Színházi Élet, 1921. június 12–18. (10. évfolyam, 24. szám)
1921-06-12 / 24. szám
27 SZÍNHÁZI ÉLET Szerelmes vagyok: Törzsbe vagy Péchy Erzsibe? (A Színházi Élet pályázata) A Színházi laki komolyan Élet új pályázata : lehet ez aszerelmes színészbe, színésznőbe, akit csak a színpad láDÍatcból ismer s valóban szerelem e ez az érzés ? It adjuk az e hét a beérkezett pályázatokat: Kedves Szerkesztő úr ! A pályázat címe : Törzsbe vagy Péchy Erzsibe? Törzs b 1 Miért? Hát lehet a szerelemnek okát adni ? lehet ezt megmagyarázni? Az ember színházban este ül , és nem tudja és nézi, róla a szemét, levenni aztán ember hazamegy, lefekszik és nem tudja lehunyni a szemét, s amikor végre elalszik, akkor róla álmodik. S amikor felébred, már akkor is róla álmodik. Kedves Szerkesztő úr, nem lehet azt megmagyarázni Ezt csak érezni lehet." Tisztelettel : Aki azt mondja: lehet komoly szerelem a színpad távlatából — nem lehetséges- Amit színházi szerelemnek nevezünk, nem egyéb álmodozásnál Mihelyt meggőződhetünk róla, hogy az ideálunknak épp oly gyengéi vannak, mint a többi közönséges halandónak, széjjel foszlik az álom-Mert más a színpad és sajnos, más az élet. Messinger Ármin Hogy lehet-e szerelmes színészemberbe valaki, azt a mi bakfis szívünknél jobban senki megmondani nem tudja. A mi lelkünk ma még annyira tele van rajongással, idealizmussal, hogy egy csillogó uniformis, vagy egy divatos frakk — amely egy tehetséges író szavaival diskuráló — lehetőleg csinos és fiatal színészen feszül — tökéletesen megveszi a lelkünket . . De hogy ez az érzés tartós legyen, azt még a tizenöt éves leányész sem veszi komoran Viszont a színész urak rendkívül komoran veszik. Izsák Gizi A színész vagy színésznő mindig a legszebb külső és belső tulajdonságokkal jelenik meg előttünk a színpadon, mert hiszen így kell megjelennie, tehát könnyen válhat idealizmussá. Szerelmünk pedig mindig az ideál. Ilyen kör lmények között a szinpadi hős vagy hősnő inkább lehet szerelmünk tárgya, mint bárki más- De vajon szereem-e az , ami csak meddő kivantsag marad, nem pedigf cel, amit e émneiur.k "' A kérdésre maga el adódik a felelet : hl .A zene szóban, „sze I a velem" inkább csak az folyamat van kifejezve, amely rajongás a szerelem birtoklásáért, de nem a kielégített vágy. Af. pedig tudott dolog, hogy az elért szerelmi célnál már nem is vagyunk olyan szerelmesek, mint mikor még nem értük el azt. Sándor György Szerelem-e? Nagyon természetes. De csak addig, amíg a színész a színpadon van. Mikor egyszer a prózai életben összekerül a színész és rajongója, akkor menten eltűnik ennek a poétikus szerelemnek a varázsa. A színész bár,ti szerelem csak ekkor szép és tartós, ha még csak gondoatban sem fog,alálkozunk azzal, hogy művészt a privát életben is megsnerjük mert akkor jön a szomorú kiábrándulás. (Egy dolgban azonban nincs igazság. Miért nem rnjong a színész is a publikumnak legalább csak sokan ő érezte.) egy tagjáért úgy, mint azok Nagy Piroska Egy férfi igaz szerelemre nem gyulhat egy színésznő iránt, kit csak a szinpid távlatából ismer szerelem csak Mert igaz személyes ismeretségből, a lélek teljes megismeréséből keletkezhet Minden eddigi érzelem cak a színésznőben feltalált ideál utáni vágyódás. Ha azonban ezt a vágyat szerelemnek nevezzük, úgy ez a legov iatatlanabb, a legemésztőbb szerelem. Sallay László (Folytatjuk) Messinger Ármin Aki azt mondja : lehet Izsák Gizi Nagy Piroska Sándor György Sallay László