Színházi Élet, 1919. november 9–15. (8. évfolyam, 47. szám)

1919-11-09 / 47. szám

8 SZÍNHÁZI ÉLET A nemzet csalogánya (Látogatás Blahánénál.) A haja egy kicsit megfehéredett, a betegség megtörte, de a szája ... az olyan, mint harminc évvel ezelőtt, ami­kor az „Éjjel az erdőben" vig vadásza, a folyton a kutyáját kereső Marci na­gyot cuppantott rája és ő felejthetet­len csengésű hangjával egyre csak azt ismételgette, hogy „Jézus Mária ! Jézus Máriai" Ezen az édes hangon szólított meg egyszer az utcán vagy hat évvel ez­előtt: „Elment az eszed Szirmuskám, lemondani a színpadról ilyen fiatalon? Valami nagy bajod lehet neked, ne gyere fel hozzám, gyónj meg nekem, hadd nézzek a kegyedbe, majd segí­tek rajtad, ha tudok". Bizony én raj­tam akkor még nem igen lehetett se­gíteni, annyira meg voltam hibbanva, de jól esett a jósága, a közvetlen, me­leg, szelíd részvéte, amivel lelkemhez igyekezett térni, hogy azt kiszabadítsa a hínárból . . . Segített az idő ! Én meggyógyultam, de ő, sajnos, beteg lett . . . nagy be­teg . . . Amit egykor oly bőven oszto­gatott nekünk, a napsugártól is meg van fosztva néha hosszabb időre is. Ellenállhatatlan vágyat érzek akár­hányszor, mikor ezüstös fejét meglá­tom az ablakon keresztül az Erzsébet­körúti lakásból kikandikálni, hogy fel­menjek hozzá és vigasztaló szavaim­mal siettessem gyógyulását . . . Szivem reszket, mikor a csengőre eszem a kezemet, hogy vájjon nem­alálom-e rossz hangulatban azt, aki­nek aranyos kedélye egykor százezrek szivét derítette föl. De nem ! Csodála­tos dolog, de a hosszú betegséget szinte emberfölötti türelemmel viseli az isteni Lujza . „Ki lelkének egyen­súlyát igy megőrzi, az testi épségét is mihamarább vissza fogja nyerni", így vigasztalom és megcsókolom puha két kezét, azzal a kis gödröcskével, mit egykor márványba faragott a mester. . . Elbeszélgetünk emlékeinkről, amikor még a Várban játszottunk Felekinél és­ Zala Gyurkával együtt versenyeztünk­ egy mosolyáért . . . Amikor visszaszer­ződött a Népszínházba és én utána mentem, mint most . . . „on review tou­jours" ; népszínműbeli híres alakításai­ról, a „Szókimondó asszonyságában elért együttes sikerünkről, amelyre ta­lán a legszívesebben gondol vissza ; kollégáiról, akik még élnek és azokról, akik már elköltöztek, az ujabb prima­donnákról és a hozzájuk fűződő legen­dákról . . . Egy ilyen látogatás alkal­mával ajánlatot tettem neki a Vígszín­ház nevében, hogy nem volna-e haj­landó egy bájos nagymamaszerepet el­játszani egy uj francia amelyet én egy ügynökségi vígjátékban, irodában láttam és fel voltam hatalmazva a szín­ház nevében fejedelmi honoráriumot biztosítani erre az esetre a nagy as­­szonynak. Kisugárzott az arca az öröm­től a nemzet csalogányának, hogy is­mét a színpadra léphet és meg is igérte, hogy ha megkapja rá az enge­délyt a Nemzeti Színháztól és ha a szerep is annyira tetszik nekem, mint a darab, — amelyet csak nagyjából ismertem — úgy okvetlenül fellép. Sajnos azonban, legközelebbi látoga­tásom alkalmával, mikor a végleges választ kellett volna megadnia, szomo­rúan vettem tudomásul, hogy a nagy művésznő visszaesett a betegségbe s így tavasz előtt szó sem lehet a fel­lépésről. „Tudod, édes Szirmuskám, legjobban szeretném még egyszer ve­led eljátszani a „Madame Sans-Géne-t". Meglesz, drága egyetlen, aranyos Bla­háné ! No de akkor olyan díszelőadást rendezünk, hogy hetedhétországra el­megy majd a híre í . . . mmmÉmmmmlímmamaooKaíía simm iiiii i m ^ifcmacaassacr»»­iv^rs^easi^• Kedves jó Szerkesztő barátom ! Most pedig elárulom neked, hogy tavasszal lesz ötven esztendeje, hogy Baháné Debrecenből ^feljött^ a Nemzeti Szín­házba . . .J CÏ USze^tő hívedé­­ f­ i. fä Szirmay iS> 98 Im

Next