Színházi Élet, 1919. május 11–17. (8. évfolyam, 19. szám)

1919-05-11 / 19. szám

Viki. évfolyam­t 19Î9 május 11-től május 1/-­g ELŐFIZETÉSI ÁRA : Voltn-melléklettel Budapesten és vidéken Negyedévi« . . 24.—K SZÍNHÁZI ÉLET ÍM szam­ 1 hirdetések mm.-sora 3 koron» Eg­yes szám­ára : Budapesten és r­. vidéken . . K SZÍNHÁZI, IRODALMI ÉS MŰVÉSZETI HETILAP MEGJELENIK MINDEN VASÁRNAP REGGEL Szerkesztőség Erzsébet-körút 24 Telefon : József 129 35 Kiadóhivatal Erzsébet-körút 39 Telefon: József 121-72 A jegypénztár száma : Telefon: József 121-73 A színpadi képek művészete Irta : MÁRKUS LÁSZLÓ Annyira már vagyunk, hogy a szín­házaktól nemcsak emberséges színészi produkciót, hanem tűrhető színpadi képeket is várunk és ma már egyre többen érzik meg a rendező művészi szándékát, azt a törekvést, hogy a szín­padon látható minden részletet, a színész akcióján kívül a színpadi falakat, erdő­ket, egeket, napsütéseket, elsötétülé­seket, virágokat, emberek összecsopor­tulását és szétrobbanását egy olyan egységbe foglalja össze, amely mint egy látható és hallható művészi valóság realizálja a színpadra írt írásműnek ol­vasáskor csupán halványan képzelhető értékeit. A színpadi irodalom, meg­különböztetve minden más irodalomtól, egy nagy, eleven apparátussal számol s ebben csak a szimfonikus zene rokon vele némiképpen, amely sokféle hang­szer sajátos színét igyekszik egységbe fogni s alkalmakat ad helyzeteket, lehetőségeket ad karmesternek és zené­szeknek, hogy egyrészt minden hang­szer mutathassa a maga sajátos szép­ségét, másrészt a karmester összefog­lalásában ezek a sajátos szépségek a zeneszerző elgondolását éreztessék a publikummal. Ugyanilyen formán, sőt fokozott mér­tékben az alkalomadás, a helyzetek és lehetőségek megalkotása, lényeges eleme a drámaírásnak és ha az író emberi életeket látható és hallható ki­fejező eszközökkel akar láttatni és hal­latni, szobákra is gondol, ahol ezek az életek csöndesen lemorzsolódnak, vagy izzó esti egekre, amelyekből tüzesen rajzolódnak ki a szenvedély gesztusai, kertekre, ahol a fehér rózsák poézisé­ban rezonál a szerelmes szavak zenéje, vagy elvont minden pozitív valóságtól távoli képekre gazdag brokát leplekre, amelyek az égig érnek, vagy formátlan tömbökre, amelyek nem ábrázolnak sziklát vagy falat, csupán a tragédia komor ritmusát kísérik a szín, a vonal, a valőr, a fény és árnyék összhangzó ritmusával. Ilyenformán nyilvánvaló, hogy ha nem is nézzük azt a nagy jelentőséget, amit a színpadi díszlet azáltal kap, hogy egy jól elhelyezett oszlop, vagy egy hangsúlyozott kandalló a színészi játék­hoz egészen friss, termékeny impul­zusokkal szolgálhat, mondom, ha a többi eminens fontosságot nem is néz­zük, maga az a tény, hogy az író stílusát legfrappánsabban a teljes im­presszióval érzékelhető színpadi kép fejezi ki, kiválóan jelentőssé teszi a színpadi díszletet a szinpadi művészet sokféle elemből összetevődött egészében. Ezt a nagy jelentőséget már itthon is kezdjük észrevenni és már elértünk oda, ahol a naturalizmus teljes értékeit kifejtheti : a szinpad nálunk a valóság hű mása, amint az valamely Zola-re­gény vagy Gorkijnak valamely mezít­lábas novellája, s a zárt szobák, a plasz­tikus díszek, a valódi fák és a fából készült ajtók ensembleja valóban sokat mutathat abból a stílusból, amely az objektíven konstatáló naturalizmus stí­lusa volt. De most már előre kellene menni. A naturalizmus, amely a kiélt stílusok elhantolása után hangyaszorgalommal, a német filozopterek pápaszemes ala­posságával gyűjtött új és mindenfelől

Next