Színházi Élet, 1921. október 2–8. (10. évfolyam, 40. szám)
1921-10-02 / 40. szám
lb' SZÍNHÁZI ÉLET Huszonnyolcas ! A pesti aszfalt simonyiai találták ki ezt a jelzőt ama minden hájjal megkent emberre, aki reggel krajcár nélkül, mélabús ábrázattal bámulja a csillogó kirakatokat, hogy estére szintén kiöltözve, sőt elegáns nővel az oldalon, fogyassza el az Ínyenc menüt valamelyik előkelő étteremben Valamikor nagyon divatozott ez a kedves jelző, de az utóbbi idők tőzsde besszje ezt is elsöpörte. Szinte már felvetődött az a kérdés, hogy tán Pesten mindenki megjavult-e, amikor a napokban öles plakátokon ötlött szemünkbe a régi kiszólás : „28 as " Tévedés, nem felhívás ez a 28 asok szervezkedésére, hanem egyszerűen a Royal Orfeum új műsorának plakátja, amelyen Bús Fekete László operettjét hirdetik. De itt adjuk szó szerint és mindjárt világos lesz minden : A 28-as Operett három képben írta: Bús Fekete László Zenéjét szerzette : Zerkovitz Karmester : Huber Miksa Béla Szereplők : Heraldi Cézár, balletmester : Gallai Nándor Immerglück Tóbiás, hordár : Sarkadi Aladár Sárika, a leánya Sándor Gizi Báró Götz Iványi Dezső A bárónő : Felhő Rizsi A fiatal báró Kubányi Gy. Valaki, s Kiss Lajos Inas Ormos Béla I. l„,j. Prényi József II. hordar Szalai Mihály Balletnövendékek, vendégek Az operett sajet-je nem a sablonos tartalom nélküli operettmese. Ötletes, mulatságos, szórakoztató. Az első képben egy balletiskolában vagyunk, ahol Heraldi Cézár táncmester (Gallai Nándor) vezeti be a növendékeket Terpsichore istennő nagytekintélyű, közkedvelt tudományába. Heraldi Cézár iskolájában a legszebb leányokat gyűjti magaköré és valóban elragadónak kell annak az ifjú hölgynek lenni, aki ezek közül is kitűnik. Pedig van egy olyan is és az nem más, mint Immerglück Sárika, a „28-as" leánya. Sárika (Sándor Gizi) a legszebb mind között, Sárika táncol a legfinomabban, ő sajátítja el leggyorsabban a nehéz táncfigurákat és mindenki benne látja az Opera jövendő primaballerináját, amire persze Sárika papája, Immerglück Tóbiás „28"-as hordár úr, módfelett büszke Táncórán meséli el Heraldi Cézár balletmester szép növendékének, hogy báró Götz (leányi Dezső) fia, az ifjabbik Götz báró (Kubányi György) hosszú külföldi útjáról hazatér és ennek örömére Götzék kastélyában nagy ünnepség lesz, amelyen az ő legjobb növendékei fognak táncot lejteni a magas vendégek előtt. Terpsichore ifjú papnői az izgatottságtól kipirult arccal mennek haza és éjszaka számtalan leányágyban szövődnek sohasem teljesülő álmok a szegény leányról és a gazdag, daliás arisztokratáról. Sárika is türelmetlenül várja az estet, ami nagysokára mégis elérkezik és az ifjú bárónak mindenkinél jobban tetszik a „28-as" egyszerű leánya. Megszeretik egymást és az öreg hordát, — aki a postillon d'amour-ság alatt szerzett bizonyára prakszist ebben, — összesegiti a fiatal sziveket Ez Bús Fekete László operettjének rövid tartalma. A szerző ötletekben szinte kifogyhatatlannak látszik és humor dolgában minden erejével a közönség mulattatásán fáradozik. Ez a munkája nem vész kárba, mert amint a főpróba közönségének harsogó jókedvéből megállapítottuk, az új operettnek nem kell szégyenkeznie, ami a tréfát, derűt illeti Részt kérnek a sikerből azonban Zerkovitz Béla zeneszámai is, amelyek melódia dolgában nem maradtak el régi társaiktól és bizonyára kevés idő fog betelni, hogy Budapesten lépten-nyomon „A 28-as" zeneszámait dúdolja majd a közönség. Különös népsze-