Színházi Élet, 1918. március 17–24. (7. évfolyam, 12. szám)

1918-03-17 / 12. szám

SZÍNHÁZI ÉLET 45. oldal Tájfun Lengyel Menyhért világhírű drámája filmen a Mozgókép­ Otthonban Rendezte: dr. Lázár Lajos ... Új moziplakátok jelentek meg Bu­­dapest utcáin, melyeknek ragyogó színű hatásai és a kép művészi elgondolása finom és megkapó stílusérzékkel adják azt a csodás, keleti világot, amit a Táj- fun jelenetei festenek elénk. A plakáton egy fátyolba burkolt női alak áttetsző selyem leplét borítja egy kis japán em­­berre, — jelképezve ezzel a Nő diadal­­mas erejét, — míg a háttérben egy óriás Budha»szobor lábainál japánok ezrei imádkoznak... Kifejezőbb és szí­­nekben, megoldásban gazdagabb plaká­­tot még nem látott Budapest közönsége. És amilyen művészi készséggel s­zol­­gálja a plakát Lengyel Menyhért világ» h­írű drámájának alapgondolatát, épp oly mesteri, brilliáns keretben bontakozik ki a Tájfun minden színpompás, drámai eseménye, oly nagyszerű és plasztikus képhatásokban csillog, és zárkózott japán lélek a halk, csöndes beilleszkedése az európai miliőbe. A filmen ugyanis egy rutinos, művészi erejű kéz megkapó vo­­nalakban kelti életre Tokerámot, akit megszédít egy európai nő ifjúsága és szépsége és aki a szépséges nőért meg­­feledkezik kötelességéről is. De a kérlel­ hetetlen Végzet keményen sújt le a má­­moros megfeledkezésért: Tokerámo ön» kezével öli meg azt a nőt, akit az életé­­nél is jobban szeret. A halálos izgalmak azonban megőrlik a SZÍVÓS japán szer­­vezetet is és Tokerámo, amikor befejezte nagy művét, örök álomba szunnyad . . . Az orvos, aki meg akarja még menteni az életnek, nem engedik hozzá. Toke­­rámo betöltötte hivatását, vétkezett és áldozza fel hát most életét is Nippon»­ért . . . Az akciók drámai hatása lebilincselő és páratlanul izgalmas, amit a festői je­­lenetek egész sora tarkít. Látunk a film­ben eredeti japán felvételeket és a Ke­­let varázslatos bűbájjal bontakozik ki: japán utcák zajos életét lopja a vászonra a fotografáló gép, japán mezők eleve­­nednek meg színes képekben, hullámos vizek rohannak kavicsos medrükben, ki­­csiny faházak vonalai ívelnek, melyek­­nek papirfalai mögött kedves mosolyú, finom kis gésák álmodják át az életün­ket... Az európai miliő ábrázolásánál gyönyörű a díszes kiállítás: minden je­­lenetben pazar fényűzés és a művészi ismeretek gazdagsága uralkodik, amik közül különösen a japán szoba csoda- szép berendezése emelkedik ki. A „Tájfun" filmen hűen követi a színdarab drámai menetét, sőt a fordulatokat sok újszerű beállítással emelte a rendezői genialitás. Most, hogy már második héten kerül a legzajosabb külső siker mellett bemuta­­tásra a Lux-gyár ragyogó alkotása a Mozikép­ Otthonban, bizonyos, hogy ilyen nagyszerű eredménye lesz a filmnek nem­ csak a vidéken, hanem az egész világon is, mert ez a film elviszi a művészi pro­­duktivitást az emberi társadalom olyan rétegeibe is, ahol a könyvek holt betűi, és az értelem megnyilatkozása­: az ele­ven szó még nem tudott eddig elég killő túrát elhinteni. A „Tájfun" -film főszereplői közül leg­­nagyobb elismerésünk Tokerámo szerep­­lőj­ét illeti: Rajnay Gábort, a Nemzeti Színház nagy művészét, aki sok eredeti­­séggel és finoman játszott. Kerner fia, Matyasovszky Ilona volt, mint meleg, odaadó és asszonyosan szerelmes nő. Hempel Teri szerepében igen Borda Juci, egy szép, fiatal japán tetszett leányt pedig kedvesen játszott meg M. Szirmay Hajnal, Josikavát a németek híres Karl Götz­­ je alakította, Ilironári — Lothar Mendes volt, mig Dr. Franz Ferdinand Lindner írója kitűnően sikerült. A japán orvost Harmath alakította. A Mozgókép»Otthon minden előadásá»­ban óriási hatást kelt Bálint Béla művé­­szi éneke. Bálint ugyanis Reményi Béla hangulatos stílszerű betétdalát énekli, ott, ahol a japán szoba»jelenet van. A dal szövegét Somlyó Zoltán írta. A „Tájfuri"»filmet ragyogó művészi készséggel, alkotó erejének teljességében formálta művészi keretek közé dr. Lázár Lajos, a Lux»gyár éleseszü és iroda" meglátásu igazgatója, akinek neve a ,,Tájfun"»film kapcsán ismert lesz az egész kultura világban. AZ ORLEANSI SZŰZ FILMEN. A ma» <dyar, diákok és diáknők egy sokat hallott tör­­ténelmi eseményt fognak rövidesen a filmen látni. A franciák nemzeti hősnőjének az or­­leánsi szűz (Jean d'Arc) meséjét dolgoztuk föl a filmre. Az 5 felvonásos történelmi mű rövidesen kerül a m­agyar közönség elé.

Next