jelmezek tíz­­szeres összegeket esznek meg, bútor, paróka, minden egy és más együtt drá­­gult a többi cikkel, fűtés és világítás rengeteg pénzt emészt. De a színház nem kénytelen ezt a drágulást a közön­­ségével megfizettetni, az erőviszonyok megváltoztak, az üzleti egyensúly módo­­sult: a színház szolid vállalkozás tud maradni akkor is, ha a rezsijét nagyobb bít­ja. A rezsi nem huszonöt százalékkal lett

Next