Színházi Élet, 1918. április 21–28. (7. évfolyam, 17. szám)

1918-04-21 / 17. szám

2. oldal SZÍNHÁZI ÉLET nyokkal megáldott szervezet. Szinte azt mondhatnám, hogy a mai pesti utcai izs­lés számára, amely fájdalom, egyre in­­kább színházi ízléssé kezd lenni, túlságos­­an nemes jelenség is. Paulay külső lé­­nyének van azonban egy veszedelmes versenytársa: az ő szelleme. Ez a nő diadalmas cáfolata annak a különben is téves elméletnek, amely szerint a nagyon szép nők rendesen mérsékelt értelmiség­inek volnának. Páratlanul gyors észjós­zása, az Ítélőképességnek férfiaknál is ritka fejlettsége s a beszédnek valami könnyed s mégis tartalmas jellemzi szellemi lényét. Nem művészete egyszerű csevegő­s, nem is tudákos blaustrumpf, még kevésbé holmi a passszólamokkal felcifrázott társalgású korzódémon, ha­­nem a nagy francia szalonok egy vélet­­len Pesten kivirult női intellectuellesje. Nos, képzeljük most ezeket az érté­­keket megszorozva Danteval és Goethe- vel, vagy olyan frissebb, maibb értékek­­kel, mint Kiss József, Kosztolányi, vagy Ignotus s fogalmat nyerünk a pénteki est nyújtotta élvezetről. Mert, valóban, a költő termelte kincseket megszorozta, halványra emelte Paulay szavaló művé­­szete. Én már hallottam tőle költeményei­ket előadni szűkebb körben s igy már tudtam, hogy ennek a nemes művészet­­nek a virtuóza, de az, amit ezúttal hars mine költeménynek, köztük néhány hos­­­­zú balladának és hősköltemény fejezeté­nek elszavalásával produkált, az engem is meglepett és elragadott. Fizikai teljes­sitménynek is nagyszerű volt ennek a versniagarának a lezuhogtatása a közön* ségre, mely kéjesen, némileg ájultan lu* bickolt a rímek és rithmusok hullámai* ban, mint ahogy az ember a tengerparti hullámverések árjától és lökésétől boldos­gan esik hanyatt. De e nagy fizikai tett* nek keretén belül mennyi művészi érték bontakozott ki! Paulay szavalása a leg* finomabb elefántcsontfaragványokra s a legmonumentálisabb építészeti alkotás sokra egyaránt emlékeztet. Páratlan ér* telmességgel tagol, hangsúlyoz, ad nyo­­matékot, állít az előtérbe, oszt el fényt és árnyat. A nagy kérdést, hogy a verset inkább elénekelni kell-e, a rímeket és rithmust erősen kicsendítve, avagy ezeket a formai elemeket külön nem hangsú­­lyozva, inkább logikusan tagolni, megs oldja a bölcs középút választásával. Nála a rím, a ritmmus, a strofikus szerkezet épp úgy érvényesül, mint a pont, a vesz« sző, az értelmi tagolódás. S ízlésesen óvakodik attól, hogy a dobogón, ahol nincsenek kulisszák, amely nem egy kül­­ön világ, mint a színpad, hanem csak a terem egy kiemelt és elhatárolt területe, túlságosan eljátssza, elszínészkedje a költeményt. Arcjátékot, taglejtést is csín­­ján és rendkívüli ízléssel alkalmaz. Igaz, hogy ez a mértékletesség adja meg éppen arcjátékának finomságát és bensőséges­­ségét. Különösen szájának mozgása vég­­telenül finom és nemes. Ez a száj, ha a legszebb verseket is szavalja, vetekszik szépségben azzal, amit mond. A hússág jegyében,­­mint valami zsúf­folt tűzijáték, sziporkázott le a pénteki produkció. Gazdag, a halmozottságig gazdag volt a programm, a hatások, az érzéki és szellemi hatások torlódása volt NIRSCHY EMILIA az Operaház primaballerinája Papp Rezső felv.

Next