Színházi Élet, 1922. augusztus 13–19. (11. évfolyam, 33. szám)

1922-08-13 / 33. szám

21 színházi élet magyar film szcenáriumát: »Az indián nő«-t. Megköszöntem Boross úrnak szíves utba­igazítását. Felkerestem Bayer Elemért, aki neve előtt most már doktori titulust visel,­­a kultuszminisztérium film­ügyi előadója, kitűnő filmszakember és az Omnia szinház igazgatója. Nagy meglepetéssel fogadta felfedezése­met és csodálkozott, hogy régen elfelejtett ifjúsági emlékeit kutatom. Kedvesen, szere­tettel elevenítette fel a múlt h­em­iniszcen­ciáit és folytatta »Az indián nő« történetét ott, ahol Boross abbahagyta. — Nagyon kevés volt a rendelkezésemre álló tőke és azon voltam, hogy első fil­memet minél olcsóbban állítsam elő. Ka­póra jött ekkor a Budapesti Torna Egylet American Wild West csapata, amely Kati­kovszky­ Artúr vezetésével, Dunakeszin tö­kéletes nomád életet élt. őket használtam fel célom eléréséhez. Elmagyaráztam nekik filmem­ témáját és ők hamisítatlan indilájd csatakiáltáshoz hasonló üdvrivalgással aján­lották fel szolgálataikat a film eljátszására. »Az indián nő« az­ uj aranypartokon játszódik le, aranyásók és indián törzsek között, egyikét harccal, üldözéssel és szen­vedélyes szerelemmel vegyítve. A főszere­peket, úgymint az indián nőt: Rauchmaul Margit, az aranyásók vezérét: Schertan Ottó és ai­ indián­­ törzsfőnökö­t: Kankovszky Artur, a Budapesti Torna Egylet tagja, játszották, ahog­y a kritika ma jellemezné, nagy megértéssel és míű­vészi­­ rátermett­séggel. A téma, a szcernárium, a rendezés, a fotografálás, a géphordozás és­­ laborálás az én munkám, az adminisztrálást Boross Mihály intézte szintén kitűnő érzékkel. »Az indián nő« négy példányban ké­szült el és 700, az­az t­rd­ és mondd hétszáz koronába­­ kerü­­lt (Akkor még zürichi jegyzés nem létezett.) A "Liszt Ferenc moz­góban volt a premier, melyen »Az indián nő«, azt hiszem, hang­súlyoznom sem­ kell, óriási sikert aratott. A Kinograph első sikerén felbuzdulva, most m­­ár teljes vehemenciával ak­ak­tuk magunkat rávetni a filmgyártásra, csakhogy­­ alaptőkénk kimerült és új pénzt nem sike­rült szereznünk. Nehéz felhők kezdtek tor­nyosulni a Kinograph egén és mikor a helyzet már teljesen kilátástalan volt, va­lami csekélységen összekülönböztem Boros­­­sal és kettéváltunk. A válás tátongó sebet ütött a Kinograph amúgy is gyenge testén és röviddel utána csendesen jobblétre szenderült. Már a Rákóczi-úton jártunk, mikor Ba­yer dr. befejezte vissz­aemlékezéseit első vállalkozásáról. Ekkor Boross Mihály­ halad el szótlanul mellettünk. Fájdalommal álla­pítottam meg, hogy­ a két útt­örő­­ még mindig­­ haragosa egymásnak. Nem tudtam magam­­ Ijürtőztetni l és felkiáltot­tam : — De uraim, az­­­ istenért. Hát »Az indián nő?« — Szenve­délyes kitörésem nem vo­lt eredménytelen. A régi emlék szivébe markolt a két derék férfinak, meghatva szorították megy egy­más kezét és meghatott haragon ejtették k­i a zajos Rákóczi-út forgatagában tizen­négy év előtti bálványuk nevét — »Az indián nő«-t. Pál Oszkár: Jelenet „Az indián nő"-ből Jelenet „Az indián nő"-ből

Next