Színházi Élet, 1921. július 10–16. (10. évfolyam, 28. szám)
1921-07-10 / 28. szám
•30 SZÍNHÁZI ÉLET 25 7 fénykép, 9 fényképész Mindenkiről írtak már riportot, csak a fotográfusokról nem. Büntetlenül éltek a fotográfusok, mindenkinek barátságos arcot kellett vágni nekik. Egészen a múlt hétig. Mert a múlt héten megtört a varázs, végre a fényképészek is kiléptek a nyilvánosság elé. Kiállítást rendeztek az Iparcsarnokban és a kiállítás úgy meglepett mindenkit, hogy az emberek csodálkozva néztek össze : hát ilyen magas fokon áll a magyar fotóművészet ? Most itt van végre az alkalom bosszút állani a fotográfusokon. Színészek, írók, publikum, akiket annyiszor megkínoztak, most mi állítjuk őket fényképező masinánk lencséje elé .Tessék barátságos arcot vágni...!" Impozáns és érdekes a fényképész kiállítás. Résztvevőjének legtöbbjét a színházi publikum is ismeri hírből, tehát nem nehéz éles képet adni róluk. Itt van mindjárt Gajduschek Erzsi A legelőkelőbb belvárosi fotográfusok egyike kiállítása a legszebbek között van. Gajduschek a finom és halk tónusok mestere, vérbeli fotoművész, akinek képeiben a tartalom óriási technikai tudással párosul. Minden képe egyénien stílusos, egyes tanulmányai szinte rézkarcszerűen hatnak. Külön szenzációja a kiállításnak az a három acképtanulmány, amelyet Paulay Erzsiről, Fedák Sáriról, Gombaszögi Fridáról készített a Gajduschek műterem. Míg apáink korából való név, nem is név, hanem már inkább fogalom : Strelisky Strelisky közismert Kecskeméti utcai fiókműtermével szerepel a kiállításon. A fiók tulajdonosa egy szimpatikus és tehetséges úr , Horovitz Béla, akinek maizléssel összeválogatott nívós képei, » már a sajtóbemutatón nagy sikert arattak. József főherceg is elismerését fejezte ki Horovitznak komoly tudású képeiért, különösen a „Siró- gyermek" című tanulmány nyerte meg tetszését. Ami nem csoda, hisz a Strelisky fiókműterem specialista gyermekfelvételekben. Amster József Amellett, hogy a kiállítás rendezésében igen nagy része van Amsternek, a legnagyobb dicséret illeti meg képeit is. Egészen egyéni stílust csinál Pesten, mély tónusú Amster képei utánozhatatlanok. Két szenzációs női aktja, valamint Nyáray Antal és Gellért Lajos portréja, művészi egyéniségének legszebb dokumentumai. Amster különben régi színházi fotográfus, a színházi fotografál ésti ősszre újból megkezdi A Ferencvárost egy belvárosi nívója műterem képviseli. A műterem tulajdonosa : Kiss Károly A Ferencváros kitett magáért Kiss Károllyal. „Öreg negyvennyolcas" tanulmánya egyik legszebb darabja a kiállításnak. József főhercegtől külön dicséretet kapott érte a mester. Gyermekfelvételekben és genre képekben is specialista Kiss Károly, ezenkívül, arról nevezetes, hogy ő volt az első Pesten, aki villany mellett fotografált és ezt tíz év alatt teljes tökéletességre emelte. A kiállítás rendezésében is oroszlánrésze van. Kiss Pál Gajduschek Horovitz