Színházi Élet, 1923. december 9–15. (12. évfolyam, 50. szám)

1923-12-09 / 50. szám

A márkinő mosolya írta : Makay Margit Ugy­e, a történelmi miliőben játszódó dráma vagy operett rendezéséhez azzal fog­nak hozzá, hogy a rendező gondosan tanul­mányozza a kor ruháit, szokását, szellemét ? Az ő utasításai szerint szabják azután a pri­madonna toalettjeit, amint az régi képeken és leírásokon Azt mondják, áll. a külsőség, a kiállítás a leg­fontosabb a történelmi operettben. .A külső­ség és a kiállítás , mint minden operettben, mert ez hozza a nagy sikert és a nagy kö­zönséget. Amikor végignéztem a Pompadourt, még­sem az járt eszemben, hogy a könyvekben, amelyeket a márkinőről olvastam, milyen ruhákat láttam a finomvonalú rajzokon és metszeteken, •— hanem a mondat, amely olyan sokszor és sokféle változatban fordul elő : „. . . mosolyogva nézett a márkinő a királyra . • . mosolyában a lelke volt, asszo­nyi diadala és fölénye". Ezt a mosolyt, a márkinő nagy-nagy fegyverét, hódító, tá­madó, védekező fegyverét kerestem a Pom­padour előadásán. S megjelent a színpadon marquise Pompadour — Fedák Sári és vele az utánozhatatlan mosoly, az asszony finom, beszélő mosolya. A legnagyobb színésznőt láttam a Pom­padour második felvonásában. Amikor Pom­padour asszony megtudja, hogy húgának a férje az a férfi, akire ő vetette a szemét , a gyűlölet, a meglepetés, a harag után ajkára futó ajándékozó, nagylelkű, asszonyi mo­solyért Fedákot nem lehet olyan igazán di­csérni, mint ahogy azt megérdemelné. A szerelmek asszonyát, Pompadourt nem az operett, nem a ruhák támasztották föl iga­zában, hanem a mosolya, mely századok le­pergése után hűen, frissen és üdén maradt meg vagy éledt újra a primadonna ajkán. Az ő tánca írta : Honthy Hanna . Színesen szökken fel a Versailles­ szökő­kút vize. Mennyi kecsesség van az ilyen víz­sugárban, mennyi frisseség és milyen ü­ditő, ahogyan nézi az ember ! A színpadon száz és száz fiatal leány mo­zog, ügyesen bájosan. Jóleső mosoly ül min­denkinek az arcán, aki nézi őket. Mint fürge, kedves manók szöknek a szín­padra az orchesterből a zene hangjai, a bűbájos melódiák. Szökkennek és ugrálnak a hangok, megkapnak és magukkal ragad­nak. NÁDOR És FEDÁK SÁRI Fővárosi Operett Színház : „Pompadour" (Angelo foto) FEDÁK SÁRI Fővárosi Operett Színház : „Pompadour" (Angelo foto)

Next