Színházi Élet, 1920. április 18–24. (9. évfolyam, 16. szám)

1920-04-18 / 16. szám

SZÍNHÁZI ÉLET adni. Nagyon tanulságos vélemények hang­­­zottak itt el, amelyek egy-egy művészről halálos precizitással állapították meg, hogy a IV. kategóriának jobb, vagy az V. kate­góriának rosszabb árnyalatához tartozik-e?... Jellemző, hogy ebben az osztályozásban már egyes, a diktatúrától egyébként távol álló, jobb művészek is apostoli komolyság­­­gal vettek részt, hogyne, mikor kollégák osztályozásáról volt szó . Rengeteg elkese­redést, sőt komoly válságokat, valóságos tragédiákat okozott ez a lelkiismeretlen játék nem egy érzékeny színészlélekben. Ami természetes is. Az úgynevezett „kapitalista igazgató" eddig a maga, tisztára anyagi kategorizálását, vagyis a fizetés megállapí­tását csak a budget-szempontokkal indo­kolta meg, ami a színészt bizonyára ke­vésbbé érzékenyen sújtotta, mint a hatalom delegáltjaiból és művésztársaiból alakított areopág megfelebbezhetetlen művészi ítélete. Ezenfelül még mindig megvolt az a vigasz­talása vagy élethazugsága (s ez főként mű­vésznél fontos menedék), hogy a kapitalista igazgató­­ nem ért hozzá, vagy ha ért is, itt még csak egyetlen ember nagyon is megfelebbezhető véleményéről van szó. A rosszul kategorizált színésznek csak egy erkölcsi vigasztalása lehetett. Soha, se­hol nem dúlt szemérmetlenebbül a protekció, mint a munka és emberi egyenlőség világ­rendjében. Ez volt az a pont, melyen már a diktatúra alatt is kikezdte a föl-föllélegző, becsületes szocialista­ kritika a Kun Béláék kormányzatát. Ugyanaz a politikai meg­bízott, aki a színházak hivatalos aktáit hóna­pokig nem intézte el és a népbiztosi össze­köttetésekkel nem rendelkező ügyféllel a legprimitívebb gorombáskodással éreztette hatalmát, a beajánlottakból öt perc alatt csinált­­ színészt vagy színésznőt. Egy háromsoros hivatalos ukáz — és a protek­ciós hölgy valamelyik szinház szerződött tagja lett. Hiszen protekció azelőtt is volt és az állami szinházak eléggé nyögték a terhét. De legalább bizonyos formák betar­tására vigyáztak. Ezek csak a lényeggel törődtek. A színházakat kommunizáló bizott­ság egyik tagja hatalmának első napján színésznővé nevezte ki­­ a feleségét. Az előleg­kéréseket az igazgatóknak kellett fel­terjeszteniök , ez azonban nem akadályozta meg a népbiztosságot abban, hogy szám­talan rokoni esetben egyenesen értesítse az igazgatóságot valamely tagnak újabb előlegéről. Szükség esetén egy-egy kineve­zés érdekében egészen új és sosem sze­replő művészi műfajokat is kreáltak, így az Operához szerződtettek egy különben jeles német színésznőt, aki sem énekesnő, sem táncosnő nem volt, a „mimikai sze­repkörre", mely az Opera műsorának egyet­len szerepéből állott. A Belvárosi Színházra ráparancsoltak, hogy közvetlenül az egyik bemutató után új bemutatót tűzzön ki, ki­zárólag és bevallottan azért, hogy egy má­sik színház fiatal nőtagja felléphessen az­ egyik szerepben, melyben a parancsot köz­vetítő népbiztossági közeg bizalmas nyilat­kozata szerint is képtelenség őt elképzelni. A bemutató költsége és fáradsága mellé­kes. A Magyar Színháznak, melytől egyéb­ként szintén az abszolút művészet kultu­szát követelték, a „Szabin nők elrablása" című ócska ponyvadarabot kellett előadnia, hogy a megbízott egyik kedvence föllép­hessen benne. A színházi bizottság titkára, tehát tulajdonképpen a színházi ügyek re­ferense végül Kun Béla felesége volt, aki saját kijelentése szerint életében egyszer volt fővárosi színházban. Az apró emberi elfogultságok természe­tesen a műsorcsinálásban is megnyilatkoz­tak. A Nemzeti Színház a diktatúra alatt két bemutatót hozott. Egyiknek a szovjet egyik újságírója, a másiknak egyenesen a szovjet Napoleonja , Pogány József volt a szerzője. Fel kell jegyezni, hogy a darab címe is „Napoleon" volt. A színházi és zenei ügyek teljes hatalmú politikai megbízottja korábban a könnyű­zene művelője, dal- és kupléíró volt s így ezen a téren különösképen egyéni szem­pontjai voltak. Az operettszínházakban egy­előre még megkegyelmeztek az operettnek, Strindberget csak későbbre tartogatták. De Reinitz Béla csak a klasszikus operetteket kedvelte ; az eleven zeneszerzők ellen bizo­nyos kollégiális averzióval viseltetett. Ezzel természetesen egyszer s mindenkorra lezárta a klasszikusok sorát, mert hogyan lehessen ab­ból a jövőben klasszikus, akit a jelenben nem adnak elő ? <2>

Next