Színházi Élet, 1923. február 18–24. (12. évfolyam, 8. szám)

1923-02-18 / 8. szám

45 SZÍNHÁZI ÉLET A Hagenbund a Helikonban Most, hogy a magyar korona Ausztriában és Németországban „nemes" valutának szá­mít, e két ország művészei számára a ma­gyar piac elég rokonszenves lehet. Valószí­nűleg szívesen vállalkoznának magyarországi kiállításra is, ha a műtárgyak szállítási terhét evennék a vállukról. A Helikon serény ve­zetősége az első, mely felhasználja az alkal­mat és a magyar közönség részére hosszú idő után­ ismét lehetővé teszi hogy a nyugat művészetében közvetlenül gyönyörködhessen. A Hagenbund kiállítása immár a harmadik, melyen a Helikon külföldi anyagot mutat be. S ez az élvezeten kívül a művészeknek még tanulságot is nyújt. A Hagenbund az osztrák újító művészek elitjét foglalja magában. Gustav Klimt volt a vezére és a világhírű expres­­szionista Oscar Kokoschka és a nagytehet­ségű Egon Schiele voltak tagjai. A Helikon­ban rendezett mostani kiállításukon huszon­négy művész szerepel akvarel- és pasztelké­pekkel. Valamennyien egyformán tehetsége­sek, szellemesek és finomak : Robin Ander­sen, Franz Svoboda, Lilli Steiner, A. Schwarz-Waldegg, Viktor Tischler, A. Feisbauer, Zü­low, A. Peschka és a többi mind. Ausztriában és Németországban is az akvarel és grafikai művészet igen elterjedt. Közkedveltségét egy­részt olcsósága mozdította elő. Másrészt az expresszionista és rokonirányú művészek ha­mar felismerték, hogy művészetüket dekora­tív vonatkozásban tehetik legkönnyebben nép­szerűvé. Az expresszionista alkotások, mint dísztárgyak szimpatikusok lehetnek még olya­nok szemében is, kik egyébként mint grande art-tól idegenkednek tőle. Végül még a leg­újabb irányzatok filozófiája is azt tanítja, hogy a művészet célja nem az örökkévalóság, ha­nem a mulandóság. Ezért a Hagenbund mű­vészeinek akvareljei is nem nyújtanak töb­bet, mint a szellem pillanatnyi sziporkáit, egy csiklandós ötletet, egy finom észrevételt. De JETV a legrf­gyogóbbak, legcsiklandóbbak, leg­finomabbak. A Hagenbund kötelékébe tartozik köves­házi Kalmár Elza szobrásznő is, ki a „Kéve" kiállításán tette jó hangzásúvá nevét. Most a kormányzó ő főméltósága leányának, Fáy Bélánénak fnyence mellszobrát állította ki. A fogékony pesti közönség élvezettel fogja látogatni a Hegenbund kiállítását, mely a Helikonban február 18-án nyílik meg. A HELIKON Glatz-kiállítása szép eredmén­­nyel zárult, a képek kétharmad része vevőre talált. A művészt azonban főleg az töltheti el örömmel, hogy művei legnagyobbrészt gyűjtők birtokába jutottak, így az állami vé­telen kívül, melyről már megemlékeztünk és a főváros vásárlásán kívül, hogy csak az ismertebb gyűjtőket említsük : Kohner Adolf báró, Kell Jenő, Haupstummer báró, Fruchter Lajos, Kertész Gyula gyarapították képtárai­kat Glatz egy-egy alkotásával. Különösen érdekes a Kohner Adolf választása. A kiváló ízlésű báró figyelme azonnal egy kis képre irányult, mely egy fehér lovas parasztsuhancot ábrázol, amint a földekről a vihar elől haza­biktat. Az érdekes kis festmény új és külö­nös zengéssel hangzik Glatz Oszkár művé­szetében. A SZINYEI-TÁRSASÁG kiosztotta ez évi díjait. A díjakkal alapítványi rendelkezés szerint, a Szinyei­ Társaság tagjai nem jutal­mazhatók, így a figurális-díjat Szüle Péter, a szobrász-díjat Lux Elek, a grafikus-díjat Fáy Dezső nyerte el. A tájkép-díjra az idén nem találtak érdemes alkotást, minthogy az előírás szerint csak abszolút becsű műnek adható ki. A Szinyei­ Társaság vacsorán ün­nepelte a díjnyertes művészeket. A Színházi Élet közönségének Szüle Péter, Lux Elek és Fáy Dezső jó ismerőse. Valamennyien az Ernst-Múzeumban rendeztek érdemes és ered­ményes kiállítást. A BELVEDERE a Jándi—Schönbauer-cso­portkiállítás bezárulása után rendezkedik. Révész­ Ferimann gyűjteményes kiállítása következik a Belvedere rokonszenves pro­grammjában. A fiatal művész Londonban tanult a monumentális méretekben dolgozó Brangwyn mellett. Ott is volt első kiállítása. Azóta Krisztiniában és főleg Németországban Berlinben, Münchenben és Drezdában állított ki. Budapesten először a Nemzeti Szalonban mutatkozott be gyűjteményes kiállítás ke­retében. DÁN NÖ Schwarz-Waldegg- pasztelje a Helikon kiállításán

Next