Színházi Élet, 1925. október 4–10. (15. évfolyam, 40. szám)

1925-10-04 / 40. szám

07 szính­ázi élet A kis Fröhlichhel a zongoránál Ismét megnyílik a New York mű­vészszobája Két dolog van, ami nélkül Budapest éjszakája nem tel­jes. Az egyik a New York művészszobája, a másik a kis Fröhlich! A kis Fröhlich eredetileg Bécsből szakadt ide, de azóta ugy hozzánőtt ennek a városnak a szivé­hez, hogy nélküle be sem lehetett fejezni egy vidám éjszakai programmot. Ő hozta a legjobb bécsi és berlini sanzonokat s az ő boszorkányos ujjai alatt vál­tak népszerűvé a legkedve­sebb amerikai és angol jazz-band muzsikák. A zon­gora-humorista fogalma ve­le vonult be Budapestre s mig mellette sűrűn burjá­noztak föl és tűntek le e műfaj epigonjai, ő végig megtartotta, söl növelte nép­szerűségét. Csak annyit mond a söffőrnek, a csisnak, vagy a saját bérko­lábai­nak: — Gyerünk meghallgatni a kis Fröhlichet! ' — és ak­kor soffőr, konflis minden további u­ta­sí­tá­s nélkül oda­hajtott, ahol a kis Fröhlich momentán játszott. Hát ez a kis Fröhlich. Ami viszont a New York művészszobá­ját illeti, arról talán még ennyi ismertetés is felesleges volna. Hisz ez az egyetlen pesti hely, amelynek Pólya Tibor de­korálta vidám falai között valami familiáris kedvesség­gel barátkoztak össze Buda­pest bohémjei a legelőke­lőbb társadalmi körök híg­jaival. Ez az a hely, ahol a hivatalos program­mon felül fennállása óta minden éj­szaka akadt valami megle­petés. Elég volt, ha egy is­mert pesti művész feje fel­tűnt a művészszoba boltíves bejárójánál, már minden ol­dalról rázendítettek, hogy „halljuk, halljuk!" — és az­­ ekként megtisztelt művész még csak meg sem próbált szabadkozni. A New York művészszo­bája és a kis Fröhlich so­káig kacérkodtak egymás­sal, míg most végre újra egymásra találtak. Pedig Fröhlichel, aki az időben Bécs és Berlin utóbbi leg­előkelőbb dáljaiban énekelt, remek szerződésekkel akar­tak kint tartani. De a New York csábításának nem tudott ellentállni ő sem. Már aláírta a szerződést, amely október elsejétől ide költ és október elsején, — mint egykor a béke gyönyörű napjaiban — berukkolunk mind, akik egy kis jókedvet állítunk e komor színekkel átfestett életben. Már meg is indult a lá­zas szervezkedés, hogy min­denki megkapja a maga he­lyét a művész­ szoba pre­mierjén. Mert döntő fontos­ságú az, hogy a régi szom­szédok ismét egymás mellé kerüljenek és Mészáros Er­vinnek ne kelljen a hang­ját megerőltetnie, ha át akar szólni Kálmán Udur asztalához, vagy báró Bor­nemissza ne a szomszédok feje fölött érdeklődjék a Fészek-asztal tagjainak hogyléte felől, ahol egyéb­ként Ernst, Kisfaludi-Strobl, Herrmann Lipóték, Pólyáék és Falus Elek a mindenna­pos vendégek. A színészasz­tal is bejelentette már jog­igényét. Hova is ülne Fe­dák Sári, ha egyszer-egyszer Pestre jön válni, vagy egyez­kedni, és Péch­y Erzsi, Mé­száros Giza, Biller Irén, Hal­may mind a megszokott he­lyükön akarnak ü­lni, h­a a kis Fröhlich hangja fölcsat­tan a zongoránál. A Pethes Sanyi és a Dénes Gyurka már inkább az újságíró asztal felé húznak, akik ok­tóber elsejétől kezdve dupla asztalt tartanak fönn, egyet a kávéházban és egyet a művész­ szobában. Innét in­dulnak ki rendszerint azok az ötletek, amelyek csakha­mar barátságos együttessé formálják az egész társasá­got, beleszámítva a bevető­dő civileket is. Itt készülnek azok a és francia román-török-angol­amelyeknek halandzsa-mókák, színész részről Pethes Sanyi és Rndó Sán­dor, újságíró részről Szűcs Nándor a nagymestere s amelyek rendszerint nagy kavarodással, sel, majd vidám összeveszés­áldomással végződnek. Aki a művész-szobába bejön, el lehet rá készülve, h­ogy valami vá­ratlan műélvezetben lesz része s ez intézmény fönn­állása óta talán még nem is volt rá eset, hogy ne tör­tént volna olyasmi, amiről a napilapok vidám króni­kásai be ne számolh­­attak volna. A KIS FRÖHLICH (Amsic­­felv.)

Next