Színházi Élet, 1918. április 7–14. (7. évfolyam, 15. szám)
1918-04-07 / 15. szám
SZÍNHÁZI ÉLET 7. oldal nárium, a filmdramaturgia törvényeinek megfelelően jó és játszható. Mert a film sikere nagymértékben függ a szcenáriumtól. Ennek úgy kell megírva lennie, hogy azt filmszerűen játszani lehessen. Ne dialógusok vezessék és magyarázzák a cselekményt, hanem kizárólag az akció, a filmdarab legfőbb éltető eleme. A moziszínjátéknak tehát az az alapja, a titka, vájjon a színész jól játszható szcenáriumot kap-e vagy sem. Ez már nagyon sok, de még nem minden. A filmszínésznek sokat kell önmagát látnia a vásznon, önmagát kell tanulnia, korrigálni, fejleszteni a játékát, igazságosan kell megbírálnia önmagát, mit tud és mit kell még tudnia. Amíg pedig a filmszínész eljut végre odáig, hogy érti a mozijátszás művészetét minden részvészével együtt, addig csak egy tanáccsal szolgálhatok számára: mindenben szorosan a rendező instrukciói szerint cselekedjék. Mert a filmrendező kezében a filmszínész olyan, mint egy marionett- bábu, amelyet vezetni, ide,oda rángatni kell, hogy jót, szépet, hatásosakat, érthetőt és mindenekfölött művészit érjen el vele. Hogy a filmszínész mennyire rabja kell hogy legyen a rendezőnek, arra nézve elmondok egy esetet, amelynek évekkel ezelőtt szemtanúja voltam Kopenhágában. A Nordisk hatalmas atelierjében egy alkalommal Psvlandernek egy börtön« jelenetet kellett lejátszania . Richard Davidson, egy jeles dán rendező, eljátszotta a világhírű mozinagyság előtt az egész szcénát elejétől,végig a legapróbb részletekig s Psylander szó nélkül követte a rendező utasításait. Izgatottan figyeltem a kulisszák mögül s megdöbbentem, amikor a rendező, próbálva a jelenetet Psylanderrel, ezt ide«oda lökdöste, rángatta, kiabált, ordított rá, a mozi legelső művésze pedig a legnagyobb nyugalom» mai, szó nélkül alkalmazkodott a rendező minden kis instrukciójához. A felvétel végén Psylander, látva az • én kérdő és csodálkozó tekintetemet, igy> szólt: „Sie dürfen darüber nicht staunen. Ein Kinoschauspieler muss so arbeiten, Er muss dass tun, was ihm dass Wissen' und das Herz des Regisseurs diktiert". Nyilvánvaló tehát, hogy a filmszínész csak akkor képes tökéleteset produkálni, ha megnyeri magának társul a rendezőt, a dramaturgot, sőt az operatőrt és interior tervezőt is. • Mindenkor dolgos munkása, lelkes harcosa voltam annak a kis csapatnak, amely a hazai film ügyének tökéletes bev*dését tűzte ki feladatául. Kitörő örömmel fogadtam mindenkit, aki csak egy kis eredetiséget hozott magával, aki csak valamelyest is javította és előbbre vitte a mi dolgunkat. Gyönyörűséggel nézem a magyar film mai forradalmi korszakát, amelyet néhány ambiciózus és hozzáértő ember irányít, vezet, hogy megalapozzák azt az utat, amelyen haladva, bizonyosan el fogunk érkezni az ideális jövőhöz, az abszolút tökéletes, irodalmi, művészi és technikai filmhez. A Nemzeti Színházban az első shakespear» előadás: 1837-ben volt. Szinre került a Mak» ráncos hölgy, a „Szerelem mindent tehet" cimmel. Ford. Komlóssy Ferenc. A . GÓTH ANNIE a Star filmgyár művésznője