Színházi Élet, 1921. július 10–16. (10. évfolyam, 28. szám)

1921-07-10 / 28. szám

•30 SZÍNHÁZI ÉLET 25­ 7 fénykép, 9 fényképész Mindenkiről írtak már riportot, csak a fotográfusokról nem. Büntetlenül éltek a fotográfusok, mindenkinek barátságos arcot kellett vágni nekik. Egészen a múlt hétig. Mert a múlt héten megtört a varázs, végre a fényképészek is kiléptek a nyilvánosság elé. Kiállítást rendeztek az Iparcsarnokban és a kiállítás úgy meglepett mindenkit, hogy az emberek csodál­kozva néztek össze : hát ilyen magas fokon áll a magyar fotóművészet ? Most itt van végre az alkalom bosszút ál­lani a fotográfusokon. Színészek, írók, publikum, akiket annyiszor megkínoztak, most mi állítjuk őket fényképező masinánk lencséje elé .Tessék barátságos arcot vágni...!" Impozáns és érdekes a fényképész kiállí­tás. Résztvevőjének legtöbbjét a színházi publikum is ismeri hírből, tehát nem nehéz éles képet adni róluk. Itt van mindjárt Gajduschek Erzsi A legelőkelőbb belvárosi fotográfusok egyike kiállítása a legszebbek között van. Gajdu­s­chek a finom és halk tónusok mestere, vér­beli fotoművész, akinek képeiben a tartalom óriási technikai tudással párosul. Minden képe egyénien stílusos, egyes tanulmányai szinte rézkarcszerűen hatnak. Külön szenzá­ciója a kiállításnak az a három a­ckép­tanulmány, amelyet Paulay Erzsiről, Fedák Sáriról, Gom­baszögi Fridáról készített a Gajdu­schek műterem. Míg apáink korá­ból való név, nem is név, hanem­ már inkább fogalom : Strelisky Strelisky köz­ismert Kecske­méti utcai fiók­műtermével sze­­­­repel a kiállítá­son. A fiók tu­lajdonosa egy szimpatikus és tehetséges úr , Horovitz Béla, akinek maizlés­sel összeváloga­tott nívós képei, » már a sajtóbe­mutatón nagy sikert arattak. József főher­ceg is elismerését fejezte ki Horovitznak komoly tudású képeiért, különösen a „Siró- gyermek" című tanulmány nyerte meg tetszését. Ami nem csoda, hisz a Strelisky fiókműterem specialista gyermekfelvéte­lekben. Amster József Amellett, hogy a kiállítás rendezésében igen nagy része van Amsternek, a legna­gyobb dicséret illeti meg képeit is. Egészen egyéni stílust csinál Pesten, mély tónusú Amster képei utánozhatatlanok. Két szenzációs női aktja, valamint Nyáray Antal és Gellért Lajos portréja, művészi egyéniségének legszebb dokumentumai. Amster különben régi színházi fotográfus, a színházi fotografál ésti ősszre újból megkezdi­ A Ferencvárost egy belvárosi nívója műterem képviseli. A műterem tulajdonosa : Kiss Károly A Ferencváros kitett magáért Kiss Károl­lyal. „Öreg negyven­­­nyolcas" tanulmánya egyik legszebb darabja a kiállításnak. József főhercegtől külön dicséretet kapott érte a mester. Gyermekfelvé­­­telekben és genre képekben is specialista Kiss Károly, ezenkívül, arról nevezetes, hogy ő volt az első Pesten, aki villany mellett fotografált és ezt tíz év alatt teljes tökéletességre emelte. A­ kiállítás rendezésében is oroszlánrésze van. Kiss Pál Gajduschek Horovitz

Next