Színházi Élet, 1921. július 10–16. (10. évfolyam, 28. szám)

1921-07-10 / 28. szám

táját. Én, aki ezer évig voltam cigányprímás, értem a csíziót. Először szimfóniázok, aztán tányérozok. Egész Európában nem lesz annyi váltság és adó, mint nálunk. Hogy csak tőbbeket említsem : lesz ingó váltság és in­ a­gatlanváltság. Ha ezt mind megfizették, akkor jön az ingatlanváltság. A válságokkal pár­huzamosan lesznek adók is. Hadin­ereség­adó, békenyereségadó, forradalmi nyereség­adó, ellenségadó, kártyanyereségadó, eleség­adó, feleségadó, fuvaradó, szivaradó, adó, poradó, boradó, szőradó, söradó, bor­vng­adó, hangadó, vajadó, hajadó, fejadó, faj­adó és végül belegabalyadó. Fináncok : Hát az mi ? Mr. Bowden: Belegabalyadó , velem együtt mindnyájan bele fognak gabalyodni a sok adóba. Fináncok : (Nevetnek) Mr. Bowden : Uraim, az én adórendsze­rem, mint látják, enyhe. Olyan enyhe, hogy ezen igazén csak nevetni lehet. De ezzel aztán vége is van. Több kuplét nem nyúj­tok be, kérem, hogy ezt szavazzák meg sür­gősen, mert sürgős meghívást kaptam Ame­rikába, ahol a dollárt függetleníteni fogom a koronától és a híres yenkiket is megtaní­tom keztyübe szimfoniázni. Fináncok : Éljen ! Éljen ! Mr. Bowden (végig megy a sor előtt és kommandh­oz) : Lipták I (Senki se mozdul, mégegyszer) : Lip­ták I (Egyik finánc a fülébe súgja, hogy nem Lipták, hanem Hapták) Hapták ! Balra kanyarodva jobbra indulj ! (a fináncok rendetlenül mennek ki, dühösen): Zü­rich I (A fináncok visszajönnek) Mr. Botodén : Lich­tig, Sal­gó. Ó­ra, Vi­gyázz ! Kontrem in­dulj ! (Magában): Ver­fluchte Bagázs. (El) Budapest- Paris—Budapest A Budai Színkör­ben szerdán délután a „Kaméliás hölgy"-et játszották A címszerep­ben Huszka Nelli bensőséges, mély tehet­ségének adta tanúságát­ Egészen újszerű felfogással, közvetlen, őszinte drámai színek­kel, megrázó realizmussal játszotta a nehéz és a legnagyobb tehetségeket is próbára tevő szerepet. A zsúfolt ház szeretettel ünnepelte a művésznőt, aki most nem először lépett fel a Budai Színkör­ben. Mint másodéves zeneakadémiai növendék Krecsányi Ignác igazgatása alatt énekelte a Fra Diavolo Zer­íináját, még pedig jelentékeny sikerrel. Már ekkor szerződtette a Népszínház, ahol „Szökött katonádban játszotta Julcsa sze­­­repét, majd a Magyar "Színházban is fellé­pett a „Drótostót" Zsuzsikájában. Később önálló hangversenyt rendezett és a hang­versenydobogón is jelentékeny sikerei voltak. Alig ismerte meg a művésznőt a pesti pub­likum, elszerződtették a müncheni Opera­házhoz, ahol a Carmen és Mignon címsze­repeit énekelte, hogy egy esztendő múlva már Párisban lépjen fel, mint drámai szí­nésznő. Monet-Sully tanítványa volt a francia fővárosban, vele együtt lépett fel a Gymnase és a Port Saint-Martinban. A háború szakí­totta meg párisi karrierjét, ahonnan most került haza. Első fellépése után megállapít­hatjuk, hogy idehaza sok komoly feladat és siker vár reá. (Szenes ember) boldog vagyon, hogy megismerkedhettem Önnel, kedves Mester! És ha meg mél­tóztatna engedni nekem, mint régi lelkes irodalmi hivének egy kérdést : a bevétel hány százalékát méltóztatik kapni ? — Tíz százalékot. — Nagyszerű. És szabad érdeklődnöm, hány ilyen darabot lehet megírni egy hónapban ? Huszka Nelli

Next