Színházi Élet, 1924. február 3–9. (14. évfolyam, 5. szám)

1924-02-03 / 5. szám

44 N7./ V HÁZI ÉLET •Jó szcenáriumot írni a legnehezebb dolog, a még akkor is, ha az író a film­felvételek és szcenárium-írás technikájával tökéletesen tisztában van — hát még lui ezeket nem ismeri. A legjobb szüzsé s a legbrilliánsabb Hlmötlet elsikkad egy rossz szcená­riumban, viszon­t a jól megkonstruált szcenárium még egy vérszegény témának is elevenséget és hatást biztosít. A Vita­ filmgyár most igen előnyös felté­telű pályázatot hirdet a Színházi Élet út­ján (ilmdarabokra s ebből az alkalomból azt hiszem, sokan veszik elő a Színházi Élet karácsonyi számában megjelent Diadalmat r­et című­ szcenáriumomat, hogy annak a vonalán elindulva, a maguk pályamunkáját megcsinálják. De azt hiszem, ez nem­ fog teljesen célhoz vezetni, mert míg a szcená­rium ezt a végső formáját megkapja, igen sok formán és átalakuláson megy keresztül. Első feladat, hogy témámat ökonomiku­san s úgy­ fejlesszem, hogy az kerek, egysé­ges akciója legyen. Mikor a filmdarab tör­ténete már egy kerek egésszé érett bennem, akkor az egészet felvonásokra tagolom s minden felvonás vázlatát megírom. Ekkor még szó sincs jelenetekről, itt csak az a fontos, hogy minden felvonás megkapja a maga pontos tartalmát. A felvonás tartalma még nem foglalja magában azokat az epizódokat, amelyekkel egy szcenáriumot feldíszítünk. A következő feladat tehát ezeknek az epizódoknak a raj­zát megkonstruálni. Ez lehet a film vezér­fonalától eltérő kedves epizód, színes han­gulat, vagy lehet egy szépen elgondolt kép, amelynek kedvéért megszakítom a film me­netét. Ilyen epizód pl. a Diadalmast életben a színházi előadás, ilyen pl. az Egy dollár című filmben a megelevenedett bibliai kép, amely bizonyára csak képszerűsége miatt került a filmbe. gyok, megcsinálom N­a ezekkel is készen va­n felvonás végét úgy, hogy az hangulatosan és hatásosan lezárja Spanning, felvonásról felvonásra fokozódjék. Mikor tulajdonképeszi munkám vezér­fonala teljesen rendelkezésemre áll, akkor kezdem a szcenárium-írást. Jelenetekre bon­tom a felvonást s minden jelenetet úgy írok meg, hogy a felvevő gép szemével nézem, mi fog ott történni. Vagyis már előre meg­adom a fotográfiai utasítást, a kép hangu­latát lerögzítem egy-egy, a világításra vo­natkozó megjegyzéssel. A jelenetet így fel­bontatlanul megírom a fotográfiai utasításo­kon kívül, a helyre és a dekorációra vonat­kozó megjegyzéseket megteszem s ezután következik a legszebb és legfontosabb munka, ami körülbelül azonos egy színda­rabban a stilizálás munkájával : a jelenetnek a részekre bon­ítsa. Hol kell távolról fotografálnom a jelenetet, hol kell egy premier plan, hol adom vis­­sza legjobban a jelenet hangulatát egy le­hulló virágszirommal. hol elegendő egy felvillanó prolil — ez a szcenárium-irásnak az a része, ahol a technikai tudáson, kivü­l invenció, tehetség, fantázia szükséges. Itt kell fölkapnom az epizódok rajzát, hogy dúsan ható virágot fessek belőle s itt kell viszont vigyáznom arra, hogy ez a fest­mény ne uralkodjon át az egész kom­pozíción s ne tegye a filmet mozaikszerűvé, ahol a nüaniszírozás nem olvad szervesen a műbe, hanem külön életet él. Ez a szcenárium-írás igazi alkotórésze, ezen múlik, hogy a szce­nárium jó vagy hasznavehetetlen. Egy normál­ film felvonásában kb. 60—70 jelenet van, aminek a méter-száma felira­tokkal együtt kb. .­I.V> méter. Igyekezzék te­hát a jó szceniárium-h­a ezeken a határo­kon belül dolgozni s inkább előre látni a fölösleges részeket, mintsem kigyom­később a kész filmből legyünk kénytelenek azt ki­vágni az egységesség rovására. Gaál Béla Szerkeszti: A. Nagy György és Váró Andor Hogyan kell szcenáriumot írni? A Vita­ filmgyár tízmilliós pályázatához a felvonást s ügyelek mozis szentsége, a arra, hogy minden . EtET

Next