Színházi Élet, 1920. június 27–július 3. (9. évfolyam, 26. szám)

1920-06-27 / 26. szám

2 SZINHÁZI ÉLET moly rajongó, aki képzeletében messze a közönség ezrei fölött szár­nyal a hit és a diadalok szárnyain. Haragudni a léha kis kolibrikre se szabad, akik előtt a­­ gazdag barát, a földi kényelem, talán a kétes nép­szerűség jelenti az emberi boldog­ságot, — istenem, melyik nő nem vágyakozik a jólét csillárjai alá ? — de a művészettel kapcsolatban csak a másik, a ritkább típusról szabad beszélni : arról,­­ mely a l'art pour l'art jelszót írja a lobogójára, mely sokkal többre becsüli a színpadot, semhogy csupán a könnyű, a virá­gos, a léha és gondtalan élet felé vezető hídnak tekintse. Fiatal gavallérok, akiknek a jó megjelenésű kis barátnő épp úgy hozzátartozik a mindennapi életük­höz, mint a reggeli fürdő és öreg bácsik, akik a kalandok komfor-i­jek- CSENGERI ILONKA legközelebb Sebestyén Géza társulatánál lép fel a „Vasgyáros" hősnő szerepében. A fiatal, igen tehetséges színésznő Kolozsvárt járt a Fekete Mihály-féle színésziskolába, onnan került Szatmárra, ahol jelentős sikereket ara­tott. Most, hogy szüleit az oláhok kiutasították Erdélyből, velük együtt Pestre költözött, diójával élesztgetik elernyedt idegei­ket, a vidám órák, szellős barátsá­gok, könnyű és kellemes izgalmak jelképezőjét látják a könyveit szoron­gató szininövendékben, a banális erkölcsi kódex fölött lebegő, jószívü gyermeket, aki gömbölyödni kezdő vállaival merészen kiemelkedik nyárspolgárság tengeréből. De, akik­­ a virágos dsungelben járatosak, jól tudják, hogy a színésznövendékekről szóló pesti népmonda csak kis rész­ben igaz : kemény és acélos energiák épp oly nagy számmal találhatók a csipkés blúzok alatt, mint az aranyos és erkölcstelen reménységek Szappan­buborékjai. A kedves palántákból nemcsak diadalmas és letört barát­nők kerülnek ki, hanem pompás virá­gok is, melyek a szemünk láttára fognak kinyílni nemsokára a pesti színpadokon. Az üvegházak, melyekben neve­lik őket, derék és lelkiismeretes ker­tészek gondjai alatt állanak : a szolid Akadémia, a Színészegyesület isko­lája rég mintaszerű intézetekké lettek, a finom Rákosi Szidi szeme élesen és biztosan felismeri az igazi tehet­séget, a nagyszerű Rózsahegyi Kál­mán pedig, akinek kristályos művé­szete és természetessége szuggesztív hatással van minden növendékére, egy húszéves fanatikus lelkességé­vel tökéletesíti az anyagot, mely a társadalom minden rétegéből a kezébe kerül. Nemes és nyugateurópai stílusu mesterek ülnek a katedrákon, ahol a modern művészet igéit tanítják. Ha tőlük függne, csupa Rachel, Sarah Bernhardt, Rejane, Varsányi Irén gu­bózkodnék ki a zajos lángseregből, mely iskolazárás után az utcákat ci­peli. Fájdalom, arra még ők se képe­sek, hogy a kolibriket, akik a pacsirták és a fülemülék között keveredtek, tril­lázó énekes madarakká változtassák. A „Színházi Élet" apróhirdetése Eladnék színpadi szerzőnek két, víg­játékban kitűnően alkalmazható viccet. Ajánlatokat „Az egyik eredeti" jeligér kérek. Szenes ember

Next