Színházi Élet, 1920. október 10–16. (9. évfolyam, 41. szám)

1920-10-10 / 41. szám

25 SZÍNHÁZI ÉLET Knnitirnszinhnz Debrecenben Debrecen második színházának­ a Víg­színháznak új igazgatója ár. Márffy Ká­roly. Ezzel egészen új és komoly korszaka kezdődik a debreceni színészetnek, mert Márffy Károly a lehető legkomolyabb mű­fajnak akar Debrecenben állandó otthont teremteni. Meghonosítja a kamarajátéko­kat, még­pedig éppen olyan formában, mint ahogy Münchenben, Berlinben már régóta otthonos műfaj. Az új igazgató évkig igaz­gatta a felvidéki, majd a nyíregyházai szín­házakat és mindenhol nívós, magyar irányú színészetet teremtett. Ez a munkálkodása csak a háború közepén szakadt meg­, amikor a vidéki színészet helyzete sok helyen vál­ságosra fordult. Három évig volt dr. Márffy Máramaros vármegye főlevéltárosa. Ebben a hivatalában is igen hasznos kulturmunkát végzett, amíg­ a románok ki nem utasították. A társulat főrendezője Szemere Gyula, az Apolló Kabaré volt rendezője, akinek nagy­szerű színészi képességeit már ismeri a pesti­ publikum. A társulat tagjai: Bartkó Eea, Kovács Lili, Radó Teri, Berki KatÜ, An­dal Ella, Székely Stefi, Katók Győző, Moor Antal, Iványos Miklós, Ernyei János; karmestere: Mály Károly. Az előadások ok­tóber közepén megkezdődnek. lakán. És nyolckor, a próbán Dezséri az­­ első, frissen beret­válva, rövidre nyírt feje hideg­vízben mosva, józanul, ke­ményen; a szerepet ő tudja először, és a legjobban és a próba pereg tovább. Ott az élő intelem, a példák példája, a lelkiismeret szobra, a leg­első élő magyar színész! A cimborák alusszák a kat­zenjamert, a harminc, a negy­venéves asztaltársak fáradtan hortyognak ágyukon, mialatt ez a nagyszerű agg, mint a Bethlenbástya kompakt tornya, ébren van és vigyázz a kö­telességre, a magáéra épúgy, mint a másokéra. Ugye erre is emlékszik, ked­ves szerkesztő úr? És arra is, hogy este azután úgy ját­szott a színpadon, ahogy csak azok tudnak, akiknek az e­m­léke elkísér bennünket pen­delyes korunktól az agóni­ánkig. A Prielle Cornéliák, a Blahánék, a Szigeti a Dusék, a Sauerek Józsefek, örökké­valóség-suhogása lelke ilyen. És ilyen Dezséri Gyuláé is, akinek Jókai Mór volt a ke­resztapja és útközben szüle­tett a győr-pápai úton, mivel az édesanyja egy falusi tűz­vésztől nagyon megijedt. Régi babonások már rendkívüli pá­lyasorsot jövendöltek volna e körülményekből az újszülött­nek és íme beteljesült a hit és lányok világításában szü­letett, a legnagyobb magyar író keresztapasága alatt fej­lődő kis Dezséri Horváth Gyu­lából a legelső színművészek egyike lett, aki már réges­régen Pesten lehetne bárme­lyik színháznál, már régen record-gázsit élvezne nyomo­rúságos pár száz korona havi „örökös tagsági díj" helyett, ha nem tekintené egyéni élet­körülményeit, gusztusát, apró, igénytelen passzióit — mint hivatásához föltétlen szüksé­ges melegágyat — annyira fontosnak, hogy a kedvükért lemondjon hiú pénzről, szé­lesebb körű dicsőségről, több újság magasztalásáról. Ő em­ber akar lenni elsősorban, mert csak az igazi ember le­het igazén művész is. Ő nem tud kilincselni, nem szeret érdekből ismerkedni és csak azzal barátkozik meg, akihez a szive huzza. Most föllépett nálunk a Nemzetiben. Aján­­dékba adott ennek a züllött, ennek a láncos-táncos, ma­rakodó, munkátlan, kapzsi, becstelen fővárosnak, valamit Házsongárd kertillatából, Mátyás király szülőháza ósdi a kéményének a füstjéből ; gaz­dagon megajándékozta a pub­likumot az ő nagy lelkének derűjével, szivének kedélyével, egyéniségének babájával. Ez a pompás, ez a friss színész, aki ma is pontosan megtanul egy szerepet egy délután és aki most lett pont hetven a esztendős. Ma az oláh az ur régi városban, de én ré­szemről (és azt hiszem én is kedves szerkesztő úr) ott aka­rok lenni a kolozsvári orszá­gos Nemzeti Színház dísz­előadásán, amikor megint elő­ször harsan meg a magyar Hymnusz, amikor megint elő­ször csordul ki a magyar könny és amikor megint elő­ször szólal meg ott Dezséri Gyula. Remélem, nem sokáig kell várnunk erre. Addig is fogadja üdvözle­temet kedves szerkesztő úr, régi hívétől Kürthy Györgytől MÁRFFY KÁROLY (Angelo fotografia)

Next