Színházi Élet, 1921. július 10–16. (10. évfolyam, 28. szám)

1921-07-10 / 28. szám

Ábrányi a Városi Sz Budapesten ma aligha van elfoglaltabb ember Ábrányi Emilnél. Egy teljes esz­tendei kényszerpihenő után most csőstül szakad a munka a Városi Igazgatójának a nyakába: kora Színház­ai reggeltől késő éjjelig szerződtetési tárgyalások, pró­baéneklések, zenekari, énekkari problémák, szerzőkkel és komponistákkal folytatott be­szélgetések foglalják el Ábrányi minden percét. És a halaszthatatlan munka kö­zepette a Színházi Élet fényképező­géppel felszerelt riportere is odaokvetetlenkedik a direktorhoz, egy hosszú intervjú és féltucat felvétel irányában. Ábrányi — elfoglaltsá­gára való tekintettel — barátságosan meg­hívja a zsurnalisztát svábhegyi villájába, vasárnap délutánra. A túlzsúfolt fogaskerekűn való utazás után nagyszerűen izlik a Svábhegy pompás le­vegője. A Mátyás király­ út egy csendes villájának a kertjében együtt találom az egész Ábrányi-családot, az új direktor­­ édesanyját, tavaly oly hirtelen elhunyt nagy költőnk özvegyét és három gyermekével együtt a direktornét, aki még az uránál is jobban ismeri a járást a Városi Szín­házban, hiszen pár esztendővel ezelőtt ked­velt énekesnője volt az akkori Néppeprának. Gyorsan megörökítem a kedves családi ké­pet, aztán bemegyünk Ábrányi Emil dol­gozószobájába. Régi családi képek függ­nek a falon, nagyapáról ükapára terelő­dik a beszélgetés és a házigazda érdekes intimitásokat mond el ősi családjáról. — Régi oligarcha-família volt Szabolcs­iban —­­meséli Ábrányi — a lászlófalvi, m­keföldi és ábrányi Eördög-család, amely­nek még most i­s megvan az ősi kúriája. Vagy száz esztendővel ezelőtt az egyik dédapám, Eördög Alajos annyira össze­különbözött a famíliával, hogy haragjá­ban még a családfi nevét sem akarta viselni ,­és legfelsőbb engedelemmel legrövidebb predikátumát vette fel családnévül. A fiát, az én nagyapámat, már Ábrányi Kornél­nak hívták. Bohémvérü művészember volt, nagy zenei hajlamot árult el és amikor kint járt Párisban, Chopin-né­l tanult zon­gorázni. Később Kossuth Lajos titkára lett, Világos után őt is száműzték, 1852-ben azon­ban amnesztiát kapott és hazajött. A vagyo­nát hamarosan felélte a harminckétlevelű­­ biblia szorgalmas lapozgatása közben, aztán ismét eszébe jutott, hogy a muzsikához is ért és akkor — az akkori előkelő körök felfogása szerint - végleg elzüllött, hiva­tásos művész lett belőle. — A nagyapám két fia: Emil és Kornél — folytatja nevetve Ábrányi — szintén a »bohéméletre« adta magát. A családnak ez az ága, ugy látszik, predesztinálva volt tarra, hogy a vagyonának a nyakára hágjon a­ ház pro­grammjáról és soha ne tudjon megtollasodni. Az apám meg a bácsim különben nem igen hoztak szégyent az ősi famíliára azzal, hogy a kardforgatás helyett a tollforgatásra ad­ták magukat. — Igazgató úr ped­­g a toll melletti a kar­­­mesteri pálcát is szép eredménnyel forgatta leddig — fejezem be a forgatási metamor­fózist, egyszersmind az új direktor rövid­­ biográfiáját is kérve. — Húsz évvel ezelőtt végeztem el Pesten a Zeneakadémiát — mondja Ábrányi — aztán még Lipcsében Nikischnél tanultam egy évig, egy újabb esztendő múlva pedig­­— húszéves koromban — már Kölnben vol­tam karmester. 1906-ban Hannoverben foly­tattam a dirigálást, 1911-ben pedig Mé­száros Imre a budapesti Operába szer­ződtetett első karmesternek. Nyolc évig di­rigáltam az Operában, miközben két dal­művem került bemutatóra: 1912-ben Pablo los Francesco, 1917-ben pedig Don C­uijote. Ez volt a negyedik operám, az első, a­­ Ködkirály, 1903-ban került színre Buda­pesten, a második, Monna Vanna pedig 1907-ben.­­ A tavalyi direktori esztendő után hol töltötte el igazgató az egy évi kényszer­szabadságát? — folytatom az indiszkrét kérdezősködést. . — Egy féle­sztendőnél tovább Lipcsében éltem, ahol megkomponáltam Ave Maria című egyfelvonásos dalművemet. A bemu­tatója még az idén novemberben meglesz ,a lipcsei Operában. Tavasz óta ismét itthon­­vagyok és azóta azzal foglalkozom, hogy a mellényeim gombjain számítgatom, meg- ÁBRÁNYI EMIL a dolgozószobájában !Vasadi felvétele

Next