Színházi Élet, 1919. május 4–10. (8. évfolyam, 18. szám)
1919-05-04 / 18. szám
22 SZÍNHÁZI EEEM Repülőgép és gőzhajó a színpadon Nemcsak a háborúnak van technikája. Vigasztaló, hogy az emberek másra is használták a feltaláló és konstruáló tehetségüket, mint öldöklő szerszámok kieszelésére. A színpadi technika ma már csodákat tud. A csodák azonban csak kifelé csodák, a nézőtér számára. Hátul a szinpadon mindennek elmés és érdekes megoldása van. Kolumbus itt tojástőzsdét nyithatna az egyszerű és frappáns ötletekből. Európa legnagyobb kiállitásos és trükkös színháza ma a párisi Chatelet-színház. Ennek egy-egy revüjében a ravasz gépezetek és trükkök olyan sora fordul elő, hogy a darab lehetőségekben szinte a filmet éri utol. Itt van például a Chatelet egy régóta ismert műsordarabjai „Les aventures de Gavroche" című revü. Ebben többek között két meglepő jelenet fordul elő. Először is : megjelenik a színen egy igazi repülőgép, balról beszáll a színpad fölé odarepül egy ház tetejéhez, a repülőgépen ülő két ember beemeli a gépbe azt a hölgyet, aki a háztetőn várja a szöktetést, aztán a gép ismét megindul és eltűnik. Egy másik jelenetben Gavroche és társai viharos éjszaka a nyilt tengeren hányódnak egy kis csolnakon. Egy nagy hadihajó észreveszi és üldözni kezdi őket. Megjelenik a színen a hatalmas hajótest, de épen mikor a csolnakhoz érne, felrobban és elsülyed. Ez a két jelenet a nézőtérről nézve egyszerűen megmagyarázhatatlan. A színpadról nézve azonban igen logikus és egyszerű. A repülőgép természetesen nem repül.Ha minden este repülne, mégpedig ilyen pontosan, akkor ez volna a világ legjobb gépe a legjobb pilótákkal. Ide viszont a gép igazi. Pontos modellje Wilbur Wright repülőgépének, saját motorral dolgozik. De viszont olyan sínpályája van, mint a hegyekben gyakran látott drótkötélvasútnak. Ezt a pályát elmés szerkezettel fel lehet húzni a zsinórpadlásra és minden este, mikor a repülő jelenet következik, le lehet engedni. A pálya maga nem látható, mert ügyesen elrendezett felhőrongy-díszletek fedik. Színpadi gőzhajó a nézőtérről nézve