Színházi Élet, 1924. szeptember 14–20. (14. évfolyam, 37. szám)
1924-09-14 / 37. szám
5» SZÍNNÁZI ÉLET filmváltozata úgy sikerült, hogy azzal a rendező, a gyár teljes mértékben elégedett lehet és (ami a legfontosabb) elégedett ,lesz maga a közönség is. A filmgyárról akart riportot írni a Színházi Élet és helyette kész munkát, értékes, ötletes munkát kapott, amiről talán kritikát illenék közölni. A hangulatos, finom szeptemberi reggelen azonban olyan szépen indult riport, hogy most már maaradjunk csak a riport mellett. .4 kritika legyen a publikum föladata, hiszen én úgy hiszem, ezt a magyar filmét nem igen kell félteni a közönség kritikájától. * Zene nélkül indul el a film a vetítőteremben. A darab hőse egy álarcos nő, a legkedvesebb, a legszelídebb, a legszőkébb lágon, aki a cow-girl nő a viegyenruháját csak azért veszi magára és azért vesz gyönyörű fehér kezébe revolvert, mert a filmgyár egy olyan szenzációs szcenáriumot akar, amelynek fejezetei sorban és egymás után megtörténnek és lejátszódnak az életben. így kezdődik a darab — a hatodik felvonásban, mert hiszen természetes, hogy a poént, a meglepetést csak legvégül szabad elárulni, a bonyodalom végső kibogozásánál. • Gloria Jensen filmprimadonna szeenárium írója társaságában megtréfál egy nagy társaságot, amelynek egyik tagja, a nőgyűlölő Dodd Austin hetykén köt fogadást: soha nem fog megházasodni. Gloria Jensen nem azért filmprimadonna és nem azért asszony, hogy a fogadásba bele ne szóljon és a vesztegethetetlen nőgyűlölőt magába ne bolondítsa és feleségül ne vétesse magát vele. A ház nem kell más, mint játékegy ügyes álarc : valódi és szimbolikus álarc, mint a női nem hódításának igen fontos eszköze és kelléke. — Ugye, érdekes a mese ? — kérdezi a film lepergetése után Gaál Béla. Nem én felelek : a harmadik néző, aki a publikum szemével lát és ítél. — Ez a film a közönség filmje. S olyan magyar film, amelynek határainkon kívül is értékei, komoly értékei vannak. Őszintén megmondom : végre egy jó magyar film, amelyet gyönyörködve nézhetünk, mert színészei, fotográfiái, szüzséje és rendezése is megállja a helyét a külföldi filmek mellett. Biztos, hogy a sikerben nagy része lesz Táray Ferencnek, aki az utolsó felvonás vetítéséhez érkezett ki a filmgyárba. Nem tanulta, nem próbálta és mégis érti a film lelkét, a kifejezés titkait. Sok szimpatikus vonásban hasonlít a kiváló Metrostarhoz, Lewis S. Stone-hoz.. Az álarcos nő , Szokolay Oly maga a nő és maga a filmprimadonna, tökéletesen az, akit játszik. S néhány érdemes név, amelyeket a rendező lámpája mellett jegyeztem föl :..Molnár László, Dénes bár, Palágyi Lajos, Thain Dolly. Szívesen találkoznánk velük sokszor, újabb filmeknél itt a Hűvösvölgyben. Szívesen inna minden héten riportot a Színházi Élet egyegy uj jó magyar filmről. (v. a.) MARY PHILBIN, a „The Temple of Venus" cimü uj filmjében CHAPLIN UTOLSÓ BURLESZKJE „The Pilgrim" címmel készült el Chaplin utolsó burleszkje, melyben jól ismert „kosztümjében" játszik. A filmet most mutatták be Londonban