Színházi Élet, 1921. június 12–18. (10. évfolyam, 24. szám)

1921-06-12 / 24. szám

27 SZÍNHÁZI ÉLET Szerelmes vagyok: Törzsbe vagy Péchy Erzsibe? (A Színházi Élet pályázata) A Színházi laki komolyan Élet új pályázata : lehet e­z a­szerelmes színészbe, színész­nőbe, akit csak a színpad láDÍatcból ismer s valóban szerelem e ez az érzés ? I­t adjuk az e hét a beérkezett pályázatokat: Kedves Szerkesztő úr ! A pályázat címe : Törzsbe vagy Péchy Erzsibe? Törzs­ b­­ 1 Miért? Hát lehet a szerelem­nek okát adni ? lehet ezt megmagyarázni? Az ember színházban este ül , és nem tudja és nézi, róla a szemét, levenni aztán ember hazamegy, le­fekszik és nem tudja lehunyni a szemét, s amikor végre elalszik, akkor róla álmodik. S amikor felébred, már akkor is róla álmodik. Kedves Szerkesztő úr, nem leh­et azt megmagyarázni Ezt csak érezni lehet." Tisztelettel : Aki azt mondja: lehet komoly szerelem a színpad távlatából — nem lehetséges- Amit színházi szerelemnek nevezünk, nem egyéb álmodozásnál Mihelyt megg­őződhetünk róla, hogy az ideálunknak épp oly gyengéi van­nak, mint a többi kö­zönséges halandónak, széjjel foszlik az álom-Mert más a színpad és sajnos, m­ás az élet. Messinger Ármin Hogy lehet-e szerelmes színész­emberbe valaki, azt a mi bak­fis szívünknél jobban senki megmondani nem tudja. A mi lelkünk ma még annyira tele van rajongással, idealiz­mussal, hogy egy csil­logó uniformis, vagy egy divatos frakk — amely egy tehetséges író szavaival diskuráló — lehetőleg csinos és fiatal színészen feszül — tökéletesen megvesz­i a lelkünket . . De hogy ez az érzés tartós legyen, azt még a tizenöt éves leány­ész sem veszi komoran Viszont a színész urak rendkívül komoran veszik. Izsák Gizi A színész vagy színésznő mindig a leg­szebb külső és belső tulajdonságokkal jelenik meg előttünk a színpadon, mert hiszen így kell megjelennie, tehát könnyen válhat idea­lizmus­sá. Szerelmünk pedig mindig az ideál. Ilyen kör lmények kö­zött a szinpa­di hős­­ vagy hősnő inkább le­­­­het szerelmünk tárgya,­­ mint bárki más- De­­ vajon szere­em-e az , ami csak meddő kivan­t­sag marad, nem pedigf cel, amit e émneiur.k "' A kérdés­re maga el adódik a felelet : hl .A zen­e szóba­n, „sze I a velem" inkább csak az folyamat van kife­jezve, amely rajongás a szerelem birtoklásáért, de nem a kielégített vágy. Af. pedig tudott dolog, hogy az elért szerelmi célnál már nem is vagyunk olyan szerelmesek, mint mikor még nem értük el azt. Sándor György Szerelem-e? Nagyon természetes. De csak addig, amíg a színész a színpadon van. Mikor egyszer a prózai életben összekerül a színész és rajongója, akkor menten eltűnik ennek a poétikus sze­relemnek a varázsa. A színész b­ár,ti szere­lem csak ekkor szép és tartós, ha még csak gondo­atban sem fog­,­a­lálkozunk azzal, hogy művészt a privát életben is meg­sn­erjük mert akkor jön a szomorú kiábrándulás. (Egy do­lgban azonban nincs igazság. Miért ne­m r­njo­ng a színész is a publikumnak legalább csak sokan ő érezte.) egy tagjáért úgy, mint azok Nagy Piroska Egy férfi igaz szerelemre nem gyulhat egy színésznő iránt, kit csak a szinpid távla­tából ismer szerelem csak Mert igaz szemé­lyes ismeret­ségből, a lélek teljes megisme­réséből keletkezhet Minden eddigi érzelem c­ak a színésznőben feltalált ideál utáni vá­gyódás. Ha azonban ezt a vágyat szerelem­nek nevezzük, úgy ez a lego­v­ iatatlanab­b, a legemésztőb­b szerelem. Sallay László (Folytatjuk) Messinger Ármin Aki azt mondja : lehet Izsák Gizi Nagy Piroska Sándor György Sallay László

Next