Színházi Élet, 1918. szeptember 22–29. (7. évfolyam, 38. szám)

1918-09-22 / 38. szám

14. oldal SZÍNHÁZI ELF­I A Rákóci-harang Ezen a héten lesz a Nemzeti első bemutatója, mint a Nemzeti Szinház Szin* házhoz illik és méltó: magyar darabbal. Még­pedig olyannal, amely nemcsak a szerzője szerint magyar, hanem izig* vérig­az, tárgyában, történetében, lelké*­ben, alakjaiban, minden mondatában. A szerzője Marjay Ödön: új ember a Nemzeti Színházban és új ember a szín* padon egyáltalában, de amit az­­omban eddig termelt, méltó arra, iroda, hogy megbecsülő figyelem és komoly várako­­zás fogadja első drámai művét. Két Ino* vellás kötete jelent meg eddig a „Kelet fia" és az „Aranyszájú Zongh'" cimmel s bennük erőteljes és érdekes elbeszélőt ismertünk meg, aki igaz és becsületes nézéssel látja és irja meg a maga embe*­reit, legkivált a magyar föld népét. Igaz*­ságosan irja jó és rossz tulajdonságaiban egyaránt. Ismeri a magyar földet s nem* csak az isten áldását, hanem az emberi indulatokat is, amelyek rajta megterem* nek. Ennek a két kötetnek nem kritikában és az irodalomválogatók csak a kis körében, de a nagyközönségben is teljes sikere volt. Ezeken kivül — s ezt Marjay a szinműíró jellemzésére nagyon fontos, kitűnő ismerője a színpadnak, d­e hoz­­záértésének és tudásának sok esztendő óta adja bizonyságát, mint a „Budapest" című lap szinházi kritikusa. Ilyenfajta irá*­saiban a modern szinpad és a modern dráma nagy készültségű és finom izlésü ismerőjének mutattak be. Nagyon természetes, hogy Marjay ez első szinpadi művében szintén a magyar földhöz és a magyar néphez való hajlan­­dóságait hozza el s e háromfelvonásos szinmű izgalmas és gyorsan perdülő tör­­ténetében mutatja meg megint egyszer, hogy igazi irodalmi eszközökkel, népi szinműves hazudozás és kendőzés nélkül is lehet szépet, finomat és érdekeset alá­kötni. A „Rákóczi harang" Debrecen város harangja, melynek komor kongása elhal* lik mindaddig, ameddig debreceni civi* sek földje terül el. Az a föld, mely tulaj­­donképeni hőse ennek a darabnak. In­­kább hőse, mint Andriska Gábor, a sze­­gény gépész, a szerelmes gépész, aki Amerikát járja meg s visszajön a földért, mikor megtudja szerezni, inkább, mint a párja Eszti, aki évek vergődésében és kínlódásában érzi, hogy ez a föld hogy áll útjába a vágyainak; — az apjával, aki majd belepusztul haragjába és fáj*­dalmába a földért és megtud békülni ha­­lálos gyűlölködéséből — a földért. A föld, a föld! Ez minden — ebben a világ* ban. Ez ad tisztességet és becsületet, sze­­rencsét és boldogságot. Ez áll minden szivek központjában, minden indulatok titkos vagy nyílt rugójaként. S e szerel­­mes történetben, a föld az intrikus, amely szétválasztja az epedő szivek­t és végül ő az, aki össze is hozza őket. Mar* jay nagy ízókészsége tökéletes és eleven élettel teli figurákkal tudja benépesíteni ezt a földet. Gazdag változatosságban vonulnak el előttünk e magyar föld em* berei, maradi ragaszkodásai és legkise­bb* jeikben is mohó vágyakozással e föld iránt. Érdekes történet, nagyszerű ada* tok, és komoly értékű mondanivalók — ezek Marjay legfőbb érdemei első szin* padi művében — s még valami, ami szin*­tén ide tartozik — az alakjai hálás és szép színészi feladatok is. A Nemzeti Színháznak jó alkalom „A Rákóczi ha* rang" — hogy D. Ligeti Juliska, Rózsa­hegyi, Gyenes és S. Fáy Szeréna megint egyszer és így együtt a magyar falu ked­­ves életével töltsék meg a színpadot. A MARIAY ÖDÖN

Next